Додаток до розпорядження голови облдержадміністрації
від 06 серпня 2008 року № 1024
ПОЛОЖЕННЯ про регіональну (обласну) систему моніторингу довкілля
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження голови
облдержадміністрації
6 серпня 2008 р. № 1024
1. Загальні положення
1.1. Регіональна (обласна) система моніторингу довкілля (далі ‑ система моніторингу) – це система спостережень, збирання, оброблення, передавання, збереження та аналізу інформації про стан довкілля, прогнозування його змін і розроблення науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття рішень про запобігання негативним змінам стану довкілля та дотримання вимог екологічної безпеки. Це Положення визначає порядок створення та функціонування такої системи в Луганській області.
Регіональна (обласна) система моніторингу є складовою частиною державної системи моніторингу довкілля та національної інфраструктури, сумісної з аналогічними системами інших областей України.
1.2. Інформаційна взаємодія суб’єктів системи моніторингу довкілля – обмін інформацією, узгодженою за складом, формою та структурою даних, періодичністю формування та передачі інформації щодо моніторингу довкілля.
1.3. Створення і функціонування системи моніторингу ґрунтується на принципах:
- систематичності отримання інформації про стан навколишнього природного середовища;
- об’єктивності первинних даних, аналітичної та прогнозної інформації;
- своєчасності та оперативності надходження інформації від підрозділів, що здійснюють спостереження, до користувачів інформації, які відповідають за прийняття управлінських рішень;
- комплексності використання екологічної інформації у просторі і часі;
- доступності екологічної інформації для населення області.
1.4. Відповідно до призначення моніторинг поділяється на:
- загальний моніторинг, що складається з моніторингу на державній мережі пунктів спостережень, моніторингу антропогенного впливу на об’єкти довкілля, моніторингу об’єктів довкілля у місцях їх використання та спеціальних видів моніторингу;
- кризовий моніторинг, що здійснюється у зонах підвищеного ризику та у зонах впливу аварій і надзвичайних ситуацій;
- фоновий моніторинг, що здійснюється на об’єктах довкілля у місцях мінімального антропогенного навантаження.
Загальний моніторинг здійснюється з метою виявлення фактичного стану об’єктів довкілля, розроблення та прийняття рішень з ефективного використання, охорони та відтворення природних ресурсів. Моніторинг антропогенного впливу на об’єкти довкілля здійснюється шляхом проведення систематичних спостережень за джерелами забруднення навколишнього природного середовища та за якісним станом об'єктів довкілля у місцях впливу цих джерел.
Спеціальні види моніторингу включають спостереження, які виконуються з науковою метою, для охорони природних екосистем та виконання зобов’язань, що випливають із міжурядових угод та/або договорів Луганської облдержадміністрації.
Фоновий моніторинг здійснюється шляхом систематичних спостережень на об’єктах довкілля, які не зазнають прямого антропогенного впливу, з метою одержання інформації для оцінки і прогнозування змін стану навколишнього природного середовища внаслідок промислової та господарської діяльності.
Кризовий моніторинг здійснюється шляхом систематичних і додаткових спостережень за кількісними та якісними параметрами об’єктів довкілля у зонах підвищеного ризику як на державній мережі пунктів спостережень, так і на тимчасовій мережі, що встановлюється під час виникнення несанкціонованих чи аварійних забруднень, стихійного лиха з метою оповіщення та розроблення оперативних заходів щодо ліквідації їх наслідків та захисту населення, екосистем і власності.
1.5. Обмін екологічною інформацією та взаємодія з органами виконавчої влади в усіх складових частинах і компонентах системи моніторингу здійснюється на основі:
- впровадження та використання сучасних уніфікованих комп’ютерних програм та інформаційних технологій накопичення, обробки та аналізу баз і банків даних;
- використання засобів електронного зв`язку;
- забезпечення оперативності та якості подання інформації.
2. Мета і завдання системи моніторингу
2.1. Метою функціонування системи моніторингу довкілля є впровадження стратегії і плану дій державної системи моніторингу довкілля на рівні області, підвищення рівня виконання її основних функцій, що спрямовані на забезпечення потреб органів державного управління, місцевого самоврядування і громадськості в оперативній і достовірній інформації про стан навколишнього природного середовища Луганської області.
2.2. Завдання системи моніторингу:
-
організація систематичних спостережень за станом складових довкілля та виявлення зон екологічної небезпеки;
-
виявлення факторів негативного антропогенного впливу на довкілля та здоров’я людей, організація спостережень за джерелами такого впливу;
-
створення та ведення баз інформаційних ресурсів системи моніторингу;
-
застосування механізмів оцінки та прогнозування стану довкілля, розроблення обґрунтованих рекомендацій на основі даних моніторингу для прийняття управлінських рішень щодо дотримання вимог екологічної безпеки, збереження природного середовища та раціонального природокористування;
-
сприяння розвитку співробітництва на міжобласному рівні у галузі охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та екологічної безпеки;
-
удосконалення приладо-технічного оснащення та метрологічного забезпечення робіт у мережах спостережень системи моніторингу;
-
розвиток та удосконалення елементів діючої інфраструктури, забезпечення наукової підтримки її функціонування.
3. Суб’єкти системи моніторингу
3.1. Моніторинг довкілля на території області здійснюють суб’єкти системи моніторингу: Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Луганській області, Державна екологічна інспекція в Луганській області, Луганська обласна санітарно-епідеміологічна станція, Головне управління земельних ресурсів у Луганській області, Головне управління житлово-комунального господарства, Луганське обласне управління лісового та мисливського господарства, Луганський обласний державний проектно-технологічний центр охорони родючості ґрунтів і якості продукції, Луганська обласна державна лабораторія ветеринарної медицини, Луганська агролісомеліоративна науково-дослідна станція, Луганський обласний центр з гідрометеорології, Луганське обласне виробниче управління меліорації та водного господарства, Луганське регіональне управління водних ресурсів, Державне регіональне геологічне підприємство «Схід ДРГП», Луганська геофізична експедиція ДГП «Укргеофізика», Луганський інститут агропромислового виробництва, ДП «Укрсхідрозвідування» – Луганська філія Українського державного головного науково-дослідного і виробничого інституту інженерно-технічних та екологічних вишукувань.
3.2. Основними завданнями суб’єктів системи моніторингу є:
- здійснення спостережень, збереження та аналіз даних і первинної інформації щодо стану об’єктів регіонального моніторингу;
- створення та ведення баз даних і забезпечення інформаційного обміну в рамках системи моніторингу;
- удосконалення методичного та технічного забезпечення ведення робіт з моніторингу.
3.3. Результатом здійснення регіонального моніторингу є інформація, у тому числі:
- дані спостережень суб’єктів системи моніторингу;
- узагальнені дані якості складових довкілля;
- показники динаміки змін складових довкілля впродовж років спостереження;
- оцінки стану об’єктів довкілля та джерел негативного впливу на нього;
- прогнози стану об'єктів довкілля і його змін;
- рекомендації, необхідні для прийняття управлінських рішень.
4. Порядок обміну інформацією, періодичність інформування відповідних органів
виконавчої влади про стан навколишнього природного середовища
4.1. Суб’єкти системи моніторингу, відповідно до покладених на них завдань, за узгодженими формами у зазначені нижче строки подають до Держуправління таку інформацію:
Державна екологічна інспекція в Луганській області:
- з контролю поверхневих вод (вміст забруднюючих речовин, далі – ЗР) – щомісяця, до 15 числа місяця, наступного за звітним;
- з контролю джерел промислових викидів в атмосферу (вміст ЗР); джерел скидів стічних вод (вміст ЗР); поверхневих вод (вміст ЗР) – щоквартально, до 15 числа місяця, наступного за звітним кварталом;
-
про стан ґрунтів різного призначення, у тому числі на природоохоронних територіях (залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів) – за рік, до 1 березня наступного за звітним року.
Луганська обласна санітарно-епідеміологічна станція(за місцями проживання і відпочинку населення):
- про стан атмосферного повітря (вміст ЗР); поверхневих вод (вміст ЗР, бактеріологічні визначення); питної води (вміст ЗР, бактеріологічні, вірусологічні визначення) – щоквартально, до 25 числа місяця, наступного за звітним кварталом;
- про стан ґрунтів (вміст пестицидів, важких металів, бактеріологічні, вірусологічні визначення); фізичних факторів (шум, електромагнітні поля, радіація, вібрація тощо); за рівнями забрудненості вод у районах водозаборів – за рік, до 15 березня наступного за звітним року;
- оцінка стану підконтрольних об`єктів ‑ за рік, до 15 березня наступного за звітним року.
Луганський обласний державний проектно-технологічний центр охорони родючості ґрунтів і якості продукції:
- про виконання завдань з підвищення родючості земель, поліпшення угідь, боротьби з ерозією ґрунтів, рекультивації, зняття та використання родючого шару ґрунту – за рік, до 15 березня наступного за звітним року;
- про застосування хімічних, біологічних засобів захисту сільськогосподарських культур і заходи щодо запобігання забрудненню навколишнього середовища засобами хімізації ‑ за рік, до 15 березня наступного за звітним року;
- про стан ґрунтів сільськогосподарського використання (радіологічні, агрохімічні та токсикологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів) ‑ за рік, до 15 березня наступного за звітним року;
- про стан сільськогосподарських рослин і продуктів з них (токсикологічні та радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів) ‑ за рік, до 15 березня наступного за звітним року;
- про стан поверхневих вод сільськогосподарського призначення (токсикологічні та радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів) за рік – до 15 березня наступного за звітним року.
Луганська обласна державна лабораторія ветеринарної медицини:
- про рівень забруднення, в тому числі радіоактивного, по продуктах тваринництва та рослинництва – щоквартально, до 15 числа наступного за звітним кварталом місяця;
- показники здоров'я та захворюваності сільськогосподарських тварин області ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року;
- оцінка стану підконтрольних об`єктів ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Луганська агролісомеліоративна науково-дослідна станція:
- про стан лісової рослинності (пошкодження біотичними та абіотичними чинниками, біомаса, біорозмаїття, радіологічні визначення, вміст ЗР);
- ґрунтів земель лісового фонду (радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів) ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Луганське обласне управління лісового та мисливського господарства:
про стан лісового впорядкування території області, мисливської фауни (видові, кількісні та просторові характеристики) ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Головне управління земельних ресурсів у Луганській області:
про стан ґрунтів і ландшафтів (прояви ерозійних та інших екзогенних процесів, просторове забруднення земель об'єктами промислового і сільськогосподарського виробництва); рослинного покриву земель (видовий склад, показники розвитку та ураження рослин), берегових ліній річок, озер, водосховищ, гідротехнічних споруд (динаміка змін, ушкодження земельних ресурсів) ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Луганський обласний центр з гідрометеорології:
- про стан атмосферного повітря (вміст ЗР); опадів, поверхневих водойм (вміст ЗР); радіаційної обстановки (на пунктах стаціонарної мережі) – щомісяця, до 15 числа наступного за звітним місяця;
- про рівень забруднення ґрунтів ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року;
- про стихійні та небезпечні природні явища (повені, паводки тощо) – завчасне попередження;
- оцінка стану підконтрольних об`єктів ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Луганське обласне виробниче управління меліорації та водного господарства:
- про підтоплення земель сільськогосподарського призначення та сільських населених пунктів ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року;
- про стан зрошуваних та осушуваних земель (глибина залягання та мінералізація ґрунтових вод, ступінь засоленості та солонцюватості ґрунтів) ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року;
- про стан прибережних зон водосховищ (переформування берегів і підтоплення територій) ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Луганське регіональне управління водних ресурсів:
- про рівень забруднення поверхневих вод у місцях їх інтенсивного виробничо-господарського використання, в тому числі радіоактивного – щоквартально, до 25 числа наступного за звітним кварталом місяця, за рік – до 15 лютого наступного за звітним року;
- про використання води (за формою 2ТП-водгосп) за рік – до 15 лютого наступного за звітним року;
- про стан води водних об'єктів у районах основних водозаборів комплексного призначення, водогосподарських систем міжгалузевого та сільськогосподарського водопостачання та у прикордонних зонах ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Державне регіональне геологічне підприємство «Схід ДРГП»:
- про рівень забруднення, в тому числі радіоактивного, підземних вод – щоквартально, до 20 числа наступного за звітним кварталом місяця;
- дані державного водного кадастру по підземних водах – щоквартально, до 15 числа наступного за звітним кварталом місяця;
- про розповсюдження ендогенних та екзогенних процесів ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року;
- про геохімічний стан ландшафтів ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Луганська геофізична експедиція ДГП «Укргеофізика»: динаміка та аналіз змін геофізичних полів (фонові та аномальні визначення) ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Луганський інститут агропромислового виробництва:
про еколого-агрохімічний стан ґрунтів і ландшафтів (вміст ЗР, радіологічні, агрохімічні показники, просторове забруднення земель суб’єктами промислового і сільськогосподарського виробництва) ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
Головне управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації :
- про виконання планів озеленення міст і селищ міського типу за рік – до 1 лютого наступного за звітним року;
- про якість та обсяги споживання питної води централізованих систем водопостачання та водозаборів ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року;
- про якість та обсяги надходження стічних вод міської каналізаційної мережі та очисних споруд ‑ за рік, до 15 лютого наступного за звітним року.
ДП «Укрсхідрозвідування», Луганська філія Українського державного головного науково-дослідного і виробничого інституту інженерно-технічних та екологічних розвідувань «УкрДІІНТВ»:
про підтоплення міст і селищ міського типу (небезпечне підняття рівня ґрунтових вод) ‑ за рік, до 25 лютого наступного за звітним року.
4.2. Інформація, що подається до Держуправління, повинна містити статистичні дані та показники, а також текстовий аналіз відповідних показників у територіальному і галузевому розрізі порівняно з установленими екологічними, санітарно-гігієнічними та іншими нормативами.
4.3. Держуправління на основі отриманих даних організує інформаційно-аналітичне забезпечення облдержадміністрації про стан навколишнього природного середовища, у тому числі:
щотижнево ‑ про гідрохімічний та гідрологічний стан річки Сіверський Донець;
щорічно ‑ про стан навколишнього природного середовища Луганської області за попередній рік.
5. Організація і функціонування системи моніторингу
5.1. Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Луганській області здійснює оперативне управління інформацією, одержаною на всіх рівнях функціонування системи моніторингу.
5.2. Організаційна взаємодія суб’єктів моніторингу здійснюється Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Луганській області на основі:
5.3. Взаємовідносини суб'єктів моніторингу ґрунтуються на:
- угодах про обмін інформацією між суб’єктами моніторингу;
- координації дій під час планування, організації та проведення спільних заходів з екологічного моніторингу довкілля.
5.4. Право володіння, користування і розпорядження інформацією, одержаною в процесі ведення моніторингу довкілля, регламентується чинним законодавством та угодами про обмін інформацією між суб’єктами моніторингу.
Заступник голови – керівник
апарату облдержадміністрації С.Г.Тихоновський
|