Ми, учасники засідання, за результатами проведеного круглого столу „Надання соціальних послуг державними структурами та неурядовими організаціями верствам населення з фізичними вадами в рамках соціальних ініціатив Президента України” констатуємо, що:
Механізм соціального замовлення діє в Україні вже понад 12 років і працює більш ніж в 20 містах. Соціальне замовлення сприяє ефективному використанню коштів місцевих бюджетів, забезпечує залучення в соціальну сферу додаткових ресурсів з позабюджетних джерел, створює умови для активізації громадськості та залучення потенціалу недержавних організацій у реалізації соціальної політики.
Для відпрацювання механізмів фінансування соціальних послуг на місцевому рівні, протягом 2012 року в пілотних регіонах України проводилися проекти з надання окремих соціальних послуг. Для фінансування надання соціальних послуг недержавним постачальникам використовувався механізм соціального замовлення.
В рамках цього проекту в Луганській області в 2012 році і протягом 2013 проходила апробація моделі соціального замовлення , а саме створення служби «Соціальне таксі» для надання транспортних послуг громадянам похилого віку , інвалідам .
Важливим для закупівлі за бюджетні кошти соціальних послуг, що надаються недержавними установами стало затвердження Постановою КМУ від 29 квітня 2013 р № 324 Порядку здійснення соціального замовлення за рахунок бюджетних коштів.
Його суть - залучення ( на конкурсній основі ) органами місцевого самоврядування громадських та благодійних організацій , органів самоорганізації населення до вирішення пріоритетних соціальних проблем територіальних громад, до надання соціальних послуг, суб'єктів, які надають такі послуги і відносяться до недержавного сектору сфери надання соціальних послуг. Правовою формою реалізації соціального замовлення є укладення з такими суб'єктами договорів, які передбачають надання соціальних послуг за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Закон України "Про соціальні послуги" покладає відповідальність за організацію соціального замовлення на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Учасниками соціального замовлення є:
- замовники соціальних послуг ( замовники );
- недержавні суб'єкти, що надають соціальні послуги (суб'єкти);
- одержувачі соціальних послуг.
Замовниками соціальних послуг виступають:
- головні управління праці та соціального захисту населення обласних державних адміністрацій,
- управління праці та соціального захисту населення районних державних адміністрацій;
- виконавчі комітети, галузеві виконавчі органи міських рад у сфері соціальної політики ( соціального захисту населення).
При цьому замовник (в особі його керівника) повинна бути розпорядником бюджетних коштів і мати повноваження укладати договори щодо залучення бюджетних коштів для фінансування соціальних послуг.
Недержавними суб'єктами, що надають соціальні послуги (виконавцями соціального замовлення ), є суб'єкти господарювання, які не відносяться до державному (комунальному) сектору сфери надання соціальних послуг, а також фізичні особи - підприємці.
У їх статутних (установчих) документах повинні бути зазначені перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким вони надаються.
Одержувачами соціальних послуг можуть бути як соціальні групи, так і окремі категорії осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати (наприклад, інваліди, бездомні, біженці, паліативні хворі, сироти тощо).
Механізм соціального замовлення передбачає такі основні етапи:
- визначення потреб населення відповідної адміністративно - територіальної одиниці у соціальних послугах і формування пріоритетів соціального замовлення;
- проведення конкурсу на залучення бюджетних коштів для надання соціальних послуг;
- висновок і виконання договору по залученню бюджетних коштів до фінансування соціальних послуг;
- та оцінка якості наданих соціальних послуг.
Етапами процедури конкурсу на залучення бюджетних коштів для надання соціальних послуг є:
- прийняття рішення про проведення конкурсу та його оголошення;
- уявлення конкурсних пропозицій;
- розкриття і оцінка конкурсних пропозицій;
- визначення результатів конкурсу.
Соціальне замовлення може охоплювати найрізноманітніші сфери соціального обслуговування:
1. Підтримка роботи клубів активного довголіття громадян похилого віку. Організація і проведення творчого фестивалю клубів.
2. Супровід людей з обмеженими фізичними можливостями з метою забезпечення їх життєдіяльності.
2.1. Надання транспортної соціальної послуги для інвалідів з проблемами опорно - рухового апарату, які пересуваються на інвалідних візках.
2.2. Створення для них служби супроводу.
2.3. Послуги супроводу для інвалідів по зору і слуху .
3. Розвиток міської мережі раннього втручання для надання послуг дітям з порушеннями розвитку та сім'ям , які їх виховують.
4. Формування здорового способу життя в системі профілактики онкологічних (ракових) та інших захворювань.
5. Підтримка та розвиток волонтерського руху на території .
5.1. Організація і проведення загальноміських або загальнорайонних заходів за участю волонтерів.
5.2. Підготовка волонтерів для роботи в умовах хоспісу.
6. Інформування громадськості про розвиток ринку соціальних та соціально - медичних послуг.
6.1. Видання соціальних інформаційних вісників.
6.2. Підвищення обізнаності територіальної громади про інвалідність.
6.3. Виготовлення тактильної карти - схеми міста (району) для інвалідів по зору.
6.4. Методичне та технологічне забезпечення роботи інформаційних електронних соціальних офісів для надання інформаційних послуг юридичного, соціального, організаційного характеру.
6.5. Організація та проведення заходів (тренінгів, семінарів, круглих столів тощо ) з охорони життя і здоров'я у виробничій і невиробничій сферах.
7. Організація та проведення навчально - рекреаційного табору для лідерів та активістів громадських організацій.
7.1. Організація і проведення ярмарку соціальних проектів .
7.2. Інтеграція людей з інвалідністю та інших незахищених верств населення в місцеву територіальну громаду.
8. Організація та проведення тематичних акцій, конкурсів.
9. Організація і проведення міського фестивалю творчості людей з особливими потребами.
9.1. Організація надання допомоги бездомним та безпритульним громадянам.
10. і так далі
Заходи круглого столу мають бути спрямовані на вироблення спільного бачення недержавних учасників ринку соціальних послуг щодо того, як має розвиватися система соціальних послуг в області, яким чином забезпечити реальне створення ринку соціальних послуг, і як забезпечити право отримувача послуг вибирати « установу чи організацію, а також форму соціального обслуговування » як це передбачено ЗУ«Про соціальні послуги».
За результатами обговорення було прийнято рішення.
Вирішили
Департаменту соціального захисту населення Луганської ОДА:
1.Організувати проведення роботи з визначення потреб населення Луганської області адміністративно-територіальних одиниць у соціальних послугах відповідно до наказу Міністерства соціальної політики України від 15.10.2013 № 648 «Про затвердження Методичних рекомендацій визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах» с залученням управлінь праці та соціального захисту населення районних держадміністрацій та міських рад, громадських організацій Луганської області та інших суб’єктів, що надають соціальні послуги.
2. Організувати та провести навчання з організації роботи по визначенню потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах для спеціалістів управлінь праці та соціального захисту населення районних держадміністрацій та міських рад, громадських організацій Луганської області та інших суб’єктів, що надають соціальні послуги.
3.Створити робочу групу для проведення якісного підсумкового аналізу даних, отриманих в процесі визначення потреб населення у соціальних послугах, визначення стратегічних пріоритетів, розробити пропозиції та план заходів для розвитку й оптимізації системи соціальних послуг с залученням представників громадських організацій.
4. Організувати та провести конкурси адміністративно-територіальних одиниць Луганської області згідно Порядку здійснення соціального замовлення за рахунок бюджетних коштів.
5. Забезпечити інформування представників громадських об’єднань Луганської області щодо змін в діючому законодавстві через електронну пошту, інші ресурси, розповсюджувати позитивний досвід в частині впровадження механізму соціального замовлення.
Громадським об’єднанням рекомендувати:
1. Розглянути можливість внесення змін до статутних (установчих) документів суб’єктів – юридичних осіб щодо визначення у їх діяльності вичерпного переліку соціальних послуг та категорії осіб, яким вони подаються.
2. Надати пропозиції до Департаменту соціального захисту населення Луганської ОДА щодо впровадження механізму соціального замовлення.
Прийнято учасниками засідання круглого столу
17 січня 2014 року
|