15 січня 2014, 11:29

Новий Порядок перерахунку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій

 

Чинним законодавством визначено обов’язок виконавця – виробника послуги – проводити перерахунок розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі.

В грудні 2013 року Постановою № 970 Кабінет Міністрів України затвердив Порядок проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі. Мета – реалізація права громадян на зменшення розміру плати за комунальні послуги при настанні умов, визначених Порядком.

Як інформує Мінрегіон України, механізм перерахунку забезпечить прозорість та відкритість для споживачів структури тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, складу фактично понесених витрат, обсягу виконаних і запланованих робіт. Порядок також зобов’яже виконавця послуг інформувати споживачів про структуру та склад фактично понесених витрат та обсяг виконаних, запланованих робіт, а також про здійснення перерахунку.

Документ не лише визначає механізм здійснення підприємствами житлового господарства перерахунку, а й реалізує право споживачів на зменшення розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій при настанні згаданих умов. У цьому разі виконавцем має проводитися перерахунок розміру нарахувань за послуги (перерахунок – операція зміни раніше виконаних нарахувань плати за ненадані або надані не в повному обсязі послуги).

Дія Порядку поширюється на суб'єктів господарювання всіх форм власності, предметом діяльності яких є надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, і фізичних та юридичних осіб (споживачів), яким надаються такі послуги.

Згідно з документом, такий перерахунок має проводитися не рідше одного разу на рік протягом кварталу, наступного за періодом перерахунку, з урахуванням результатів перерахунків, проведених з початку звітного року, виходячи з фактично понесених у звітному періоді витрат на надання послуг щодо кожного будинку окремо в межах тарифу, періодичності та строків надання послуг, установлених рішенням органу місцевого самоврядування, з урахуванням складених виконавцем планів та графіків виконання робіт, пов’язаних з наданням послуг. У разі надходження актів-претензій від споживачів та прийняття виконавцем рішення про їх задоволення перерахунок має проводитися протягом наступного місяця з дати отримання виконавцем акта-претензії.

Порядком також визначено, що якщо хоч від одного споживача певного житлового будинку надійшов акт-претензія, то перерахунок має бути проведений для усіх споживачів будинку, яким не були надані послуги. У той же час, невиконання певного виду робіт, пов’язаних з наданням послуг у зв’язку із ненастанням строку їх виконання за планом або графіком, складеним виконавцем, не є підставою для проведення перерахунку за актом-претензією.

Довідково

Згідно з Порядком, обсяг фактично наданих послуг та виконаних робіт, пов’язаних з їх наданням, повинен бути підтверджений відповідною первинною документацією, що зберігається у виконавця. А саме: наказами підприємства, табелем обліку робочого часу, розрахунковими листками нарахування заробітної плати робітникам, нарядами-завданнями, актами списання матеріалів, матеріальними звітами майстрів, актами виконаних робіт постачальних та підрядних організацій, документами, що підтверджують технічні показники будинку, тощо.

Порядком визначено обов’язок виконавця оприлюднювати склад фактично понесених витрат та обсяг запланованих і виконаних робіт та повідомляє споживачам про економію коштів і плани щодо їх використання на власному веб-сайті або в інший визначений ним спосіб. Також інформацію про проведення перерахунку в обов’язковому порядку виконавець має навести в платіжному документі та розмістити на своєму веб-сайті з зазначенням даних про перерви в наданні послуг, ненадані або надані не в повному обсязі послуги, суму та період перерахунку.

Згідно з Порядком, виконавці послуг зобов’язані вести облік доходів, витрат та кількісних і якісних показників надання послуг по кожному будинку та кожній складовій тарифу окремо.