Соціально-трудові відносини

23 02 2010,13:25 | Проект Регіональної угоди між Луганською обласною державною адміністрацією, обласними об’єднаннями організацій роботодавців (ч.1)

 

ПРОЕКТ
РЕГІОНАЛЬНА УГОДА
між Луганською обласною державною адміністрацією,
 обласними об’єднаннями організацій роботодавців і підприємців,
обласними профспілковими об’єднаннями
 та обласними профспілковими організаціями
на 2010 - 2012 роки
 
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
 
Регіональна угода укладена на тристоронній основі між Луганською облдержадміністрацією, обласними об`єднаннями організацій роботодавців і підприємців, обласними профспілковими об’єднаннями та обласними профспілковими організаціями Луганської області (далі – Сторони) з метою створення на основі принципів соціального партнерства умов ефективного розвитку економіки, гідної праці і відпочинку працівників, підвищення якості рівня життя населення області.
Сторони визнають угоду як нормативний акт соціального діалогу, який визначає узгоджені норми діяльності Сторін щодо соціально-економічного розвитку регіону, вдосконалення соціально-трудових відносин для забезпечення продуктивної зайнятості, справедливої оцінки і оплати праці, охорони праці, соціального захисту і реалізації соціальних прав і гарантій працюючих і всього населення регіону.
Положення Угоди розповсюджуються на підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, суб’єкти підприємницької діяльності. Її норми і положення є обов’язковими для виконання на території Луганської області і діють безпосередньо або шляхом внесення до обласних галузевих, територіальних угод і колективних договорів. Сторони зобов’язуються надавати колективам, що розвивають принципи соціального діалогу, всебічне сприяння.
Регіональна угода враховує норми і положення Генеральної угоди як мінімальні і включає положення, що перевищують ці норми з урахуванням особливостей регіону, необхідності міжгалузевої координації основних соціальних гарантій.
Основними критеріями діяльності Сторін Угоди є:
– зростання продуктивності праці, обсягів виробництва, зниження частки збиткових підприємств, створення умов для розвитку виробництва та підприємництва;
– зростання заробітної плати і її легалізація;
– забезпечення соціально-трудових і економічних прав та інтересів громадян, зміцнення соціальної сфери;
– підвищення рівня життя населення Луганської області.
Зафіксовані в Угоді суми бюджетних коштів, які спрямовуються на реалізацію намічених заходів, включаються в проекти відповідно обласного, міських і районних бюджетів на 2010-2012 роки і вносяться на затвердження сесіями відповідних рад.
З метою забезпечення реалізації Угоди, подальшого розвитку соціального партнерства Сторони на основі взаємних консультацій видають документи, ухвалюють необхідні рішення, формують пропозиції на адресу центральних органів виконавчої влади України, органів виконавчої влади і місцевого самоврядування Луганської області і всіляко сприяють їх реалізації.
Угода вступає в силу з дня її підписання і діє до укладання нової.             В період дії Угоди Сторони по взаємній домовленості вносять до неї зміни і доповнення.
Сторони інформують населення регіону через газети «Наша газета», «Известия Луганщины», «Единство» та інші засоби масової інформації про виконання норм, положень і зобов’язань Угоди.
 
1. Сприяння економічному та соціальному розвитку регіону
 
Сторони домовилися:
1.1. Пріоритетними напрямками регіональної економічної політики вважати: підвищення конкурентоспроможності регіону, поліпшення якості життя населення за рахунок структурних змін в економіці.
1.2. Сприяти стабільному розвитку реального сектору економіки: нарощуванню обсягів виробництва, підвищенню продуктивності праці, поліпшенню фінансових показників роботи підприємств регіону.
1.3. Забезпечити за участю соціальних партнерів розробку і реалізацію заходів програм економічного і соціального розвитку Луганської області на 2010 – 2012 роки.
1.4. Сприяти активізації підприємницької діяльності, розвитку конкуренції, забезпеченню прав і можливостей всіх суб’єктів економічної діяльності.
Внести до Кабінету Міністрів України і Верховної Ради України пропозиції по удосконаленню чинного законодавства, регулюючого підприємницьку діяльність з урахуванням резолюції учасників обласного форуму «Влада та бізнес – партнери».
Сприяти ширшому застосуванню інноваційних технологій в усіх галузях економіки області.
1.5. Розглядати спільно питання адаптації і попередження можливих негативних соціально-економічних наслідків вступу України до СОТ на засіданні обласної тристоронньої соціально-економічної ради не рідше одного разу на рік.
1.6. Брати участь в удосконаленні законодавчої і нормативно-правової бази, що стосується соціально-економічного розвитку регіону.
1.7. Створювати умови для статутної діяльності профспілок та їх виборних органів. Сприяти створенню та збереженню на підприємствах усіх форм власності первинних профспілкових організацій. Сприяти залученню представників від представницького органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) до участі в процесах приватизації і реструктуризації, передачу в аутсорсінг та оренду підприємств, зокрема до роботи:
– комісій з приватизації, реорганізації, санації і ліквідації суб’єктів господарювання;
– комісій із списання і відчуження майна державних підприємств і акціонерних товариств з часткою державного майна 50 і більше відсотків;
– комісій з передачі об’єктів державної власності в комунальну.
 
Облдержадміністрація
 
         1.8. Проводити політику, спрямовану на:
–підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств шляхом створення високотехнологічних робочих місць і умов для продуктивної роботи працівників;
– застосування сприятливого інвестиційного і податкового режиму для підприємств, які створюють сучасні робочі місця;
– проведення роботи по ліквідації збитковості підприємств з метою відновлення їх платоспроможності, запобігання банкрутству;
-- сприяє стабільній роботі галузі житлово-комунального господарства, котра є життєзабезпечуючою для населення області;
-- надавати допомогу підприємствам Української товариської спілки сліпих та Української товариської спілки глухих у вирішенні питань виробничої діяльності. При розміщенні замовлень на товари народного споживання перевагу надавати підприємствам УТОГ і УТОС області.
Вимагати від керівників державних, комунальних, а також підприємств з державною часткою власності розробки програм соціально-економічного розвитку підприємств, які повинні бути складовою частиною контрактів з керівниками цих підприємств.
1.9. З метою популяризації вітчизняних товарів, збільшення обсягів їх реалізації на споживчому ринку області сприяти встановленню пільг місцевому товаровиробникові по рекламі продукції.
1.10. З метою створення сприятливих умов для розвитку малого підприємництва рекомендувати органам місцевого самоврядування проводити дослідження стану розвитку малого і середнього підприємництва в соціальному, економічному, галузевому, територіальному розрізах, рівня захисту соціально-економічних прав працівників і на основі цього:
– розглянути можливості фінансового забезпечення заходів місцевих програм розвитку малого підприємництва, надання фінансової допомоги під бізнес-плани за умови відповідних гарантій її ефективного використання;
– звільнити від сплати місцевих податків і зборів знов створені малі підприємства і фізичні (юридичні) особи з числа колишніх безробітних на перших 1-2 року діяльності або ввести для них на цей період пільгові ставки по вказаних платежах.
1.11. Внести до Кабінету Міністрів України і Верховної Ради України пропозиції по удосконаленню чинного законодавства, яке регулює малий і середній бізнес в Україні, передбачивши чіткі гарантії створення і діяльності підприємств, механізми захисту економічних, правових, соціальних і трудових прав підприємців і найманих працівників в усьому правовому полі.
1.12. Здійснювати активні заходи по реалізації державної політики у сфері дозвільної системи і проводити роботу з метою налагодження ефективної діяльності дозвільних центрів в містах і районах області.
1.13. Для поліпшення якості обслуговування пасажирів, зокрема пільгової категорії, а також забезпечення зайнятості працівників базових автотранспортних підприємств рекомендувати органам виконавчої влади (місцевого самоврядування) проводити спільно з представниками обласних профспілкових об`єднань Луганської області дослідження маршрутної мережі міста (району) і визначити необхідну кількість транспорту для перевезення пасажирів. В рамках цих досліджень в населених пунктах, з метою оптимізації вартості проїзду, розділити транспортні маршрути на локальні та магістральні.
1.14. З метою своєчасного захисту соціальних прав і інтересів працівників:
– Луганському обласному управлінню з питань банкрутства за окремими запитами інформувати представників Спільного представницького органу профспілок і обласну організацію роботодавців і підприємців про підприємства, які перебувають у різних стадіях банкрутства;
– регіональному відділенню Фонду держмайна України щокварталу надавати Федерації профспілок Луганської області інформацію про об’єкти соціальної інфраструктури підприємств області, які включаються в плани приватизації або передачі в комунальну власність.
1.15. Забезпечити в межах повноважень здійснення контролю за діяльністю керуючих санацією в частині виконання умов колективних договорів, трудового законодавства, положень Генеральної, галузевих, Регіональної угод, а також виконання заходів щодо підвищення тарифних ставок і посадових окладів працівників відповідно до норм законодавства.
1.16. Розглядає проект бюджету області за участі представників обласних об’єднань профспілок та організацій роботодавців і підприємців обласного статусу. Інформує соціальних партнерів про основні показники соціально-економічного розвитку області на поточний рік, а також про заходи щодо їх досягнення.
1.17. Регулярно на тристоронніх радах інформує сторони про стан виконання місцевих бюджетів.
1.18. Аналізує надходження й використання коштів з державного бюджету підприємствами вугільної промисловості області.
1.19. Забезпечує виконання програм розвитку агропромислового комплексу на 2010–2012 роки, сприяє формуванню сировинної бази підприємств харчової та переробної галузей промисловості, збільшенню виробництва ними продукції, розширенню її асортименту та підвищенню конкурентоспроможності.
Вживає заходів щодо забезпечення бюджетного фінансування Програми соціального розвитку села, її виконання, покращення зайнятості сільського населення, створення додаткових робочих місць, підготовки та підвищення кваліфікації кадрів, поліпшення життєвого рівня сільського населення.
1.20. Забезпечує дотримання на новостворених сільськогосподарських підприємствах прав орендодавців землі та майна щодо виплати їм орендної плати, розвиток особистих селянських господарств відповідно до Закону України «Про особисті селянські господарства».
1.23. У відповідності до Положення про передприватизаційну підготовку підприємств, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.08.98 №1301, статті 3 Закону України “Про колективні договори і угоди ” та Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» контролює внесення до колективних договорів пунктів про включення представників профспілкових комітетів до складу комісій з питань реструктуризації, санації й передприватизаційної підготовки, аутсорсінгу та передачу в оренду підприємств для забезпечення демократичних норм управління та пов’язаних з ними процесами.
Порушує питання перед міськими радами щодо передбачення в місцевих бюджетах цільових коштів на оновлення рухомого складу підприємств міськелектротранспорту.
Рекомендує міськвиконкомам і райдержадміністраціям (або установам їх правонаступникам) передбачати у місцевих бюджетах, за наявності відповідних асигнувань, кошти на утримання житлового фонду й відшкодування житлово-комунальним підприємствам сум наданих населенню житлових субсидій і пільг у розмірі не менше, ніж передбачено доведеними розрахунковими показниками до місцевих бюджетів.
 
 
Сторона роботодавців
 
1.24. Сприяє процесам приватизації, реструктуризації підприємств, передачі об’єктів соціальної інфраструктури в комунальну власність за участі профспілок як представників трудового колективу.
1.25. Бере участь у формуванні та реалізації регіональних програм соціально-економічного розвитку.
1.26. Бере участь в розробці і реалізації програм соціально-економічного і технічного розвитку регіону шляхом:
– технічного переоснащення, модернізації, впровадження нових технологій;
–     активізації інноваційних процесів;
– залучення інвестицій, використання всіх джерел інвестиційних ресурсів;
– дотримання державних стандартів, технічних вимог в процесі виробництва продукції;
– підвищення ефективності виробництва і продуктивності праці;
– освоєння виробництва конкурентноздатної продукції або зміни профілю виробництва;
– забезпечення соціального розвитку трудових колективів.
1.27. Розробляти програми стабілізації і розвитку виробництва на підприємствах, передбачати в них заходи щодо зниження збитковості і підвищення конкурентоспроможності, а також соціального розвитку, забезпечити їх реалізацію.
1.28. Забезпечити на підприємствах всіх форм власності:
– дотримання норм чинного законодавства, що стосуються господарської діяльності, виконання зобов’язань перед бюджетом і державними позабюджетними фондами;
– виконання законодавства щодо прав працівників та їх представників, в особі профспілок, на участь в управлінні підприємствами. Рекомендувати визначити в установчих документах і колективних договорах конкретні форми участі представників працівників в прийнятті рішень, які безпосередньо стосуються соціально-економічних прав і інтересів працівників;
– розвиток колективно-договірних і трудових відносин, укладання і реалізацію колективних договорів на підприємствах всіх форм власності;
– проведення спільного з профспілками навчання трудящих по підвищенню рівня правових, економічних знань і соціальних гарантій;
– розвиток науково-технічного прогресу, відновлення на підприємствах раціоналізаторського і винахідницького руху, надання всебічної підтримки працівникам, які схильні до технічної творчості, раціоналізації та винахідництва.
1.29. Обов’язково і своєчасно інформувати профспілки, колективи підприємств про намічену приватизацію або проведення реорганізації підприємств.
1.30. При проведенні реорганізації основних галузей економіки, закритті підприємств забезпечити виконання заходів щодо соціального захисту працівників підприємств, а також норм і положень галузевих угод, що діють на них, а також колективних договорів.
 
Профспілкова сторона
 
1.31. У межах повноважень, передбачених чинним законодавством, бере участь у формуванні, розподілі і використанні фондів споживання, а також коштів на соціально-культурні заходи і житлове будівництво.
1.32. Разом з об’єднаннями роботодавців організовує роботу з укладання колективних договорів на підприємствах усіх форм власності, включення до них заходів економічного та соціального захисту трудящих.
1.33. Безкоштовно, через громадську приймальню, надає членам профспілок та пенсіонерам правову та консультативну допомогу з питань законодавства про працю, соціального страхування, охорони праці, відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом чи іншим ушкодженням здоров’я, пов’язаним з виконанням трудових обов’язків, житлового законодавства тощо. У разі потреби представляє інтереси працівників - членів профспілки у судових та інших державних органах і при вирішенні спірних питань з роботодавцями.
Організовує навчання профспілкових і господарських кадрів та проводить Дні профспілок у містах і районах, на великих підприємствах області
1.34. Включати в програму навчання профспілкових кадрів і активу тематику основ ринкових відносин, форм та методів зайнятості, спільно з роботодавцями організовувати навчання за цією тематикою членів профспілок на підприємствах, в організаціях.
Забезпечити спільно з відділенням Фонду державного майна в Луганській області навчання по спеціальних програмах Фонду профспілкових представників з метою забезпечення їх кваліфікованої участі в роботі органів управління підприємством.
1.35. Сприяти розвитку активності працівників, спрямованої на підвищення виробничої дисципліни, продуктивності праці, зниженню матеріало-
та енергомісткості, раціональному використанню всіх ресурсів.
1.36. Проводити роботу по залученню працівників до управління виробництвом, вирішення проблем підвищення його ефективності, продуктивності праці, якості продукції, зниження її собівартості.
З цією метою активно використовувати заходи морального заохочення, клопотати перед роботодавцями про їх матеріальне заохочення.
1.37. Забезпечити ініціювання укладення колективних договорів на підприємствах всіх форм власності. Враховувати в ході переговорів і укладенні колективних договорів:
– умови підвищення конкурентоспроможності підприємств;
– забезпечення дотримання прав і інтересів всіх працівників, зокрема працівників-акціонерів, посилення захисту їх інтересів, переважного права працівників на отримання акцій підприємств;
– реалізацію прав найманих працівників та профспілкових органів, як і їх представників, щодо участі в управлінні виробництвом шляхом роботи у зборах акціонерів, зборах засновників, наглядових радах, інших органах управління.
Інформувати Територіальну державну інспекцію праці у Луганській області про ухилення від укладення колективних договорів або не виконання умов колективних договорів згідно ст. 20 Закону України «Про колективні договори та угоди» для складення протоколів про адміністративне правопорушення за ст. 411 та ст. 412 КУпАП.
1.38. Здійснювати контроль за дотриманням роботодавцями чинного законодавства у сфері соціально-економічних відносин відповідно до повноважень, передбачених Законом України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності», а також за своєчасною розробкою і виконанням заходів щодо соціального захисту працівників у випадках наміченої ліквідації підприємств, установ, організацій.
1.39. Брати участь в розробці і здійсненні заходів, спрямованих на вихід підприємств з кризової ситуації, запобігання банкрутству, здійснювати контроль за їх виконанням.
1.40. Надавати практичну допомогу підприємствам у формуванні, організації виконання розділу колективного договору про права і гарантії працівників у випадках ліквідації, реорганізації, банкрутства підприємств.
1.41. Надавати допомогу трудовим колективам підприємств усіх форм власності по створенню профспілкових організацій, особливо на малих підприємствах та підприємствах агропромислового комплексу та житлового-комунального господарства. Контролює дотримання соціальних гарантій відповідно до Закону України від 13.12.01 № 2886-III «Про внесення змін у Закон України «Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності».
1.42. Здійснювати громадський контроль своєчасності та повноти виплати заробітної плати, дотримання законодавства про працю, аналізує та вживає заходів щодо усунення порушень чинного законодавства.
1.43. Надавати практичну допомогу членам профспілок з питань правильності нарахування та своєчасного одержання заробітної плати, утримання податків та відрахувань, включаючи захист їх прав у судовому порядку.
 
 
2. Забезпечення зайнятості населення
 
Сторони домовилися:
2.1. Використовувати всі можливості по збалансуванню попиту і пропозиції робочої сили на підприємствах та організаціях регіону, її професійної спрямованості і рівня кваліфікації, забезпеченню гідної, вільно обраної зайнятості всього працездатного населення, розглядаючи це як основний чинник життєдіяльності людей.
2.2. Забезпечити в 2010 році зниження в області рівня безробіття до 5,4 відсотків (за методологією МОП) та середньої тривалості незайнятості на повному ринку праці.
2.3. З метою задоволення потреби підприємств у висококваліфікованих кадрах розробити програму дієвих заходів щодо подолання існуючого дисбалансу між попитом і пропозицією робочої сили.
2.4. Сприяти ефективному використанню коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, які спрямовуються на реалізацію основних напрямків Програми зайнятості.
2.5. Внести пропозиції Міністерству вугільної промисловості України щодо передбачення в соціальному розділі проектів ліквідації підприємств вугільної промисловості коштів на оздоровлення та інші заходи соціальної спрямованості для дітей працівників ліквідованих шахт.
2.6. Сприяти забезпеченню першим робочим місцем випускників професійно-технічних та вищих учбових закладів.
2.7. Забезпечити реалізацію гарантій зайнятості для громадян, які не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці і вимагають соціального захисту, а саме: інвалідів, жінок, молоді, осіб перед пенсійного віку (жінки – 53 роки, чоловіки – 58 років). Визначити зазначені категорії населення (за винятком інвалідів) пріоритетними при працевлаштуванні за рахунок надання дотацій роботодавцям з Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття. При цьому взаємодіяти з громадськими об’єднаннями і організаціями, що представляють інтереси вказаних категорій населення.
 
Облдержадміністрація
 
         2.8. Розробляє і реалізує за участю роботодавців і профспілок Програму зайнятості населення Луганської області на 2010-2011 роки, в якій передбачається:
·        щорічне розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць для 45,0 тис. осіб;
·        щорічну професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації за сприяння Державної служби зайнятості, не менше 8,0 тис. незайнятих громадян;
·        бронювання для соціально-незахищених верств населення щорічно не менше 750 робочих місць на підприємствах, в установах та організаціях області;
·        розширення обсягів громадських робот, щорічне залучення до такого виду зайнятості громадян з числа безробітних, працівників, які перебувають у вимушених неоплачуваних відпустках, учнівської та студентської молоді, пенсіонерів;
·        сприяння у здобутті першої робітничої професії молоді, дітям-сиротам та іншим категоріям громадян, які потребують соціального захисту, відповідно до чинного законодавства;
·        підготувати понад 20 тис. кваліфікованих робітників відповідно до угод професійно-технічних навчальних закладів з підприємствами-замовниками.
2.9. Забезпечити виконання обласної, міських, районних програм зайнятості населення та заходів щодо соціального захисту різних верств населення від безробіття.
Забезпечити виконання заходів щодо сприяння зайнятості особам, в сім’ї яких два і більше члена не працюють.
2.10. Підвищувати конкурентоспроможність незайнятого населення на ринку праці, в першу чергу молоді, шляхом удосконалення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації з професій, які користуються попитом на ринку праці, в наступних напрямах:
– розвиток матеріально-технічного та методичного забезпечення системи професійного навчання;
– створення умов для надання виробничої бази для проходження учнями ПТУ та студентами Вузів виробничої практики;
– впровадження прогресивних технологій навчання, зокрема модульних технологій, індивідуальних програм, навчання по заявках роботодавців.
2.11. Вивчати стан ринку праці в регіоні та забезпечити виконання рішень обласного координаційного комітету сприяння зайнятості населення щодо поліпшення ситуації у сфері зайнятості.
2.12. З метою підвищення престижу робочих професій та орієнтації молоді на отримання професій, які мають попит на ринку праці, продовжити позитивну практику проведення ярмарків вакансій, ярмарків професій, Днів центрів зайнятості, презентацій робочих професій в кожному місті та районі Луганської області.
2.13. Визначати одним з обов’язкових умов укладення договорів купівлі-продажу об’єктів приватизації, збереження і створення робочих місць, а також забезпечення соціальних гарантій працівникам.
2.14. Продовжити роботу щодо створення в містах і районах цільових Фондів фінансування громадських робіт для безробітних, молоді, що працює у вільний від навчання час та в період канікул, із залученням коштів Державної служби зайнятості, місцевих бюджетів, роботодавців, спонсорів.
2.15. Здійснювати підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації безробітних під наявні та нові робочі місця на підприємствах, установах і організаціях відповідно до потреб ринку праці, зокрема із залученням системи професійно-технічної освіти.
2.16. Інформувати профспілкову сторону та сторону роботодавців:
– про стан ринку праці в цілому по області (щомісячно);
– про виконання обласної програми зайнятості, зокрема щодо рівня безробіття (щокварталу);
– про створення і ліквідацію робочих місць (щокварталу).
2.17. Продовжити роботу по створенню молодіжних центрів праці для сприяння тимчасовому працевлаштуванню молоді у вільний від навчання час та в період канікул.
 
 
 
Сторона роботодавців
 
         2.18. Сприяє розширенню сфери застосування праці через створення юридичними та фізичними особами нових робочих місць, бере участь у розробці плану дій на 2010-2011 та наступні роки щодо реалізації Основних напрямів проведення державної політики зайнятості.
2.19. Бере участь у підготовці змін до нормативно-правових актів, спрямованих на розширення видів активної підтримки безробітних, зареєстрованих у державній службі зайнятості, та повернення їх до продуктивної праці.
         2.20. Сприяє підготовці фахівців для роботи на підприємствах області, що створюються відповідно до проектів, які реалізуються на територіях пріоритетного розвитку із спеціальним режимом інвестиційної діяльності.
2.21. Здійснює заходи щодо забезпечення переважного права на працевлаштування працівників містоутворюючих підприємств, які припинили діяльність, на робочі місця нових підприємств, що створюються на базі (майні) старих.
2.22. Створює на підприємствах, відповідно до норм колективних договорів, резерви коштів для вирішення проблем зайнятості працівників у разі наміченого вивільнення у зв’язку зі скороченням чисельності.
2.23. Рішення про зміни в організації виробництва і праці, які можуть привести до скорочення чисельності працівників, приймаються після попередніх консультацій з профспілковими органами не пізніше, ніж за три місяці до намічених дій з їх економічним обґрунтуванням, а також з наміченими заходами щодо забезпечення зайнятості працівників, що вивільняються.
2.24. Через колективні договори забезпечити:
– надання працівникам, які отримали повідомлення про вивільнення, робочого часу конкретної тривалості із збереженням середнього заробітку для пошуку нової роботи;
– збереження права працівника на отримання вихідної допомоги у випадку, якщо він знайшов роботу самостійно до закінчення 2-х місячного строку попередження про звільнення;
- виділення коштів (не менше 3 відсотків. фонду оплати праці звітного періоду) на професійну підготовку або перепідготовку робочих кадрів згідно абзацу 3 п. 5.4.2 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств».
 
 
Профспілкова сторона
 
2.25. Бере активну участь в розробці та реалізації заходів, що намічаються обласним координаційним комітетом сприяння зайнятості населення.
2.26. Відстоює інтереси трудящих при вирішенні питань ліквідації підприємств, скорочення робочих місць.
2.27. Домагається включення до колективних договорів положень про збереження соціальних і трудових гарантій для працівників, звільнених з підприємств у зв’язку зі скороченням чисельності або штату працівників, з виходом на пенсію, контролює їх виконання.
2.28. Активно використовувати можливості системи інформування, профспілкового друку для розміщення інформації про стан ринку праці і безробіття, про можливості працевлаштування та професійного навчання.
2.29. Забезпечує безкоштовну юридичну та консультативну допомогу з питань гарантій зайнятості; проводе в трудових колективах підприємств, установ і організацій навчання членів профспілок з питань застосування чинного законодавства щодо їх прав і гарантій. Своєчасно доводить до уваги профкомів нормативно-правові документи з питань зайнятості, а також інформацію про стан ринку праці.
 
3. Трудові відносини
 
3. З метою захисту законних прав та інтересів працівників у сфері оплати праці
Сторони домовилися:
3.1. Забезпечити встановлення на госпрозрахункових підприємствах тарифної системи, як основи формування міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень в оплаті працівників різних кваліфікацій. Для чого:
-         встановити оплату праці некваліфікованих працівників в розмірі не нижче прожиткового мінімуму на працездатну особу за виконану норму праці, встановлену державою;
-         встановити для кваліфікованих працівників оплату праці в розмірі не нижче, встановленої в Генеральній, Регіональній, галузевих угодах. Приймати їх норми, як мінімальні гарантії при укладенні колективних договорів;
-         при розрахунках вищевказаних норм застосовувати коефіцієнт перевищення фактичного регіонального прожиткового мінімуму над встановленим законодавством.
Оплату праці працівників бюджетної сфери здійснювати відповідно до чинного законодавства.
3.2. Вживати заходів щодо недопущення зниження рівня середньої заробітної плати у поточних роках (2010, 2011, 2012) порівняно з минулими роками (2009, 2010, 2011)   та забезпечувати її зростання на рівень інфляції.
3.3. Рекомендувати при розробці колективних договорів госпрозрахунковим підприємствам вносити зобов’язання щодо:
-         зростання тарифної частини (основної заробітної плати) в загальному розмірі нарахованої заробітної плати до 65-70%;
-         зростання частини витрат на оплату праці у собівартості продукції до 35-40 %;
3.4. Встановити для застосування на підприємствах і в організаціях області переліки й розміри доплат та надбавок до тарифних ставок і посадових окладів, передбачених Генеральною та галузевими угодами.
В установах, закладах і організаціях бюджетної сфери перелік та розміри доплат, надбавок і компенсаційу колективних договорах на 2010 та наступні роки встановлювати відповідно до чинного законодавства.
3.5. Сприяти укладанню колективних договорів на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності, що перебувають у сфері дії Сторін, своєчасному внесенню до них змін і доповнень.
Здійснювати повідомну реєстрацію колективних договорів, змін та доповнень до них в органах виконавчої влади і місцевого самоврядування після попередньої експертизи їх проектів в галузевих комітетах (радах, теркомах) профспілок, а для підприємств, установ і організацій, які мають заборгованість із заробітної плати, – з обов’язковим додатком графіків її погашення.
Спільно з керівниками місцевих органів влади організовувати в містах і районах області навчання керівників і спеціалістів підприємств, установ та організацій усіх форм власності, працівників органів виконавчої влади й місцевого самоврядування, профспілкових кадрів з питань трудового законодавства, оплати праці, охорони праці, соціального страхування, підготовки та укладання колективних договорів інше.
3.6.Використовувати всі засоби впливу для ліквідації заборгованості із заробітної плати з обов’язковим нарахуванням працівникам компенсації втрати частини заробітної плати у зв’язку з порушенням термінів її виплати відповідно до чинного законодавства. З цією метою сприяти включенню до колективних договорів відповідних зобов’язань роботодавців.
Забезпечити формування узгоджених з керівниками підприємств і організацій та профспілками графіків погашення заборгованості із заробітної плати.
Щомісяця надавати працівникам витяги з розрахункової відомості (особового рахунку) по заробітній платі працівника з даними про дату утворення і розміри заборгованості та розміри нарахованої компенсації за затримку виплати заробітної плати.
3.7. Запровадити практику заслуховування на спільних нарадах соціальних партнерів звітів керівників і власників підприємств, які не дотримуються чинного законодавства з оплати праці, в тому числі про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії, та допускають зростання заборгованості із заробітної плати та заборгованості із платежів до Пенсійного фонду з розробкою конкретних рекомендацій щодо їх усунення.
 
Обласна державна адміністрація:
 
3.8. Забезпечити контроль за дотриманням посадовими особами законодавства про оплату праці, норм Генеральної угоди. У випадках їх порушення вносити пропозиції про притягнення до адміністративної, дисциплінарної та карної відповідальності, розірвання контрактів з господарськими керівниками, враховуючи позицію профспілок.
3.9. Щомісячно проводити розрахунок регіонального фактичного прожиткового мінімуму для працездатної особи та інформувати про вказану величину сторони профспілок та роботодавців.
3.10. Заслуховувати звіти керівників підприємств всіх форм власності про причини виникнення заборгованості із заробітної плати та прийнятих заходах по її ліквідації, надавати пропозиції щодо доцільності подальшого перебування цих керівників на займаних посадах.
3.11  Передбачити у відповідних бюджетах кошти на виконання в повному обсязі:
-         абзаців 8, 9, 10 частини 1 ст. 57 Закону України “Про освіту”;
-         на преміювання, надання матеріальної допомоги працівникам, стимулювання творчої праці та педагогічного новаторства керуючих та педагогічних працівників у розмірі 2% планового фонду заробітної плати відповідн6о до п.3 Інструкції про порядок обчислення зарплати працівників освіти;
-         на доплати в обсязі, передбаченому колективними договорами, за завідування кабінетами та майстернями в учбових закладах відповідно до наказу Міністерства освіти та науки України від 24.02.2005 р. № 118;
-         ст. 30 Закону України від 21.05.2009 № 1388 «Про внесення змін до Закону України « Про бібліотеку і бібліотечну справу»;
-         постанов Кабінету Міністрів України від 22.01.2005 № 84 із змінами «Про затвердження Порядку виплати доплати за вислугу років працівникам державних і комунальних бібліотек»; від 30.09.2009 № 1073 «Про підвищення заробітної плати працівникам бібліотек»;
-          постанови Кабінету Міністрів України від 22.01.2005 № 82 «Про реалізацію окремих положень частини другої статті 28 Закону України «Про музеї та музейну справу» в частині виплати надбавок за вислугу років, допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, надання щорічної грошової винагороди за сумлінну працю у розмірах, визначених нормами зазначених законодавчих актів;
-         виплату надбавок за стаж наукової роботи відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 14.04.2004 року № 494 працівникам, які пройшли атестацію згідно Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”.
3.12. Рекомендувати органам місцевого самоврядування при формуванні фонду оплати праці лікувально-профілактичних установ передбачати щорічні виплати в розмірі одного посадового окладу працівника охорони здоров’я на їх оздоровлення відповідно до п.5.11 спільного наказу Міністерства охорони здоров’я і Міністерства праці та соціальної політики України від 05.10.2005 № 308/519.
3.13. При укладанні місцевих бюджетів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.06.97 № 695 «Про гарантії і компенсації для працівників, які направлені для підвищення кваліфікації, підготовки, перепідготовки, навчання інших професій з відривом від виробництва» передбачити кошти, необхідні для дотримання чинного законодавства стосовно надання гарантій і компенсацій працівникам освіти, культури, мистецтва, охорони здоров’я, направленим на підвищення кваліфікації та перекваліфікацію в межах реальних можливостей місцевих бюджетів, але не менше асигнувань, визначених розрахунковими показниками Міністерства фінансів України для відповідних місцевих бюджетів на утримання установ культури області.
 
 
 
 
 
 
 
Сторона роботодавців:
 
3.14. Використовувати всі заходи впливу щодо додержання законодавства про працю на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у сфері їх управління та впливу, в тому числі:
-         ст.97 Кодексу законів про працю України в частині першочергової виплати заробітної плати;
-         ст.115 Кодексу законів про працю України щодо виплати заробітної плати не рідше двох разів на місяць зі встановленням конкретних термінів виплати в колективних договорах;
-         ст.ст. 33, 34 Закону України “Про оплату праці” щодо обов’язкового здійснення індексації заробітної плати у зв’язку з ростом цін та компенсації за затримку її виплати.
3.15 Не переглядатиме в односторонньому порядку норми щодо зміни раніше узгоджених та встановлення нових умов оплати праці.
         Погоджувати з представниками профспілок питання приватизації, реструктуризації, аутсорсінгу та передачі в оренду підприємств та структурних підрозділів різної форми власності.
Погоджувати з представниками профспілок питання інвестування підприємств.
Сторона профспілки:
 
3.16. Ініціювати укладання колективних договорів на підприємствах, установах та організаціях усіх форм власності, внесення до них конкретних зобов’язань щодо:
-         встановлення розмірів тарифних ставок (окладів) робітників, які виконують просту некваліфіковану роботу не нижче розміру прожиткового мінімуму на працездатну особу;
-         формування тарифної сітки, схеми посадових окладів відповідно до галузевих угод;
-         строків виплати заробітної плати;
-         погашення заборгованості із заробітної плати.
3.17. Використовувати в повному обсязі надані профспілкам права щодо здійснення громадського контролю за виконанням власниками або уповноваженими ними органами зобов’язань у сфері оплати праці і, зокрема, розірвання на вимогу профспілкового органу трудового договору (контракту) з керівником, якщо він порушує законодавство про працю і не виконує зобов’язань за колективним договором.
3.18. Делегувати своїх представників та брати активну участь в роботі обласної, міських та районних комісій з питань погашення заборгованості із заробітної плати, забезпечення податкових та інших бюджетних надходжень.

3.19. Рекомендувати первинним профспілковим організаціям включати до колективних договорів положення про забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків із зазначенням строків реалізації положень відповідно до Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».