Довідка про результати комплексної перевірки Головдержслужбою України в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування Кіровоградської області
Довідка
про результати комплексної перевірки дотримання вимог законів
України “Про державну службу”, “Про боротьбу з корупцією”, інших нормативно-правових актів з питань державної служби та запобігання корупції в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування Кіровоградської області протягом 2007 року та січня-квітня 2008 року
 
Відповідно до пункту 13 Комплексної програми профілактики правопорушень на 2007-2009 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.06 № 1767, Головдержслужбою України спільно з СБУ, МВС України, ДПА України та Державним департаментом України з питань виконання покарань за участю представника Черкаської облдержадміністрації у період з 17 по 25 квітня 2008 року здійснено комплексну перевірку дотримання вимог законів України “Про державну службу”, “Про боротьбу з корупцією”, інших нормативно-правових актів з питань державної служби та запобігання проявам корупції в апараті Кіровоградської облдержадміністрації (далі – Кіровоградська ОДА), головному управлінні промисловості та розвитку інфраструктури Кіровоградської ОДА (начальник Вольський Ю. В.), головному управлінні агропромислового розвитку Кіровоградської ОДА (начальник Владов І. В.), Головному управлінні земельних ресурсів у Кіровоградській області (в. о. начальника Аксамитний О. М.), Управлінні Державного департаменту України з питань виконання покарань у Кіровоградській області (начальник Шилюк Т. К.), в апаратах та окремих структурних підрозділах Добровеличківської (т. в. о. голови Хрущ С. І., керівник апарату Алєксєєва В. А.), Знам’янської (голова Годзюр М. В., керівник апарату Оврас О. С.) та Олександрівської (голова Шинкаренко А. І., керівник апарату Комірна Н. М.) райдержадміністрацій (далі – РДА) Кіровоградської області та надано методично-консультативну допомогу щодо проходження служби в органах місцевого самоврядування апаратам Кіровоградської обласної, Олександрівської районної, виконавчим комітетам Знам’янської міської та Добровеличківської селищної рад Кіровоградської області.
У процесі вивчення та аналізу стану виконання вимог законодавства з питань державної служби, місцевого самоврядування та запобігання проявам корупції встановлено наступне.
 
Планування роботи органів виконавчої влади Кіровоградської області, які підлягали перевірці, в основному здійснюється відповідно до вимог Регламенту Кіровоградської ОДА, затвердженого розпорядженням Кіровоградської ОДА від 27.11.07 № 856-р, власних регламентів та інших організаційно-розпорядчих документів.
Так, відповідно до пункту 6 Регламенту Кіровоградської ОДА робота Кіровоградської ОДА проводиться за перспективними (річними), поточними (квартальними) та оперативними (місячними і тижневими) планами роботи, формування яких відповідно до пункту 8 Регламенту Кіровоградської ОДА здійснюється апаратом Кіровоградської ОДА (в. о. заступника голови – керівника апарату Дмитренко Т. Т.) на підставі пропозицій структурних підрозділів.
Пунктом 11 Регламенту Кіровоградської ОДА передбачено роботу структурних підрозділів та апарату ОДА за квартальними та місячними планами, що затверджуються заступниками голови (відповідно до розподілу обов'язків), заступником голови – керівником апарату.
Так, робота головного управління агропромислового розвитку Кіровоградської ОДА (начальник Владов І. В.) і головного управління промисловості та розвитку інфраструктури Кіровоградської ОДА (начальник Вольський Ю. В.) здійснюється за перспективними планами роботи на рік, квартальними та місячними планами, які формуються на підставі пропозицій їхніх структурних підрозділів.
Робота Головного управління земельних ресурсів у Кіровоградській області (в. о. начальника Аксамитний О. М.) здійснюється на підставі річного плану роботи, а його структурних підрозділів – на підставі квартальних планів роботи, як це передбачено пунктами 7 та 11 Регламенту вказаного Головного управління, затвердженого наказом Головного управління земельних ресурсів у Кіровоградській області від 23.11.07 № 71.
Робота РДА, які підлягали перевірці, здійснюється за перспективними (річними), оперативними (квартальними), місячними та, у разі потреби, тижневими планами, як це передбачено їхніми регламентами.
Заслуговує на увагу планування роботи Знам’янської РДА (голова
Годзюр М. В., керівник апарату Оврас О. С.), де пропозиції до плану як на 2007 рік, так і на 2008 рік подаються усіма структурними підрозділами за погодженням з відповідними заступниками голови РДА з безумовним дотриманням вимог Регламенту цієї РДА.
В органах виконавчої влади, що перевірялися, здійснюється контроль виконання планів роботи.
Так, відповідно до листа Кіровоградської ОДА від 09.02.07 № 17-37/7 структурні підрозділи Кіровоградської ОДА надсилають за встановленою формою до організаційного відділу звіти про виконання планів роботи ОДА.
На підставі вказаних звітів зазначеним структурним підрозділом узагальнюється інформація та готується доповідна записка відповідному заступнику голови ОДА про стан виконання того чи іншого плану роботи ОДА, у якій зазначається кількість запланованих та виконаних завдань, зазначаються невиконані або перенесені завдання, а також додається звіт у формі таблиці про виконання плану, у якому містяться відмітки про виконання по кожному завданню.
Аналогічна форма здійснення контролю за виконанням планів роботи у Головному управлінні земельних ресурсів у Кіровоградській області, де структурними підрозділами подається загальному відділу інформація про виконання їхніх квартальних планів роботи із зазначенням здійснених заходів по кожному пункту плану.
Заслуговує на увагу механізм подання та опрацювання звітів про виконання планів роботи, зокрема, місячних, у Олександрівській РДА (голова Шинкаренко А. І., керівник апарату Комірна Н. М.), де керівник апарату щомісяця подає службову записку голові РДА з аналізом виконання плану роботи на місяць. Вказана інформація заслуховується на щотижневій апаратній нараді у перший понеділок наступного місяця, у разі потреби, головою РДА даються відповідні доручення.
Разом з тим, має місце неналежний підхід до формування планів роботи Кіровоградської ОДА з боку її окремих структурних підрозділів.
Так, незважаючи на лист Кіровоградської ОДА від 09.02.07 № 17-37/7, яким структурні підрозділи зобов’язано подавати до організаційного відділу пропозиції до планів роботи ОДА та звіти про їх виконання за встановленою формою у визначені терміни, окремі структурні підрозділи подають пропозиції, які фактично дублюють їхні плани роботи, містять поточні питання діяльності, не мають конкретних термінів виконання, і, як наслідок, значна частина пунктів пропозицій окремих структурних підрозділів не враховуються у планах роботи ОДА.
Наприклад, із 124 пунктів пропозицій управління освіти і науки до плану роботи ОДА на ІV квартал 2007 року – 88 стосувалися збору та узагальнення вказаним управлінням різного роду інформації (наприклад “прийом статистичної звітності з кадрових питань”), а фактично у плані враховано лише 18 пунктів (14 % від загальної кількості поданих пунктів).
Із 50 пунктів пропозицій головного управління промисловості та розвитку інфраструктури 24 пункти стосувалися поточних питань, узагальнення та надання інформації, підготовки матеріалів, містять періодичний термін виконання (“щодня”, “щомісяця”, “щочетверга”), і, як наслідок, фактично у плані враховано 12 пунктів (24 % від загальної кількості поданих пунктів).
З аналогічних причин не враховано пропозиції інших окремих структурних підрозділів Кіровоградської ОДА.
Так, із 100 пунктів головного управління праці та соціального захисту населення – враховано 15 пунктів (15 % від загальної кількості поданих пунктів), із 84 пунктів управління культури і туризму – враховано 11
(13 % від загальної кількості поданих пунктів), із 56 пунктів головного управління економіки – враховано 27 пунктів (48 % від загальної кількості поданих пунктів), із 31 пункту головного фінансового управління – враховано 6 пунктів (19 % від загальної кількості поданих пунктів), із 24 пунктів управління з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи – враховано 6 пунктів (25 % від загальної кількості поданих пунктів) до плану ОДА.
Крім того, мають місце непоодинокі факти недотримання вимог регламентів РДА та структурних підрозділів ОДА при формуванні їх планів роботи.
Зокрема, перспективний план головного управління агропромислового розвитку ОДА на 2008 рік не передбачає виконання усіх завдань, покладених на управління відповідно до Плану роботи Кіровоградської ОДА на 2008 рік (начальник Владов І. В.).
У планах роботи окремих структурних підрозділів Кіровоградської ОДА та окремих РДА, що перевірялися, відсутня графа “Відмітка про виконання”.
У Добровеличківській РДА (т. в. о. голови Хрущ С. І., керівник апарату Алєксєєва В. А.) подання пропозицій структурних підрозділів до планів роботи здійснюється з порушенням пункту 8 Регламенту Добровеличківської РДА, затвердженого розпорядженням вказаної РДА від 16.11.07 № 782, в частині непогодження із заступниками голови РДА та непідписання пропозицій керівниками структурних підрозділів РДА, а також неподання усіма структурними підрозділами РДА пропозицій до планів.
При формуванні плану роботи Добровеличківської РДА на ІІ квартал 2008 року із 13 структурних підрозділів пропозиції подали 8. Причому пропозиції не підписані керівниками структурних підрозділів РДА і не погоджені із відповідними заступниками голови РДА. Подібні порушення мали місце і при формуванні планів на попередні періоди.
Аналіз вибірково перевірених планів структурних підрозділів ОДА, РДА на квартал, місяць засвідчив, що мають місце непоодинокі факти нечіткого визначення термінів виконання заходів планів [головне управління агропромислового розвитку (начальник Владов І. В.), головне управління промисловості та розвитку інфраструктури (начальник Вольський Ю. В.), Головне управління земельних ресурсів у Кіровоградській області (в. о. начальника Аксамитний О. М.), Добровеличківська (т. в. о. голови Хрущ С. І., керівник апарату Алєксєєва В. А.), Знам’янська (голова Годзюр М. В., керівник апарату Оврас О. С.) та Олександрівська РДА (голова Шинкаренко А. І., керівник апарату Комірна Н. М.)].
         Так, із 30 заходів розділу “Організаційні заходи” календарного плану основних заходів головного управління агропромислового розвитку на листопад 2007 року, затвердженого заступником голови Кіровоградської ОДА 29.10.07, лише для 11 заходів визначено чіткий термін їх виконання;
         із 31 заходу розділу “Організаційні заходи” календарного плану основних заходів головного управління агропромислового розвитку на лютий 2008 року, затвердженого заступником голови Кіровоградської ОДА 25.01.08, лише для 10 заходів визначено чіткий термін їх виконання.
із 83 запланованих заходів Олександрівською РДА на січень 2008 року 39 мають термін виконання – “січень”;
із 28 запланованих заходів Головним управлінням земельних ресурсів у Кіровоградській області на 2008 рік 20 мають термін виконання – “постійно” або “протягом року”.
Зазначене свідчить про формальний підхід до формування планів роботи окремих структурних підрозділів ОДА, територіальних органів центральних органів виконавчої влади у Кіровоградській області та окремих РДА.
 
Відповідно до вимог регламентів та положень про органи виконавчої влади Кіровоградської області, що перевірялися, у них створено колегії, організація підготовки та проведення яких здійснюється відповідно до вимог, визначених у організаційно-розпорядчих документах.
Загальним відділом апарату Кіровоградської ОДА (в. о. заступника голови – керівника апарату Дмитренко Т. Т.) проводиться робота щодо удосконалення практики підготовки, проведення та оформлення результатів засідань колегій у структурних підрозділах Кіровоградської ОДА та РДА Кіровоградської області.
Так, методичні рекомендації із зазначеного питання листом від 07.08.07
№16-516/10 надіслано усім РДА Кіровоградської області.
25.09.07 проведено семінар, на якому розглянуто питання “Про стан роботи з документами в РДА (за результатами комплексних перевірок, проведених Кіровоградською ОДА) та практика підготовки протоколів засідань колегій”. У ході семінару учасникам були роздані зразки оформлення протоколів засідань колегії.
Такий же семінар проведено 26.03.08 з керівниками апаратів райдержадміністрацій, начальниками відділів кадрової роботи, загальних відділів, організаційних відділів апаратів РДА та відповідних працівників структурних підрозділів Кіровоградської ОДА.
Згідно із затвердженими графіками підвищення кваліфікації державних службовців в Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій обласної державної адміністрації проводяться лекції та практичні заняття за участю начальника загального відділу апарату облдержадміністрації Грабової В.А., у ході яких, зокрема, вивчаються питання організації роботи.
Заходи, які вживаються загальним відділом Кіровоградської ОДА, сприяють покращенню організації роботи колегій структурних підрозділів ОДА та РДА Кіровоградської області.
Так, слід відмітити планування засідань колегій у Добровеличківській, Знам’янській та Олександрівській РДА, де практично усі заплановані питання на 2007 рік, І квартал 2008 року протягом вказаних періодів розглянуто на засіданнях колегій зазначених РДА.
Як засвідчила вибіркова перевірка матеріалів колегії вказаних об’єктів перевірки, мають місце недотримання вимог до підготовки матеріалів колегії, передбачених положеннями про колегії відповідних структурних підрозділів ОДА або РДА.
Зокрема, в усіх об’єктах, що перевірялися, довідки на колегію подаються без обґрунтованих висновків і пропозицій, як це передбачено положеннями про колегії.
Рішення, які приймаються за результатами розгляду питання на колегії, нечіткі, без зазначення терміну виконання та безпосереднього виконавця, що унеможливлює проконтролювати їх виконання [Добровеличківська (т. в. о. голови Хрущ С. І., керівник апарату Алєксєєва В. А.), Знам’янська (голова Годзюр М. В., керівник апарату Оврас О. С.) та Олександрівська РДА (голова Шинкаренко А. І., керівник апарату Комірна Н. М.)].
Мають місце непоодинокі факти підписання протоколів колегії головою райдержадміністрації, а не головуючим та працівником, який веде протокол, як це передбачено пунктом 31 Загального положення про колегію центрального органу виконавчої влади і місцевої державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.10.03 № 1569, та власними положеннями про колегії органів, що підлягали перевірці.
 
У структурних підрозділах ОДА та РДА, що перевірялися, в основному запроваджено щотижневе проведення апаратних нарад у порядку, передбаченому пунктом 50 Регламенту Кіровоградської ОДА.
Так, головою Кіровоградської ОДА щопонеділка проводяться апаратні наради, підготовка, проведення та оформлення результатів яких здійснюється відповідно до вимог, визначених у розділі “Порядок підготовки та проведення нарад” Регламенту Кіровоградської ОДА.
У Добровеличківській РДА (т. в. о. голови Хрущ С. І., керівник апарату Алєксєєва В. А.) запроваджено проведення щопонеділка апаратних нарад, на яких розглядається, зокрема, систематично питання щодо виконання доручень вищих органів. До проведення наради голові Добровеличківській РДА подається відповідна інформація. За результатами наради узгоджується тижневий план роботи вказаної РДА. Проте, вказаний план ніким не підписується і не затверджується.
У Знам’янській (голова Годзюр М. В., керівник апарату Оврас О. С.) та Олександрівській РДА (голова Шинкаренко А. І., керівник апарату Комірна Н. М.) також щотижнево проводяться апаратні наради, на яких розглядаються аналогічні зазначеним вище питання.
Разом з тим, протоколи за результатами щотижневих апаратних нарад у вказаних РДА не підписуються головуючим, як це передбачено пунктом 52 Типового регламенту місцевої державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.07 № 1270.
Головним управлінням агропромислового розвитку Кіровоградської ОДА (начальник Владов І. В.) також у разі потреби проводяться галузеві наради керівників заінтересованих установ, керівництва та керівників структурних підрозділів головного управління. До зазначених нарад готуються матеріали, за результатами їх проведення оформляються протоколи, стан виконання протокольних доручень доповідається на наступній нараді. Однак, на загальний контроль головного управління агропромислового розвитку ОДА виконання вказаних протокольних доручень не ставиться.
У Головному управлінні земельних ресурсів у Кіровоградській області
(в. о. начальника Аксамитний О. М.), як правило, щотижня під головуванням його начальника проводяться апаратні наради. Разом з тим, у порушення вимог пункту 36 Регламенту Головного управління, затвердженого наказом вказаного управління від 23.11.07 № 71, порядок денний апаратних нарад не готується. Також відсутня назва та нумерація протоколів.
У головному управлінні промисловості та розвитку інфраструктури Кіровоградської ОДА (начальник Вольський Ю. В.) апаратні наради не проводяться.
У цілому в структурних підрозділах ОДА та РДА, що перевірялися, здійснюється контроль за виконанням актів та доручень Президента України, Кабінету Міністрів України, вищих органів влади та власних рішень.
Вказаними органами запроваджено практику щотижневого інформування його керівника про стан виконання контрольних документів.
З метою своєчасного виконання завдань керівникам структурних підрозділів надається щотижневе та щомісячне нагадування про документи, термін виконання яких закінчується.
У 2006 році Управлінням державної служби Головдержслужби України у Кіровоградській області спільно з Кіровоградською ОДА розроблено та видано Методичні матеріали з питань вдосконалення організації контролю за виконанням документів.
З метою забезпечення дієвого контролю за виконанням документів та підвищення рівня виконавської дисципліни у Кіровоградській ОДА її структурні підрозділи, РДА та територіальні органи центральних органів виконавчої влади в області щомісячно звітують перед ОДА про стан їх виконання.
Зазначена інформація узагальнюється та службовою запискою завідуючого сектору контролю апарату ОДА з відповідними пропозиціями подається на розгляд заступнику голови ОДА, відповідальному за організацію контролю виконання документів.
У разі невиконання або порушень термінів виконання документів у керівників органів, відповідальних за їх виконання, відбираються пояснення.
Узагальнена інформація про стан виконавської дисципліни за квартал, півріччя, рік розглядається на нарадах у голови ОДА та засіданнях колегії ОДА з прийняттям відповідних рішень.
У 2007 році згідно із службовою запискою завідуючого сектору контролю апарату Кіровоградської ОДА від 25.01.08 № 20 частка таких документів становила 1,08 % від загальної кількості взятих на контроль документів (проти 1,75 % у 2006 році).
Разом з тим, у РДА, що перевірялися, практично відсутня практика здійснення сектором контролю централізованого контролю усіх контрольних документів.
 
Робота з кадрами у Кіровоградській ОДА, її структурних підрозділах, РДА в основному проводиться відповідно до вимог Конституції України, законів України “Про державну службу” "Про боротьбу з корупцією", “Про місцеві державні адміністрації”, Регламенту Кіровоградській ОДА, регламентів РДА та інших нормативно-правових актів з питань державної служби та боротьби з корупцією, за річними, квартальними та місячними планами роботи.
У структурі апаратів РДА Кіровоградської області збережено відділи кадрової роботи, які утворені у 2001 році. У більшості структурних підрозділів Кіровоградської ОДА також утворено відділи кадрової роботи, кадрові служби.
 
В області діє Кіровоградський обласний осередок Всеукраїнської молодіжної громадської організації “Спілки молодих державних службовців України”. Члени осередку беруть участь у розгляді кандидатур для направлення на навчання до Національної академії державного управління при Президентові України та магістратур при вищих навчальних закладах, при формуванні кадрового резерву на керівні посади державних службовців з числа талановитої молоді області. Вони є учасниками нарад, семінарів та інших заходів, що проводяться у Кіровоградській ОДА. Відповідні Спілки молодих державних службовців утворено в усіх РДА Кіровоградської області.
Протягом 2007 року та І кварталу 2008 року підготовлено та проведено 5 засідань Регіональної ради по роботі з кадрами Кіровоградської ОДА.
Питання кадрової роботи та дотримання чинного законодавства про державну службу та боротьбу з корупцією систематично заслуховуються на засіданнях колегії Кіровоградській ОДА.
Протягом 2007 року в Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій Кіровоградської обласної державної адміністрації (далі – Центр) пройшли навчання 1867 спеціалістів, які працюють на посадах, віднесених до V-VІІ категорій посад державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, а також керівників та спеціалістів підприємств, установ та організацій.
Із 1867 осіб підвищення кваліфікації пройшли: 472 особи – за професійною програмою, 581– за програмами тематичних постійно діючих семінарів, 814 – за програмами тематичних короткотермінових семінарів, у тому числі 1310 державних службовців місцевих державних адміністрацій, 78 – територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, 479 – посадових осіб місцевого самоврядування.
Із загальної кількості осіб, які пройшли підвищення кваліфікації, 859
осіб (майже 50 %) – обіймали керівні посади, 1008 осіб – посади спеціалістів.
У порівнянні з 2006 роком кількість осіб, які підвищили кваліфікацію збільшилась на 228, або 14%.
У листопаді 2007 року на базі Центру проведено спільний семінар ОДА та Управління державної служби Головдержслужби України в Кіровоградській області для керівників структурних підрозділів ОДА, територіальних органів міністерств та відомств України та працівників кадрових служб щодо обговорення законопроектів, які є ключовими для реформування державного управління в Україні.
Разом з тим, при проведенні перевірки виявлено окремі недоліки та недотримання вимог нормативно-правових актів з питань державної служби.
Так, мають місце випадки призначення на посаду виконуючого обов’язки, у той час, коли посада виконуючого обов’язки не передбачена законодавством, структурою й штатним розписом місцевих адміністрацій.
При вибірковій перевірці особових справ виявлено ряд порушень Порядку ведення особових справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 25.05.98 № 731, в частині формування особових справ та заповнення особових карток (форма П-2ДС), а саме:
розділу 1 – до особових справ осіб, які призначаються з кадрового резерву не долучаються довідки про перебування у кадровому резерві [головне управління земельних ресурсів в Кіровоградській області (в. о. начальника Аксамитний О. М.), управління агропромислового розвитку Знам’янської РДА];
розділу 2 – до особової справи не долучено матеріали застосування заходу дисциплінарного впливу [О. Білко, головне управління промисловості та розвитку інфраструктури Кіровоградської ОДА (начальник Вольський Ю. В.)];
розділу 3 – окремі копії документів не завірені в установленому порядку (головне управління промисловості та розвитку інфраструктури).
         В управліннi агропромислового розвитку Знам’янської РДА Книга обліку бланків трудових книжок і вкладишів до них не відповідає типовій формі
№ П-9, затвердженої наказом Мінстату України від 27.10.95 № 277.
В окремих випадках не дотримуються вимог Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, а саме:
пункту 11 – в оголошеннях про проведення конкурсу на заміщення вакантних посад в районних державних адміністраціях в умовах конкурсу зазначається термін подання документів один місяць, а не 30 календарних днів, [апарат, управління праці та соціального захисту населення Добровеличківської РДА (т. в. о. голови Хрущ С. І., керівник апарату Алєксєєва В. А.), апарат, управління агропромислового розвитку, управління праці та соціального захисту населення Знам’янської РДА (голова Годзюр М. В., керівник апарату Оврас О. С.)]; не зазначено термін подання документів [управління державного департаменту України з питань виконання покарань в Кіровоградській області (начальник Шилюк Т. К.)];
пунктів 25, 30 – у протоколах засідання конкурсної комісії відсутня інформація про проведення співбесід з кандидатами (управління праці та соціального захисту населення Знам’янської РДА);
пункту 29 – у протоколах засідань конкурсної комісії не прописано процедуру голосування при прийнятті рішень (управління праці та соціального захисту населення Знам’янської РДА).
Мають місце порушення Загального порядку проведення іспиту кандидатів на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженого наказом Головного управління державної служби України, Української Академії державного управління при Президентові України
від 10.05.02 № 30/84, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.05.02 за № 446/6734, а саме:
пункту 1.6. – перелік питань для перевірки знань законодавства з урахуванням специфіки функціональних повноважень державного органу затверджений головою конкурсної комісії, а не керівником [головне управління промисловості та розвитку інфраструктури ОДА (начальник Вольський Ю. В.)];
пункту 4.2. – оцінювання відповідей екзаменаційного білету кандидатів здійснюється кожним членом конкурсної комісії окремо, кількість балів по кожному питанню підсумовується, при цьому середній бал не виводиться (структурні підрозділи Кіровоградської ОДА та апарати РДА); на аркуші з відповідями кандидата оцінки не виставляються окремо по кожному питанню [головне управління промисловості та розвитку інфраструктури Кіровоградської ОДА, апарат Олександрівської РДА (голова Шинкаренко А. І., керівник апарату Комірна Н. М.)]; 
пункту 4.3. – відсутні відомості про ознайомлення кандидатів з результатами складання письмового іспиту [управління праці та соціального захисту населення Знам’янської РДА (голова Годзюр М. В., керівник апарату Оврас О. С.)];.
Виявлено випадки недотримання вимог Положення про ранги державних службовців, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.96 № 658, а саме:
пункту 4 – порушення черговості присвоєння рангів в межах категорії (у головному управлінні земельних ресурсів в Кіровоградській області Н.Анохіній після присвоєння 13 рангу присвоєно 11 ранг державного службовця);
пункту 5 – дострокове присвоєння чергового рангу без відповідного обґрунтування В. Поліщук [головне управління земельних ресурсів в Кіровоградській області (в. о. начальника Аксамитний О. М.)];
Виявлено факти порушення вимог чинного законодавства при встановленні надбавок за розроблення проектів нормативно-правових актів.
Зокрема, у порушення вимог підпункту “в” пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.06 № 268 розпорядженням Кіровоградської ОДА від 18.01.08 № 30-р начальнику головного управління праці та соціального захисту населення ОДА Пастух Г. В. було встановлено надбавку за розроблення проектів нормативно-правових актів у розмірі 100 %, а директору Центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій Кіровоградської ОДА Дмитренко Т. Т. розпорядженням голови ОДА від 14.03.08 № 201-р було встановлено надбавку за розроблення проектів нормативно-правових актів у розмірі
90 %, тоді як на них таких обов’язків організаційно-розпорядчими документами не було покладено (зазначені розпорядження скасовані розпорядженням Кіровоградської ОДА від 12.05.08 № 394-р).
В окремих випадках не дотримуються вимог нормативно-правових актів при призначенні на посади державних службовців.
Так, Кулікову В. В. розпорядженням Кіровоградської ОДА від 29.02.08
№ 168-р призначено на посаду начальника управління регіонального розвитку, містобудування та архітектури Кіровоградської ОДА у порушення вимог:
статті 14 Закону України “Про архітектурну діяльність” – без наявності у неї вищої архітектурної освіти;
пункту 7 Типових положень про управління містобудування та архітектури обласної, Київської та Севастопольської міської, відділ містобудування та архітектури районної у місті Києві, відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства районної, районної у місті Севастополі державної адміністрації, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.00 № 1146, та пункту 7 Положення про управління регіонального розвитку, містобудування та архітектури Кіровоградської ОДА, затвердженого розпорядженням голови Кіровоградської ОДА від 21.12.07
№ 970-р, – без погодження Мінрегіонбуду.
Розпорядженням Кіровоградської ОДА від 08.04.08 № 291-р
Дмитренко Т. Т. звільнено з посади директора Центру і призначено на посаду виконуючого обов’язки заступника голови – керівника апарату Кіровоградської ОДА у той час, коли посада виконуючого обов’язки не передбачена законодавством, структурою та штатним розписом місцевих адміністрацій;
Крім того, пунктом 3 вказаного розпорядження за Дмитренко Т. Т. було збережено посаду директора Центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій ОДА на період її роботи у Кіровоградській ОДА (розпорядженням Кіровоградської ОДА від 12.05.08
№ 393-р вказаний пункт скасовано).
Також у Кіровоградській ОДА виявлено випадки призначення осіб на посади без дотримання норм підготовки розпоряджень.
 
В органах виконавчої влади Кіровоградської області здійснюється певна робота з питань запобігання проявам корупції.
25-27 березня 2008 року на базі обласного Центру підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування для державних службовців місцевих органів виконавчої влади та посадових осіб органів місцевого самоврядування, які працюють на посадах, де існує високий ризик прояву корупції, проведено семінар на тему “Превентивні заходи щодо протидії корупції в органах державної влади”, про що повідомлено в ефірі програми “День за днем” обласної державної телерадіокомпанії. Відповідні матеріали були розміщені на веб-сайтах “Весь Кіровоград” та “РКС”.
Питання про стан виконання чинного законодавства про державну службу, боротьбу з корупцією протягом 2007 року розглядалися на 2 засіданнях колегії ОДА – у квітні та серпні 2007 року. За результатами розгляду видано 2 розпорядження ОДА від 12.04.07 № 225 та від 12.07.08
№ 628 відповідно. У вказаних розпорядженнях більша частина пунктів сформульовано чітко з визначенням виконавців та термінів виконання.
На виконання доручення Першого-віце-прем'єр-міністра України
від 14.01.08 № 506/1/1-08 до листа Головдержслужби від 28.12.07
№ 10123/71-07 окремим дорученням голови ОДА затверджено чіткі заходи щодо поліпшення роботи з питань запобігання корупції в Кіровоградській області.
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.04.04
№ 383-р у Кіровоградській ОДА розроблено та 19.03.08 затверджено заступником голови Кіровоградської ОДА Орієнтовний перелік посад державних службовців, які працюють у сферах, де існує високий ризик прояву корупції та розроблено відповідні процедурні заходи, спрямовані на запобігання проявам корупції у процесі виконання державними службовцями функціональних повноважень.
Головним управлінням земельних ресурсів у Кіровоградській області
(в. о. начальника Аксамитний О. М.) з метою виключення можливості одноосібного здійснення державної землевпорядної експертизи ділянки видано наказ від 08.01.08 № 1 “Про розподіл обов’язків між спеціалістами по здійсненню державної землевпорядної експертизи”.
Крім того, з метою запобігання зловживань при видачі бланків державних актів на право власності на земельну ділянку Головним управлінням земельних ресурсів у Кіровоградській області видано наказ від 04.02.08 № 9 “Про посилення контролю за видачею бланків державних актів на право власності на земельну ділянку”.
Також наказом Головного управління земельних ресурсів у Кіровоградській області від 28.12.07 № 61 створено комісію по запобіганню корупційним проявам, яку очолив перший заступник начальника вказаного управління. Разом з тим, Положення про вказану комісію або інший організаційно-розпорядчий документ, який визначав би її завдання та функції в Головному управлінні земельних ресурсів у Кіровоградській області відсутні.
Наказом Головного управління земельних ресурсів у Кіровоградській області від 16.10.07 № 57 затверджено План заходів вказаного управління на 2007-2010 роки щодо запобігання корупційним проявам. Проте, пункти зазначеного плану мають загальний характер та в основному мають термін виконання “протягом року” або “по мірі надходження”.
08.04.08 заступником голови Кіровоградської ОДА затверджено план заходів щодо виконання Указу Президента від 11.09.06 № 742 відповідно до напрямів та термінів, рекомендованих Групою держав Ради Європи проти корупції (GRECO), які містяться в оціночному звіті по Україні за результатами першого та другого раунду оцінки. Однак, для більшості пунктів вказаного плану не визначено чітких строків виконання. Так, із 17 пунктів зазначеного плану для 11 пунктів плану визначено строк виконання – “2008-2010 роки”, що унеможливлює здійснення контролю за станом виконання передбачених планом заходів.
Крім того, окремими структурними підрозділами Кіровоградської ОДА не в повній мірі виконано розпорядження ОДА від 12.04.07 № 225, зокрема, в частині розроблення та затвердження переліку державних службовців, які працюють у сферах, де існує високий ризик проявів корупції, процедурних заходів щодо попередження корупційних діянь та інших правопорушень.
Так, в головному управлінні промисловості та розвитку інфраструктури Кіровоградської ОДА (начальник Вольський Ю. В.) наказом управління
від 31.03.08 № 175-од затверджено перелік посад державних службовців, які працюють у сферах, де існує високий ризик проявів корупції та заходи щодо запобігання проявам корупції, де існує високий ризик її проявів.
Разом з тим, зазначені заходи мають також загальний характер та в основному містять термін виконання “протягом року”.
Наказом цього ж управління від 09.10.07 № 256-од затверджено План виконання та контролю за здійсненням заходів щодо реалізації Концепції подолання корупції в Україні "На шляху до доброчесності" на період до 2010 року. Проте, зазначений план фактично дублює довгострокові заходи вказаної Концепції, та не передбачає конкретних поетапних кроків її реалізації.
Подібні недоліки мають місце при організації виконання Кіровоградською ОДА Комплексної програми профілактики правопорушень
на 2007-2009 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України
від 20.12.06 № 1767. Зокрема, із 9 пунктів, наведених у Плані організації виконання у 2008-2009 роках вказаної програми, лише 1 має чіткий термін виконання, що свідчить про формальний підхід до організації її виконання.
У Добровелічківській РДА (т. в. о. голови Хрущ С. І., керівник апарату Алєксєєва В. А.) більшість запланованих заходів щодо запобігання проявам корупції серед державних службовців носять формальний характер та не контролюються.
У Знам’янскій РДА (голова Годзюр М. В., керівник апарату Оврас О. С.) заходи щодо запобігання проявам корупції серед державних службовців у 2008 році не розроблялися.
Крім того, у положеннях про сектори взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи Добровеличківської та Знам’янскої РДА не передбачено функції щодо здійснення заходів з питань запобігання проявам корупції.
Протягом 2005-2007 років підвищення кваліфікації у Київському національному університеті внутрішніх справ з питань запобігання проявам корупції пройшли лише 9 державних службовців – працівники 9 із 20 РДА області, до функцій яких належать здійснення заходів з питань запобігання проявам корупції у відповідному органі, а працівники апарату Кіровоградської ОДА (в. о. заступника голови – керівника апарату Дмитренко Т. Т.) протягом 2005-2007 років на вказане навчання взагалі не направлялися.
У Кіровоградській області частка державних службовців, притягнутих до адміністративної відповідальності за порушення вимог антикорупційного законодавства у 2007 році від загальної кількості державних службовців складає 0,63 %, проти максимального показника 2,35 % у Харківській області, при середньому показнику по Україні 0,88 %.
Кіровоградська область посіла 22 місце (із 27) серед інших регіонів України за часткою державних службовців, притягнутих до адміністративної відповідальності за порушення вимог антикорупційного законодавства від загальної кількості державних службовців у відповідному регіоні.
У 2007 році за порушення вимог Закону України “Про боротьбу з корупцією” в області притягнуто до відповідальності 95 осіб, з них: 48 – посадові особи місцевого самоврядування, 29 – працівники правоохоронних органів, 13 – державні службовці РДА, 5 – інші особи, уповноважені на виконання функцій держави.
У 2007 році стосовно державних службовців місцевих державних адміністрацій складено 17 протоколів про порушення вимог Закону України “Про боротьбу з корупцією”, за результатами розгляду яких місцевими судами видано 15 постанов: 13 – про притягнення до відповідальності посадових осіб,
1 – про звільнення від відповідальності за мало значимістю адміністративного правопорушення, 1 – про передачу матеріалів для розгляду в порядку статті 97 КПК України на підставі статті 253 КУпАП (стосовно голови Онуфріївської РДА Малолітка П. І.).
Апеляційним судом області протягом 2007 року у порядку наглядового провадження розглянуто 5 адміністративних справ місцевих судів щодо державних службовців місцевих органів виконавчої влади та прийнято 2 постанови про скасування постанов місцевих судів у зв’язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення, 2 – про направлення постанов місцевих судів на новий розгляд, 1 – про залишення постанови місцевого суду без змін.
За результатами розгляду у 2007 році керівниками органів 7 постанов судів про притягнення підлеглих до відповідальності за порушення вимог Закону України “Про боротьбу з корупцією” лише головою Голованівської РДА начальнику фінансового управління вказаної РДА було припинено державну службу на підставі статті 30 Закону України “Про державну службу” (розпорядження від 07.08.07 № 615-р), якого постановою Голованіського районного суду поновлено на посаді. Інші 6 державних службовців, які були притягнуті до відповідальності, звільнилися за угодою сторін, причому у 4 випадках – після винесення вироку суду про притягнення їх до відповідальності.
У І кварталі 2008 року працівниками органів, які ведуть боротьбу з корупцією, складено 38 протоколів про порушення Закону України
“Про боротьбу з корупцією”, за якими місцевими судами області винесено                  27 постанов, у тому числі 23 постанови – про притягнення правопорушників до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу 4 – про закриття адміністративних справ за малозначністю вчиненого адміністративного правопорушення.
До адміністративної відповідальності притягнуто 18 посадових осіб органів місцевого самоврядування, 2 державні службовці райдержадміністрацій, 3 працівника територіальних органів центральних органів виконавчої влади у Кіровоградській області.
Серед державних службовців районних державних адміністрацій, яких у
І кварталі 2008 року притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення Закону України “Про боротьбу з корупцією” головний спеціаліст управління праці та соціального захисту населення Голованівської РДА, який звільнився із займаної посади за власним бажанням 25.10.07, та начальник відділу культури і туризму Петрівської РДА (оскаржує рішення районного суду в апеляційному суді області).
Вищезазначене свідчить, що керівниками органів виконавчої влади Кіровоградської області практично не вживаються заходи відповідно до статті 30 Закону України “Про державну службу” стосовно осіб, притягнутих судами до відповідальності за вчинення корупційних діянь та порушення спеціальних обмежень щодо державних службовців, спрямованих на попередження корупції.
Під час проведення комплексної перевірки ДПА України здійснювалась перевірка дотримання вимог статті 13 Закону України “Про державну службу” в частині подання державними службовцями установ, які перевірялися, інформації про отримані доходи у 2007 році та дотримання спеціальних обмежень, передбачених статтею 5 Закону України “Про боротьбу з корупцією”, зокрема, в частині зайняття підприємницькою діяльністю.
За результатами вибіркової перевірки інформації щодо дотримання вказаних обмежень з боку 484 працівників органів виконавчої влади Кіровоградської області, стосовно 34 осіб або 7 % від перевіреної кількості виявлено невідповідності, які підлягають додатковому вивченню.
Зазначену інформацію надіслано до правоохоронних органів та Кіровоградської ОДА для відповідного реагування.
 
Керуючись статтею 6 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування”, робочою групою в процесі роботи надано методично-консультативну допомогу органам місцевого самоврядування Кіровоградської області, зокрема, виконавчим апаратам Кіровоградської обласної, Олександрівської районної, Добровеличківської селищної рад та виконавчому комітету Знам’янської міської ради.
Відділом з питань кадрової роботи апарату Кіровоградської обласної ради здійснюється аналіз особового складу апарату, кадрового резерву, якісного та кількісного складу голів районних, районних у місті, міських голів міст обласного значення, ведеться робота по наданню методично-консультативної допомоги органам місцевого самоврядування області. На виконання спільного робочого плану з територіальним управлінням Головдержслужби така допомога надана 21 районній раді та у кожному районі 2-3 сільським, селищним, міським радам.
На належному рівні проводиться організаційно-кадрова робота і в виконкомі Знам’янської міської ради. Систематично проводяться семінари з актуальних питань проходження служби в органах місцевого самоврядування.
Відділ організаційної та кадрової роботи виконкому Знам’янської міської ради щороку у січні-лютому проводить семінари-практикуми з особами, які зараховані до кадрового резерву.
08.01.08 керуючою справами Виконкому затверджений перспективний план по роботі з кадрами апарату управління на 2008 рік. План дуже розширений і детальний.
Разом з тим, під час надання методичної допомоги виявлено окремі недоліки.
Зокрема, мають місце випадки порушення вимог Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженого постановою КМУ від 15.02.02 №169,  а саме:
пункту 11 – в оголошеннях про проведення конкурсу встановлюється термін подання документів один місяць, а не 30 календарних днів (Добровеличківська селищна рада); не зазначається інформація про місце знаходження та контактні телефони органу де проводиться конкурс(виконком Знам’янської міської ради);
пункту 25, 30 – у протоколах засідань конкурсної комісії не відображено результати проведення співбесіди (Добровеличківська селищна рада).
Попередження про обмеження щодо прийняття на службу в органи місцевого самоврядування підписуються датою призначення на посаду, а не датою подання заяви про участь у конкурсі (виконком Знам’янської міської ради).
Також виявлено порушення Загального порядку проведення іспиту кандидатів на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженого наказом Головного управління державної служби України, Української Академії державного управління при Президентові України
від 10.05.02 № 30/84, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.05.02 за № 446/6734, а саме:
пункту 1.6. – перелік питань для перевірки знань законодавства з урахуванням специфіки функціональних повноважень органу затверджений головою конкурсної комісії, а не керівником (виконком Знам’янської міської ради);
пункту 4.2. – оцінювання відповідей екзаменаційного білету кандидатів здійснюється кожним членом конкурсної комісії окремо (Олександрівська районна рада), на аркуші з відповідями кандидата оцінки не виставляються окремо по кожному питанню (Добровеличківська селищна рада).
При вибірковій перевірці особових справ працівників Олександрівської районної ради виявлено порушення вимог пункту 3 Порядку ведення особових справ державних службовців в органах виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 25.05.98 № 731 – копії документів не завірені в установленому порядку.
У Добровеличківській селищній раді не сформований кадровий резерв на 2008 рік, що є недотриманням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 24.10.01 № 1386 “Про затвердження Типового порядку формування кадрового резерву в органах місцевого самоврядування”.
Частину невідповідностей, виявлених під час проведення комплексної перевірки, усунуто відповідальними працівниками.
 
Висновки:
1. У цілому організаційна робота в апараті Кіровоградської ОДА знаходиться на належному рівні.
Разом з тим, в окремих структурних підрозділах Кіровоградської ОДА та РДА, незважаючи на заходи, які вживаються апаратом Кіровоградської ОДА щодо покращення в них організаційної роботи, мають місце недоліки та порушення у її здійсненні.
Зокрема, має місце неналежний підхід до формування планів роботи окремих структурних підрозділів ОДА, територіальних органів центральних органів виконавчої влади у Кіровоградській області та окремих РДА в частині неподання усіма структурними підрозділами пропозицій до планів роботи органу, нечіткого формулювання заходів планів та відсутності конкретних термінів їх виконання.
В окремих органах, що підлягали перевірці, здійснюється недостатній контроль за виконанням планів роботи.
У структурних підрозділах ОДА та РДА виявлено випадки недотримання вимог, передбачених їхніми положеннями про колегії, в частині підготовки матеріалів колегії та оформлення їх результатів.
Мають місце випадки неналежної організації підготовки та оформлення результатів апаратних нарад в частині відсутності порядку денного та оформлення протоколу наради без дотримання вимог нормативно-правових актів та організаційно-розпорядчих документів.
 
2. Кіровоградською ОДА здійснюється заходи щодо покращення стану кадрової роботи в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування Кіровоградської області.
Разом з тим, у зазначеній роботі мають місце недоліки та порушення при:
призначенні на посади осіб, для яких передбачено відповідний порядок, без погодження з вищими органами;
призначенні на посади виконуючими обов’язки, у той час, коли посада виконуючого обов’язки не передбачена законодавством, структурою та штатним розписом місцевих адміністрацій;
призначення на посади осіб без погодження з кадровою та юридичною службами;
встановленні надбавок за розробку нормативно-правових актів, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.06 № 268, особам, на яких таких функцій організаційно-розпорядчими документами не покладено;
проведенні іспиту кандидатів на заміщення вакантних посад державних службовців, в частині дотримання вимог наказу Головного управління державної служби України, Української Академії державного управління при Президентові України від 10.05.02 № 30/84, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.05.02 за № 446/6734, під час оцінювання відповідей кандидатів на зайняття посад державних службовців;
веденні особових справ державних службовців в органах виконавчої влади, в частині дотримання порядку їх ведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.98 № 731, під час формування особових справ та завірення копій документів, які до них долучаються.
 
3. Органами виконавчої влади та місцевого самоврядування Кіровоградської області розробляються та здійснюються заходи щодо запобігання проявам корупції, проте окремі з них носять формальний характер.
Частка державних службовців, притягнутих до адміністративної відповідальності за порушення вимог антикорупційного законодавства у 2007 році від загальної кількості державних службовців у Кіровоградській області складає 0,63 %, проти максимального показника в Україні 2,35 %, при середньому показнику по Україні 0,88 %.
Кіровоградська область посіла 22 місце (із 27) серед інших регіонів України за часткою державних службовців, притягнутих до адміністративної відповідальності за порушення вимог антикорупційного законодавства від загальної кількості державних службовців у відповідному регіоні.
Разом з тим, керівниками органів виконавчої влади Кіровоградської області практично не вживаються заходи відповідно до статті 30 Закону України “Про державну службу” стосовно осіб, притягнутих судами до відповідальності за вчинення корупційних діянь та порушення спеціальних обмежень щодо державних службовців, спрямованих на попередження корупції.
 
Пропозиції:
1. Довідку про результати перевірки розглянути на спільному засіданні колегій Головдержслужби України та Кіровоградської ОДА.
2. Рекомендувати:
1) керівництву Кіровоградської ОДА, керівникам місцевих органів влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади у Кіровоградській області:
усунути виявлені у ході перевірки недоліки і порушення вимог чинного законодавства про державну службу та запобігання проявам корупції;
дати оцінку діям посадових осіб органів виконавчої влади Кіровоградської області, де виявлено порушення, які не забезпечили повне та своєчасне виконання вимог законів України “Про державну службу”, “Про боротьбу з корупцією” та інших нормативно-правових актів з питань державної служби та запобігання проявам корупції;
посилити взаємодію органів державної влади та місцевого самоврядування з правоохоронними органами, а також з інститутами громадянського суспільства (громадські слухання, тощо) з метою комплексної розробки та реалізації дієвих антикорупційних заходів;
забезпечити безумовне дотримання вимог статті 30 Закону України “Про державну службу” стосовно осіб, притягнутих судами до відповідальності за вчинення корупційних діянь та порушення спеціальних обмежень щодо державних службовців, спрямованих на попередження корупції.
 
2) керівництву Кіровоградської ОДА продовжити практику надання методично-консультативної допомоги з питань організаційно-кадрової роботи органам виконавчої влади і місцевого самоврядування області та систематичне проведення семінарів спільно з Управлінням державної служби Головдержслужби у Кіровоградській області з працівниками, відповідальними за виконання зазначеного напрямку роботи.
 
 
 
Начальник контрольно-
інспекційного управління                                                                  Ю. Юрченко