Текст документа: Про затвердження Регіональної програми ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів на 2003 - 2006 роки


ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНА АДМІНІСТРАЦІЯ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 15 серпня 2003 року № 479


Про затвердження Регіональної програми ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів на 2003 - 2006 роки

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 N 1545 "Про схвалення Концепції ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів" та з метою забезпечення належного рівня медико-соціальної реабілітації дітей-інвалідів:

1. Затвердити Регіональну програму ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів на 2003 - 2006 роки (далі - Програма, додається).

2. Зобов'язати голів райдержадміністрацій, рекомендувати виконкомам міських рад міст обласного значення:

2.1. Розробити та затвердити відповідні місцеві програми.

2.2. Передбачати в проектах місцевих бюджетів на 2003 - 2006 роки кошти на забезпечення реалізації Програми.

3. Відповідальним виконавцям Програми щорічно, до 1 лютого року наступного за звітним на період до 2007 року, надавати Головному управлінню праці та соціального захисту населення облдержадміністрації (Білоус В. М.) інформацію про стан її виконання.

4. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника голови облдержадміністрації Пристюка В. М.

 

Голова
обласної держадміністрації 

 
О. С. Єфремов 


 

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Луганської обласної державної адміністрації
від 15 серпня 2003 р. N 479 


Регіональна програма
ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів на 2003 - 2006 роки
I. Загальна частина

Ця Програма спрямована на забезпечення соціального захисту дітей з обмеженими можливостями здоров'я, визначення пріоритетних напрямів у цій роботі, одним з яких є рання соціальна реабілітація дітей-інвалідів.

Чинниками, що визначили саме цей напрям соціального захисту дітей-інвалідів стали: різкий спад виробництва, зростання безробіття, зниження сукупного доходу сім'ї, руйнування інституту дитячих дошкільних закладів, зменшення доступності медичних послуг, погіршення екологічних умов тощо. Ці обставини призвели до підвищення захворювання дітей, зростання дитячої інвалідності.

Існуюча система утримання дітей-інвалідів у спеціальних інтернатних установах забезпечує потреби лише 20 відсотків дітей-інвалідів. При цьому відірваність дітей від сім'ї, від звичайного та біологічно близького оточення посилює психологічний тиск на дитину.

Несвоєчасне і неповне фінансування призводить нині діючі інтернатні установи до їх неспроможності якісно виконувати свої завдання, зумовлює необхідність вироблення більш прогресивної системи соціальної реабілітації дітей-інвалідів, яка б відповідала сучасним вимогам.

Практичний досвід показав, що рання соціальна реабілітація дітей-інвалідів є активним і ефективним соціальним механізмом, який дає змогу відновити фізичний, психологічний і соціальний статус дитини-інваліда із значною економією коштів.

Аналіз дитячої інвалідності по Луганській області показує, що на даний час зареєстровано 6050 дітей-інвалідів (до 16 років), з них в лікувально-профілактичних закладах Міністерства охорони здоров'я - 5352, у школах-інтернатах системи освіти - 456, в інтернатних установах соцзахисту населення - 325, в Обласному будинку дитини N 1 (смт Дотикове) - 74, в Обласному будинку дитини N 2 (м. Луганськ) - 58, у лікувально-профілактичних закладах інших Міністерств і відомств - 34.

У структурі дитячої інвалідності перше місце займають розлади психіки та поведінки, питома вага яких складає 21,4 %, друге місце - уроджені аномалії та хромосомні порушення - 20,9 %, третє місце хвороби нервової системи - 19,7 %. Проведення аналізу інвалідності серед дітей показує, що рівень дитячої інвалідності в сільській місцевості (при обласному рівні - 15,3) складає 16,5 на 1000 дітей.

Значно перевищують середньообласний рівень показники дитячої інвалідності у м. Красному Лучі (20,2 %), а також у Краснодонському (23,95 %), Марківському (21,2 %), Лутугинському (20,2 %), Біловодському (18,3 %), Попаснянському (18,2 %) та Новопсковському (18,1 %) районах.

Рівень первинної інвалідності дітей по області складає 2,1 на 1000 дітей.

Вище середньообласного рівня первинна дитяча інвалідність у містах: Брянці (3,3), Свердловську (2,4), Красному Лучі (2,2), Ровеньках (2,2), Білокуракинському (3,7), Кремінському (3,6), Перевальському (3,0), Краснодонському (2,7), Біловодському (2,2) та Лутугинському (2,2) районах.

Враховуючи стабільне зростання дитячої інвалідності та необхідність зміни цієї ситуації на краще, рання соціальна реабілітація дітей-інвалідів сприятиме усуненню або більш повній компенсації обмежень їх життєдіяльності, відновленню повноцінного соціального статусу, що в свою чергу сприятиме зменшенню соціальної напруженості в суспільстві.

II. Мета та основні завдання Програми

Метою Програми є надання дітям-інвалідам можливості, незалежно від характеру і причин їх інвалідності, найбільшої участі в соціальному та економічному житті шляхом оволодіння ними певним обсягом знань, умінь і навичок, розвитку їхньої особистості в умовах спеціально організованого навчально-виховного процесу, а також впровадження в області сучасної системи центрів і відділів соціальної реабілітації дітей-інвалідів.

Основними завданнями Програми є:

- здійснення ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів через мережу центрів і відділів реабілітації, максимально наближених до місця проживання;

- виявлення та відбір дітей-інвалідів, що потребують ранньої соціальної реабілітації центрами й відділеннями в тісному контакті з органами охорони здоров'я і навчальними закладами;

- проведення ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів з безпосередньою їх участю та без відриву від сім'ї (залучення батьків дитини до участі в реабілітаційному процесі);

- перебування дитини-інваліда у дитячому колективі без ізоляції від суспільства, в умовах звичайного середовища;

- поступова інтеграція дітей-інвалідів до дитячих дошкільних закладів та загальноосвітніх шкіл;

- розвиток і зміцнення матеріально-технічної бази реабілітаційних центрів та відділень.

III. Фінансове забезпечення Програми

Фінансування заходів Програми здійснюватиметься за рахунок коштів обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, а також коштів місцевих бюджетів.

Для виконання Програми місцеві органи виконавчої влади проводитимуть роботу, спрямовану на залучення в установленому порядку позабюджетних коштів.

IV. Організація та контроль за виконанням Програми

Координація дій щодо виконання Програми здійснюватиметься Міжвідомчою радою з питань ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, управління охорони здоров'я облдержадміністрації, Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, райдержадміністрації та органи місцевого самоврядування щороку здійснюють аналіз стану соціальної реабілітації дітей-інвалідів і надають Головному управлінню праці та соціального захисту населення облдержадміністрації до 1 лютого року, що настає за звітним, відповідну інформацію (із зазначенням результатів виконання заходів Програми, а також витрат на їх реалізацію).

Головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації до 1 березня року, що настає за звітним, надає узагальнену інформацію Міжвідомчій раді з питань ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів.

V. Основні заходи Програми
Удосконалення організаційної структури та управління системою ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів

1. Розширення мережі центрів та відділень раннього втручання і соціальної реабілітації дітей-інвалідів шляхом заснування їх у всіх містах області з чисельністю населення понад 50 тис. чоловік з обов'язковим урахуванням умов безбар'єрного доступу до цих закладів.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації;
Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, міськвиконкоми, райдержадміністрації 

2003 - 2006 роки 


2. Здійснення навчально-методичного забезпечення центрів і відділів раннього втручання та соціальної реабілітації дітей-інвалідів.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки облдержадміністрації;
Луганське обласне відділення Фонду соціального  захисту інвалідів,
Обласний центр професійної, медичної та соціальної захисту інвалідів

2003 - 2006 роки 


3. Проведення роботи з допрофесійної та соціальної реабілітації дітей-інвалідів.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, міськвиконкоми, райдержадміністрації 

2003 - 2006 роки 


4. Розроблення відповідних загальних та спеціальних методик і програм для виявлення, розвитку та підтримки обдарованих дітей з обмеженими фізичними можливостями.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів 

2003 - 2006 роки 


Організація профілактики дитячої інвалідності, медичної, соціальної та трудової реабілітації дітей-інвалідів

5. Створення та постійне оновлення банку даних дітей-інвалідів.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

постійно 


6. Проведення аналізу стану профілактичної роботи в лікувально-профілактичних закладах області з метою своєчасного виявлення та надання відновного лікування дітям з органічним ураженням нервової системи та зниження рівня виходу на первинну інвалідність.

Управління охорони здоров'я облдержадміністрації 

II півріччя 2003 року 


7. Встановлення контролю за проведенням профілактичної роботи в Луганському обласному центрі планування і репродукції та жіночих консультаціях пологових будинків.

Управління охорони здоров'я облдержадміністрації 

постійно 


8. Відкриття при Обласному центрі професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів кабінету консультації планування сім'ї серед інвалідів та забезпечення матеріальної бази кабінету.

Головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації, Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

2004 рік 


9. Проведення аналізу причин виходу на первинну інвалідність дітей, надання пропозицій щодо їх усунення.

Управління охорони здоров'я облдержадміністрації, Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів 

2004 рік 


10. Встановлення контролю за своєчасним призначенням допомоги по інвалідності дітям з ураженням нервової системи та психіки.

Головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації 

постійно 


11. Відкриття на базі районних центральних лікарень відділень медико-соціальної реабілітації з ліжками для дітей-інвалідів, які проживають у сільській місцевості.

Управління охорони здоров'я облдержадміністрації 

2004 рік 


12. Сприяння забезпеченню вдома дітей-інвалідів усіма видами безкоштовної медичної допомоги міськими та районними дитячими поліклініками.

Управління охорони здоров'я облдержадміністрації 

постійно 


13. Створення на базі будинків-інтернатів, незалежно від їх підпорядкування, відділень реабілітації дітей-інвалідів.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

постійно 


14. Сприяння забезпеченню, при необхідності проведення, медико-соціальної експертизи дітям-інвалідам.

управління охорони здоров'я облдержадміністрації 

постійно 


15. Проведення аналізу показників дитячої смертності серед дітей-інвалідів у будинках-інтернатах системи соціального захисту населення, обласних будинках дитини, лікувально-профілактичних закладах системи охорони здоров'я, дитячих установах системи освіти і науки, надання пропозицій щодо її зниження.

управління охорони здоров'я, Головні управління: освіти і науки, праці та соціального захисту населення облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів 

2004 рік 


16. Розроблення індивідуальних програм реабілітації дітей-інвалідів та забезпечення їх реалізації.

Головне управління освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації,
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

2003 - 2006 роки 


17. Визначення у містах і районах області підприємств, на яких доцільно створити спеціалізовані дільниці для працевлаштування інвалідів-підлітків.

Міськвиконкоми, райдержадміністрації, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, Обласний центр зайнятості населення,
Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки облдержадміністрації 

2004 - 2006 роки 


18. Установлення контролю за проведенням ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів і забезпечення надання їм необхідної допомоги в будинках-інтернатах, реабілітаційних відділеннях і центрах системи соцзахисту населення, лікувально-профілактичних закладах, обласних будинках дитини, дитячих установах системи освіти та науки.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

постійно 


Створення дітям-інвалідам умов для одержання освіти

19. Створення обласного Центру ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів, обласного Центру соціальної адаптації дітей-сиріт з психоневротичними розладами.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

2003 - 2004 роки 


20. Сприяння відкриттю при кожному дитячому дошкільному закладі групи ризику для дітей із захворюваннями, які можуть призвести до інвалідності.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації,
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

2003 - 2006 роки 


21. Сприяння відкриттю при кожній школі класів для дітей з вадами розумового розвитку.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації,
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

2003 - 2006 роки 


22. Сприяння збільшенню кількості груп у професійно-технічних навчальних закладах для дітей з особливими потребами.

Головні управління: освіти і науки, праці та соціального захисту населення облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

2003 - 2006 роки 


23. Розроблення програми щодо зміцнення лікувально-корекційної та матеріально-технічної бази спеціальних шкіл-інтернатів з метою професійної орієнтації та реабілітації дітей-інвалідів.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації,
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

2003 - 2006 роки 


24. Сприяння створенню у спеціальних школах-інтернатах громадських організацій батьків дітей-інвалідів для надання консультативних послуг з організації взаємодопомоги.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації,
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів 

2003 - 2006 роки 


25. Сприяння відкриттю комп'ютерних класів у навчальних закладах, де навчаються діти-інваліди.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації,
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів 

2003 - 2006 роки 


Розширення науково-дослідницької роботи, ділових і професійних зв'язків

26. Організація постійно діючих курсів підвищення кваліфікації спеціалістів-реабілітологів на базі Обласного центру професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів.

Головні управління: освіти і науки, праці та соціального захисту населення, управління охорони здоров'я облдержадміністрації; Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів 

2003 - 2006 роки 


27. Запровадження науково-практичних семінарів для спеціалістів охорони здоров'я, освіти та соціального захисту населення з питань медико-соціальної та трудової реабілітації дітей-інвалідів у містах і районах області.

Головне управління праці та соціального захисту населення, освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації 

2003 - 2006 роки 


28. Налагодження постійного обміну науково-дослідною інформацією з питань профілактики ранньої діагностики та ранньої соціальної реабілітації (відновного лікування) дітей-інвалідів із спеціалістами лікувально-профілактичних, освітніх і соціальних закладів інших областей України.

Головні управління: праці та соціального захисту населення, освіти і науки, управління охорони здоров'я облдержадміністрації;
Обласний центр професійної, медичної та соціальної реабілітації інвалідів 

постійно 


____________

 

Електронну копію тексту надано Луганською обласною державною адміністрацією.