Загальна площа житлового фонду у 2012 році складає 55,3 млн м2 і, в порівнянні з 2011 роком, майже не змінилася. У середньому на одного мешканця області припадає 22,8 м2 житлової площі.
Станом на 01.11.2012 в області створені та діють 845 об’єднань різних форм самоорганізації населення, які об’єднують 1072 багатоквартирних будинки, загальною площею 3627,4 тис. м2, в тому числі:
-
699 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), будинків – 904, площа –3064,9 тис. м2;
-
105 житлово-будівельні кооперативи, будинків – 126, площа –
531,9 тис. м2:
-
41 будинкових комітетів, будинків – 43, площа – 30,6 тис. м2.
Протягом 2012 року було створено 32 ОСББ, у т.ч.: м. Луганськ – 6,
м. Красний Луч – 4; м. Первомайськ, м. Лисичанськ, м. Свердловск – по 1; Рубіжне та Стаханов – по 3; Краснодонський район – 3; Марківський район – 2; Перевальський район – 2; Попаснянський район – 6.
Протягом 2013 року планується створити 648 ОСББ.
До управління та обслуговування житлового фонду на конкурсних засадах залучено 15 приватних підприємств, з них 1 керуюча компанія, що надають послуги мешканцям 2124 житлових будинків загальною площею 6084,6 тис. м2.
Водопостачання населених пунктів області здійснюють 10 спеціалізованих підприємств, у тому числі ТОВ «Луганськвода» і ТОВ «Таунсервіс». Водопостачання здійснюється в основному за рахунок підземних вод (більше 80 %) і, лише частково, з поверхневих джерел (Західна і Янівська фільтрувальні станції).
У господарському веденні підприємств водопровідно-каналізаційного господарства перебувають:
-
мережі водопостачання – 9287,1,9 км, у тому числі 5997,9 застарілих та аварійних;
-
мережі водовідведення – 2856,7 км, у тому числі 1421,9 застарілих та аварійних;
-
артезіанські свердловини – 919 одиниць;
-
каналізаційні очисні споруди – 65 одиниць;
-
водопровідні насосні станції – 118 одиниць;
-
каналізаційні насосні станції – 114 одиниць.
До специфічних особливостей роботи систем водопостачання Луганської області слід віднести:
- розташування водоводів у районах гірничих виробок, що в значній мірі підвищує їх аварійність. Рельєф місцевості має істотні перепади у висотах, унаслідок чого в системах використовується підвищений тиск води, що також значно впливає на підвищення ступеня їхньої аварійності;
-
закриття нерентабельних вуглевидобувних шахт призводить до підвищення рівня ґрунтових вод. При цьому, крім безпосереднього впливу на якість води у водоносних горизонтах, різко збільшується можливість виникнення аварій у системах водопостачання через розвиток інтенсивних корозійних процесів у трубопроводах;
-
використання у системах водопостачання фізично і морально застарілого насосного устаткування, яке має більш високу енергоємність, ніж сучасні аналоги;
-
вплив на якість підземних вод господарської діяльності великих промислових комплексів і, особливо, хімічної і нафто-, газохімічної промисловості;
-
потребу у використанні підземних шахтних вод для господарського і питного водопостачання після її очистки.
Теплопостачання населених пунктів області здійснюють 14 спеціалізованих підприємств комунальної форми власності територіальних громад та відомчі підприємства, до складу яких входять 1496 опалювальних котелень, з яких 1269 котелень знаходяться в комунальній власності, 227 – на балансі промислових підприємств.
Спеціалізованими теплопостачальними підприємствами експлуатується 289 котелень, з яких 283 працюють на природному газі, 6 на твердому паливі (вугіллі). Їх сумарна потужність – 2882,07 Гкал/год, фактично приєднане навантаження складає 1254,9 Гкал/год або 43,5 % від загальної потужності.
У наявних котельнях установлено 921 котел різних марок, з них - 124 з ККД менше ніж 82 %, 225 – з терміном експлуатації більше 20 років.
Крім цього, на балансі теплопостачальних підприємств знаходиться 827,3 км теплових мереж, з яких 204,5 км замортизовано (25 %).
За останні роки обсяги надання послуг з теплопостачання мають тенденцію до скорочення, що призводить до підвищення складової частини енергоносіїв у собівартості 1 Гкал/год.
Мережа комунальних доріг
Мережа комунальних доріг населених пунктів області складає 7,2 тис. км, у тому числі 4,7 тис. км з твердим покриттям. На них розташовано 376 мостових споруд, з яких 32 споруди – в аварійному стані, 19 шляхопроводів, 4 підземних пішохідних переходів. Із загальної кількості доріг обладнано: освітленням – 20,4 %, закритою зливною каналізацією – 1,6 %.
В 2012 році на ремонт доріг комунальної власності виділено 104,6 млн грн, у тому числі:
- з обласного дорожнього фонду – 7,4 млн грн;
- за рахунок державної субвенції – 77,2 млн грн, з яких містам та районам направлено – 55,5 млн грн, обласному бюджету – 21,7 млн грн.
Заплановано виконати роботи з капітального та поточного ремонту 338,8 тис. м2 доріг. Станом на 01.11.2012 роботи виконані на 75 %.
Крім того, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.05.2012 № 299-р «Про перерозподіл деяких видатків, передбачених Міністерству фінансів на 2012 рік, та внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 березня 2012 р. № 177» з державного бюджету коштів Луганській області для будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах виділено
20,0 млн грн, заплановано виконати капітальний ремонт 82 тис. м2 доріг.
В 2013 році планується за рахунок коштів обласного дорожнього фонду виконати роботи з капітального ремонту на суму 2,5 млн грн, за рахунок державної субвенції – 88,1 млн грн.
Підтоплення територій ґрунтовими водами
Загальна площа підтоплення по області складає понад 52,0 тис. гектарів. У цій зоні знаходяться 126 населених пунктів, 14969 житлових домів з населенням 30,7 тис. осіб, 142 господарських об’єкти.
Особливо гостро ця проблема виникла в містах Луганську, Брянці, Суходольську, Сватівському районі, смт Новоайдар і ряду інших.
Кошти з державного бюджету на фінансування заходів щодо ліквідації наслідків підтоплення в 2009-2011 років не виділялися. У 2012 році з держбюджету виділено 28,8 млн грн за проектом «Відновлення гідрологічного та санітарного стану р. Лугань від с. Веселеньке до м. Олександрівськ».
З метою ліквідації наслідків підтоплення територій міст і селищ області, мінімізації заподіяних підтопленням збитків, попередження розширення територій підтоплення земель та іншими заходами рішенням обласної ради від 03.12.2009 № 32/18 затверджено Регіональну комплексну програму захисту від підтоплення території міст і селищ Луганської області на 2010-2019 роки. Згідно програми у 2012 році затверджено фінансування за рахунок коштів обласного бюджету на суму 41,7 млн грн, станом на 01.11.2012 освоєно – 9,1 млн грн.
Фінансові показники діяльності житлово-комунального господарства
У 2011 році підприємствами житлово-комунального господарства області реалізовано послуг на 1425,2 млн грн. У 2012 році очікується реалізувати послуг на 1533,6 млн грн, що на 108,4 млн грн, більше, ніж у 2011 році. У 2013 році прогнозується реалізувати послуг на рівні 2012 року.
Фінансовий результат підприємств від звичайної діяльності до оподаткування за 2011 рік є збитки у сумі 330,5 млн грн.
У 2012 році підприємствами тепло-, водопостачання планується отримати прибуток у сумі 112,0 млн грн за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.06.2012 № 517.
Підприємства житлового господарства у 2012 році планують отримати збиток у сумі 21,3 млн грн. Основною причиною збитковості підприємств є застосування незбалансованих тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
У 2013 році планується отримати прибуток у розмірі 2,0 млн грн у разі затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на економічно обґрунтованому рівні відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».
Дебіторська заборгованість житлово-комунальних підприємств за надані житлово-комунальні послуги станом на 01.01.2012 складала 1 млрд грн.
У 2012 році від проведення претензійно-позовної роботи очікується зменшення заборгованості до 900,0 млн грн, у 2013 році до 800,0 млн грн.
Загальний обсяг кредиторської заборгованості підприємств житлово-комунального господарства за житлово-комунальні послуги станом на 01.01.2012 становив 2,2 млрд грн. У 2012 році очікується її зменшення на
400,0 млн грн, станом на 01.01.2013 вона складе 1,8 млрд грн.
У зв’язку з незбалансованістю економіки підприємств, які надають житлово-комунальні послуги, існує проблема із заборгованістю по виплаті заробітної плати, яка станом на 01.01.2012 становила 10,5 млн грн.
У 2012 році очікується її зменшення до 8,5 млн грн за рахунок стягнення дебіторської заборгованості за житлово-комунальні послуги.
У 2013 році прогнозується її відсутність у разі застосування збалансованих тарифів на житлово-комунальні послуги.
Рівень розрахунків населення за спожиті житлово-комунальні послуги у 2011 році складав 95 % у тому числі:
-
теплопостачання – 93 %;
-
водопостачання та водовідведення – 95 %;
-
утримання будинків і споруд та прибудинкових територій – 96 %.
У 2012 році очікується зростання рівня оплати населенням за спожиті житлово-комунальні до 100 %, прогноз на 2013 рік 100 %.
У 2012 році згідно Регіональної комплексної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства Луганської області на
2010-2014 роки освоєно 6,7 млн грн, в т.ч.: обласний бюджет – 2,3 млн грн, місцеві бюджети – 0,5 млн грн, кошти підприємств – 3,9 млн грн.
Виконання програми проводиться за рахунок:
-
програми «Облаштування багатоквартирних будинків сучасними засобами обліку і регулювання води та теплової енергії». До Мінрегіону надано пропозиції на суму 6,7 млн грн (державний бюджет), у т.ч.: м. Антрацит –
560,0 тис. грн, м. Сєвєродонецьк – 6,1 млн грн, Перевальський район –
90,0 тис. грн;
-
субвенції з обласного бюджету бюджетам міст і районів на здійснення заходів щодо реформування і децентралізації теплозабезпечення житлового фонду (встановлення індивідуального опалювання пільговій категорії громадян). Затверджено до фінансування у поточному році 2,1 млн грн, у т.ч.: обласний бюджет – 2,0 млн грн, місцеві бюджети – 0,1 млн грн. Станом на 01.10.2012 надано кредитів пільговій категорії громадян для установки автономного опалювання по містах і районах Луганської області на суму
1375 тис. грн (91 сімей), у т.ч.: обласний бюджет – 1,3 млн грн, місцеві бюджети – 75,0 тис. грн;
-
субвенції на будівництво, реконструкцію, ремонт, та утримання вулиць у населених пунктах в сумі 70,2 млн грн;
-
субвенції на погашення заборгованості з різниці у тарифах на теплову енергію, що вироблялася, транспортувалася та постачалася населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії тарифам, що затверджувалася або погоджувалася відповідними органами державної влади чи органами місцевого самоврядування в сумі 512,4 млн грн, що становить 37,8 % до річного плану. Касові видатки за 11 місяців склали
38,1 % до затвердженого обласною радою. Розрахунки проведені згідно з порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.06.2012 № 517.
Крім того, затверджене фінансування на виконання заходів з реформування та децентралізації теплозабезпечення житлового фонду
м. Брянка у сумі 2,8 млн грн, у т.ч.: обласний бюджет – 2,0 млн грн, місцевий бюджет – 0,8 млн грн. Виконано роботи зі встановлення автономного опалення пільговій категорії громадян (176 квартир – 100 %).
З обласного бюджету фінансується захід «Створення та забезпечення функціонування оперативно-диспетчерської служби щодо збору, обробки та аналізу інформації з функціонування підприємств і об’єктів житлово-комунального господарства» у сумі – 93,0 тис. грн.
За рахунок коштів ТОВ «Луганськвода» виконано роботи на суму 3,94 млн грн.
Крім того, в державному бюджеті передбачено 40 млн грн для отримання пільгового кредиту на проекти у галузі ЖКГ відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 р. № 599 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для пільгового кредитування юридичних осіб, у тому числі об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, для проведення реконструкції, капітального та поточного ремонту об’єктів житлово-комунального господарства». Станом на 01.10.2012 надано 2 заявки.
У 2013 році планується за рахунок коштів обласного бюджету:
-
здійснення заходів щодо реформування і децентралізації теплозабезпечення житлового фонду, а саме установка індивідуального опалювання пільговій категорії громадян в 669 квартирах на суму 9,7 млн грн;
-
створення та забезпечення функціонування оперативно-диспетчерської служби щодо збору, обробки та аналізу інформації з функціонування підприємств і об’єктів житлово-комунального господарства на суму 190,0 тис. грн.
В галузі житлово-комунального господарства реалізовуватиметься 3 регіональні програми із загальним прогнозним обсягом фінансування на 2013 рік 96,1 млн грн за рахунок коштів обласного бюджету.
З державного бюджету виділено субвенцію на ремонт центрального водопостачання та водовідведення в обсязі 130 млн грн.
Основні проблеми:
-
збитковість підприємств, пов’язана з незбалансованістю їх економіки у зв’язку із зростанням цін на енергоносії;
-
відсутність механізму автоматичного корегування тарифів на житлово-комунальні послуги, затвердженого на державному рівні, у зв’язку з підвищенням цін на енергоносії та рівня мінімальної заробітної плати;
-
велика кредиторська заборгованість за спожиті енергоносії і податки до державного бюджету підприємствами тепло-, водопостачання;
-
незадовільний технічний стан багатоквартирних житлових будинків, наднормативні витрати енергоносіїв, неефективна система управління;
-
незадовільний стан ліфтового господарства;
-
незадовільний технічний стан магістральних та розподільчих мереж водопровідно-каналізаційного господарства;
-
позанормативні витоки води, невідповідність якості води державним нормативам, погодинна подача води споживачам області.
-
незадовільний технічний стан систем комунальної теплоенергетики, низький ККД обладнання;
-
невідповідність проектного та фактичного приєднаного теплового навантаження, наднормативні витрати енергоносіїв;
-
незадовільний стан благоустрою міст (стан дорожнього покриття вулиць та доріг міст, переоснащення мереж зовнішнього освітлення вулиць);
-
недостатня кількість засобів обліку та регулювання споживання води і теплової енергії у багатоквартирних житлових будинках;
-
постійний ризик виникнення небезпечних та аварійно-небезпечних ситуацій у зв’язку із відсутністю системи їх запобігання та упередження, у тому числі внаслідок підтоплення територій;
-
розбалансованість схем теплопостачання населених пунктів;
-
відсутність засад для впровадження в дію механізмів створення конкурентного середовища та альтернативних форм управління, утримання і обслуговування житлового фонду;
-
незадовільний стан комунальних доріг у населених пунктах;
-
недостатнє фінансування регіональних галузевих програм.
Основні пріоритети:
-
створення умов для відновлення основних фондів та технічного переоснащення житлово-комунального господарства;
-
створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг;
-
забезпечення фінансової стабільності галузі, підвищення якості наданих житлово-комунальних послуг, запобігання необґрунтованому збільшенню їх вартості;
-
сприяння оптимізації управління основними фондами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області;
-
створення умов для забезпечення реформування системи взаємовідносин в сфері житлово-комунального господарства для забезпечення умов мешкання населення області на рівні сучасних стандартів.
Основні завдання та заходи:
-
сприяння реформуванню системи управління житлово-комунальним господарством шляхом формування органів, які забезпечать ефективне управління об’єктами на основі договірних відносин;
-
підготовка наявних пропозицій інвестиційної діяльності в галузі, технічної модернізації застарілого обладнання та програм для залучення коштів у галузь;
-
сприяння впровадженню заходів щодо поліпшення забезпечення споживачів житлово-комунальними послугами та підвищення їх якості;
-
створення умов для покращення фінансово-економічного стану підприємств житлово-комунального господарства шляхом встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги на економічно-обґрунтованому рівні та запровадження економії ресурсів;
-
створення разом із органами місцевого самоврядування умов для впровадження в житлово-комунальному господарстві договірних відносин між власниками житла та постачальниками послуг, застосування механізмів консолідованої відповідальності співвласників житла за збереження житлового фонду;
-
сприяння підвищенню енергоефективності галузі шляхом зменшення обсягів втрат паливно-енергетичних ресурсів, зниження енергоємності виробництва окремих видів продукції (послуг);
-
сприяння зменшенню собівартості послуг з водопостачання і водовідведення за рахунок впровадження енергозберігаючих заходів та системи обліку та усунення причин несанкціонованого відбору та понаднормативних втрат води, вдосконалення інженерних схем подачі води (зонування);
-
створення умов для розвитку та реконструкції централізованих систем водопостачання та водовідведення, теплопостачання й житлового господарства;
-
сприяння модернізації житлово-комунального господарства;
-
створення умов для покращення технічного стану основних засобів;
-
сприяння зменшенню витрат на виробництво житлово-комунальних послуг;
-
створення умов для забезпечення сталого функціонування галузі та підвищення рівня безпеки систем життєзабезпечення;
-
сприяння поліпшенню якості житлово-комунального обслуговування;
-
сприяння забезпеченню 100 % залучення коштів на фінансування регіональних галузевих програм та їх подальшого освоєння;
-
створення умов для впровадження енергозберігаючих технологій при виробництві енергоносіїв.
Очікувані результати:
-
створення 648 об’єднань співвласників багатоквартирних житлових будинків;
-
зменшення частки ветхих та аварійних теплових мереж до 50 %:
-
зменшення питомих витрат умовного палива на відпуск тепла з
166,81 до 165,08 кг/Гкал;
-
зменшення питомої витрати електроенергії на 1 м3 поданої води з
1,173 до 1,171 кВт-год./м3;
-
реконструкція 600 км дорожнього покриття вулиць, переоснащення
410 км мереж зовнішнього освітлення вулиць;
-
обладнання багатоквартирних житлових будинків приладами обліку та регулювання: холодної води 26 % від загальної кількості, що потребують обладнання, теплової енергії – 15 %;
-
забезпечення фінансового результату від звичайної діяльності підприємств житлово-комунального господарства (сальдо) у сумі 7,0 млн грн;
-
забезпечення 100% рівня розрахунків населенням за спожиті житлово-комунальні послуги;
-
зниження витрат підприємств водопостачання та водовідведення на
5-40 % із збереженням якості надання послуг.
|