Основа реформи – ефективний власник житла
Я радий вітати учасників конференції «Громадські законодавчі ініціативи у реформуванні системи управління житлом» і певен, що це зібрання буде мати наслідком подальшу консолідацію зусиль громадських організацій, незалежних експертів, науковців у реформуванні вітчизняного ЖКГ.
На сучасному етапі соціально-економічного розвитку країни поява ефективного власника житла є ключовою ланкою реформи житлово-комунального господарства. Для того, щоб навести лад у житловому фонді, в першу чергу необхідно змінити усвідомлення мешканцями багатоквартирного будинку свого житла, як приватної власності, виховувати почуття відповідальності та самостійності у питаннях управління спільною власністю. Запровадження сучасної системи управління житловим фондом України шляхом створення ОСББ, визначення ефективного відповідального власника житла передбачене Законом України «Про Загальнодержавну програму реформування та розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки». На сьогодні в Україні вже діють 14250 об’єднань співвласників багатоквартирного будинку, при тому, що після виконання згаданої Загальнодержавної програми, у 2014 році їх має бути створено 45530.
Одним із факторів, який негативно впливає на процес створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, є відсутність управляючих компаній та низький рівень розвитку конкурентного середовища у сфері управління та утримання житлового фонду. На 1 січня 2012 року в Україні діяло всього 536 приватних підприємств з утримання житлового фонду. Вже цього року виникли 37 таких підприємств, але, натомість, були ліквідовані 22. На жаль, надання приватними підприємствами послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків, передбаченої Законом України «Про житлово-комунальні послуги», ще не отримало відчутного поширення на ринку у масштабах країни. Переважна більшість виконавців цієї послуги – житлово-експлуатаційні підприємства, а в деяких містах – служби єдиного замовника, яких наразі в Україні працює всього 73.
Появу, а скоріше, навіть, цілеспрямоване виховання та «вирощування» ефективного власника житла, стримують недосконалість чинного законодавства та недостатня поінформованість населення про реальні переваги створення об’єднань співвласників. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України цілеспрямовано працює над усуненням цих перешкод. Позиція відомства та особисто міністра полягає у всебічній підтримці діяльності об’єднань співвласників багатоквартирного будинку. Активно залучаючи до співпраці представників громадськості та ОСББ, міністерство постійно вдосконалює нормативно-правову базу, яка регулює діяльність об’єднань. Зокрема, за пропозиціями громадськості було розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо об’єднань співвласників багатоквартирного будинку» (реєстр. №8474), який 5 липня минулого року був схвалений Верховною Радою України у першому читанні. Наразі законопроект опрацьовується у профільному Комітеті Верховної Ради України для винесення його на друге читання.
Законопроектом передбачається вирішення цілої низки наболілих питань. Це, зокрема, впорядкування земельних відносин, усунення категорії членства в ОСББ, відмова від використання застарілого та неадекватного у сучасних умовах терміну «балансоутримання» стосовно ОСББ та використання натомість більш відповідного «управління будинком». Цей закон має врегулювати питання самостійного забезпечення об'єднанням своїх потреб в утриманні й експлуатації будинку, а також стосунків з виробниками житлово-комунальних послуг. Саме цей законопроект урівнює об’єднання із населенням у тарифах: передбачається, що ОСББ оплачують холодну та гарячу воду, теплову та електричну енергію, природний газ, комунальні послуги та послуги з утримання будинків за цінами (тарифами), встановленими для населення. Нагадаємо, що дотепер монополісти та, навіть, ЖЕКи, могли встановлювати тарифи для об’єднань суттєво вищі, ніж для пересічних громадян. Запропоновані Мінрегіоном зміни також прямо передбачають, що пільги та субсидії поширюються на внески співвласників, які сплачуються в ОСББ. Це, нарешті, дозволяє на практиці реалізувати соціальний захист для малозабезпечених громадян, які є членами об’єднань.
Законопроект було розроблено ще у 2010 році. Зміни, які планувалось внести, на той час врегульовували більшість проблемних питань. Але час іде, суспільні відносини також не стоять на місці. Наразі назріли вже інші зміни, зокрема, щодо інституту управителів житловим фондом. Проте, законопроект 8474 об’єднав громадськість, допоміг звернути увагу на проблеми ОСББ. Тому Мінрегіон вважає за необхідне обов’язково прийнятий цей проект Закону, для того, щоб потім рухатись далі.
На виконання доручень Уряду, 25 січня цього року Мінрегіон провів Круглий стіл за участі центральних органів виконавчої влади, представників громадськості та ОСББ. Міністерство ретельно відпрацювало всі доручені йому заходи.
На жаль, незалежно від досягнутого рівня співпраці Мінрегіону з громадськістю, його підтримки, направленої на врегулювання всіх спірних питань, окремі органи виконавчої влади мають різне бачення ролі, статусу і подальшої долі ОСББ на ринку житлово-комунальних послуг. Тому, для загальної координації та плідної співпраці всіх центральних органів виконавчої влади, заплановане створення Національної ради з питань функціонування об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. До її складу крім представників ОСББ та громадськості також залучать представників Мінфіну, Мінекономрозвитку, Мін’юсту, Держземагенства, Державної податкової служби, інших міністерств та відомств. Мінрегіоном вже підготовлений відповідний проект постанови Кабінету Міністрів.
Для покращення інформування населення про переваги створення об’єднань співвласників міністерство планує запровадити Всеукраїнський конкурс «Краще ОСББ» у декількох номінаціях, таких як: кращий будинок, краща прибудинкова територія, кращий стан інженерних мереж. Це безумовно сприятиме популяризації ОСББ в Україні.
|