Текст документа:

Про підсумки виконання Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2009 рік і соціально-економічне становище Луганської області за результатами роботи у І кварталі 2010 року та про проект Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2010 рік


ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНА АДМІНІСТРАЦІЯ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 28 травня 2010 року № 528


Про підсумки виконання Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2009 рік і соціально-економічне становище Луганської області за результатами роботи у І кварталі 2010 року та про проект Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2010 рік


 

Виходячи з підсумків виконання у 2009 році Програми економічного і соціального розвитку Луганської області, з метою мінімізації негативних наслідків світової фінансової кризи та прискорення вирішення проблем, які стримують соціально-економічний розвиток області, керуючись п. 2 частини першої ст. 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»:
1.            Інформацію про підсумки виконання Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2009 рік і соціально-економічне становище Луганської області за результатами роботи у І кварталі 2010 року та про проект Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2010 рік взяти до відома (додається).
2.            Внести на розгляд обласної ради питання «Про підсумки виконання Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2009 рік».
3.            Структурним підрозділам облдержадміністрації до 15.06.2010 опрацювати з профільними міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади питання щодо участі й фінансування Луганської області в галузевих програмах, передбачених Законом України «Про Державний бюджет України на 2010 рік».
4.            Головному управлінню економіки облдержадміністрації (Агібалов І.В.):
-        доопрацювати  проект Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2010 рік з урахуванням пропозицій і зауважень членів колегії та представити на розгляд депутатських комісій обласної ради;
-         підготувати для внесення на розгляд чергової сесії обласної ради доопрацьований проект Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2010 рік;
-        до 15.06.2010 доопрацювати проект Угоди регіонального розвитку між Кабінетом Міністрів України та Луганською обласною радою;
-        до 15.06.2010 підготувати пропозиції до Міністерства економіки України й Міністерства регіонального розвитку та будівництва України щодо внесення змін до показників і методики визначення рейтингових позицій при розрахунку Комплексної оцінки соціально-економічного розвитку регіонів України.
5.            Головному управлінню промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації (Безлепкін В.М.):
-        разом із Міністерством вугільної промисловості України забезпечити розробку та реалізацію протягом 2010 року товарного балансу видобутку й реалізації вугільної продукції. Про результати інформувати до 17.06.2010;
-        до 15.08.2010 забезпечити розробку регіональної Програми енергоефективності Луганської області на 2011 - 2015 роки;
-        здійснити аналіз розрахунків, визначити обсяг недофінансування при передачі об’єктів соціальної сфери вугледобувних підприємств у комунальну власність відповідних територіальних громад у розрізі кожного окремого населеного пункту, який постраждав через закриття вугледобувних підприємств, та спільно з Міністерством вугільної промисловості України до 17.06.2010 підготувати пропозиції щодо вирішення цього питання;
-        разом із Міністерством вугільної промисловості України прискорити вирішення питання передачі об’єктів соціальної сфери вугледобувних підприємств у комунальну власність відповідних територіальних громад із забезпеченням їх відповідним фінансуванням;
-        до 01.07.2010 визначити перелік перспективних вугледобувних підприємств та провести роботу з Міністерством вугільної промисловості України щодо опрацювання та подальшої реалізації відповідних інвестиційних проектів розвитку підприємств;
-        з метою створення сприятливих умов для реалізації соціально значущих для Луганської області інвестиційних проектів підприємств підготувати звернення до Кабінету Міністрів України стосовно ініціювання прийняття законів України: «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання реконструкції і модернізації діючих та будівництва нових об’єктів нафтопереробної і нафтохімічної галузей», «Про підвищення конкурентоспроможності підприємств гірничо-металургійного та хімічного комплексів», внесення змін до законів України: «Про Державний бюджет України на 2010 рік», «Про стимулювання розвитку регіонів», «Про ставки акцизного збору і ввізного мита на деякі товари (продукцію)», «Про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння виробництву та використанню біологічних видів палива» та постанови Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1375 «Про затвердження переліків підприємств з усіма стадіями технологічного процесу з виготовлення нафтопродуктів, що мають право виробляти бензини моторні сумішеві із вмістом етил-трет-бутилового ефіру або з добавками на основі біоетанолу, та державних спиртових заводів, що мають право на виробництво біоетанолу».
6.            Головному управлінню агропромислового розвитку обласної держадміністрації (Хворостяненко С.І.):
-        підготувати звернення до Кабінету Міністрів України щодо фінансування з державного бюджету заходів Програми «Підтримка індивідуального житлового будівництва на селі та покращання умов життєдіяльності сільського населення «Власний дім» в обсязі 15 млн грн;
-        підготувати звернення до Кабінету Міністрів України щодо виділення асигнувань з державного бюджету на завершення реконструкції науково-виробничого навчального комплексу Луганського національного аграрного університету.
7.            Головному управлінню агропромислового розвитку обласної держадміністрації (Хворостяненко С.І.), Головному управлінню економіки облдержадміністрації (Агібалов І.В.) спільно з виконкомом Луганської міської ради (Кравченко С.І.) забезпечити щотижневе проведення ярмарків з продажу сільськогосподарської продукції в обласному центрі.
8.            Головному управлінню житлово-комунального господарства обласної держадміністрації (Махуренко С.В.):
-        забезпечити контроль за реалізацією інвестиційного проекту
ТОВ «Луганськвода»;
-        підготувати звернення до Кабінету Міністрів України щодо запровадження спрощеного механізму та фінансового забезпечення порядку й умов надання державних гарантій Уряду за зобов’язаннями комунальних підприємств теплоенергетики по кредитах міжнародних фінансових організацій на фінансування проектів розвитку та модернізації централізованих систем теплопостачання населених пунктів Луганської області.
9.            Головному управлінню охорони здоров’я облдержадміністрації (Малиш П.М.):
-        спільно з райдержадміністраціями та виконавчими комітетами міських рад міст обласного значення, керівниками комунальних лікувальних закладів посилити організаційну роботу з питань охорони праці, її безпечних умов, протипожежного захисту закладів охорони здоров’я, ремонту систем централізованої подачі кисню, будівництва кисневих підстанцій та криогенних установок з регенерації кисню;
-        з метою покращання епідемічної ситуації з туберкульозу в Луганській області та підвищення якості надання медичної допомоги хворим на туберкульозспільно з Міністерством охорони здоров’я України підготувати звернення до Кабінету Міністрів України щодо передбачення при внесенні змін до Державного бюджету України на 2010 рік коштів у розмірі 35,51 млн грн на реконструкцію та будівництво ІІ черги Слов’яносербської обласної туберкульозної лікарні
(с. Трьохізбенка, Слов’яносербський район). Про результати інформувати до 17.06.2010;
-        з метою покращання лікувально-діагностичної бази медичних закладів Луганської області та підвищення якості надання населенню медичної допомоги підготувати звернення до Кабінету Міністрів України щодо можливості надання державних гарантій Кабінетом Міністрів України за скороченою процедурою стосовно виконання боргових зобов’язань перед міжнародними фінансовими організаціями за запозиченнями з придбання медичного обладнання на умовах товарного кредиту для обласних закладів охорони здоров’я на загальну суму 168 млн грн строком до 5 років відповідно до ст. 13 Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік»;
-        до 11.06.2010 забезпечити розробку регіональної цільової комплексної програми розвитку системи охорони здоров’я Луганської області на 2010 -
2012 роки;
-        до 11.06.2010 забезпечити розробку обласної комплексної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року;
-        розширити практику підготовки та перепідготовки медичних кадрів за рахунок місцевих бюджетів;
-        вжити заходів щодо укладання договорів на використання комунальними лікувальними закладами обладнання медичних закладів недержавної форми власності.
10.       Головному управлінню праці та соціального захисту населення (Поліщук О.А.) підготувати пропозиції щодо надання невідкладної допомоги найбільш вразливим верствам населення, подолання хронічної бідності, бідності серед працюючих.
11.       Управлінню містобудування та архітектури облдержадміністрації (Поречний В.О.) підготувати звернення до Кабінету Міністрів України щодо:
-        внесення змін до Державних будівельних норм та правил, передбачивши впровадження нормативів з використання енергозберігаючого скла на об’єктах, які будуються або реконструюються;
-        завершення робіт з реконструкції та капітального ремонтуавтодороги Знам’янка – Луганськ – Ізварине, а також будівництва чергової частини об’їзної дороги навколо м. Луганська.
12.       Управлінню освіти і науки облдержадміністрації (Цимбал І.І.) спільно з Луганським представництвом державної бюджетної установи «Східний регіональний центр інноваційного розвитку» (Россошанський О.Ю.) до 01.09.2010 розробити регіональну цільову програму розвитку науково-технічної та інноваційної діяльності.
13.       Управлінню зовнішніх зносин та зовнішньоекономічної діяльності облдержадміністрації (Легенько Ю.В.):
-        спільно з Регіональним фондом підтримки підприємництва в Луганській області (Бешляга Е.В.) та Луганським представництвом державної бюджетної установи «Східний регіональний центр інноваційного розвитку» (Россошанський О.Ю.) до 15.06.2010 розробити заходи щодо залучення інвестицій в економіку Луганської області та підвищення її іміджу;
-        завершити підготовку створення Єврорегіону «Донбас». Про результати інформувати до 17.06.2010.
14.       Комітету з питань територій пріоритетного розвитку в Луганській області (Шевченко С.В.) з метою розвитку промисловості, створення нових робочих місць, залучення інвестиційних ресурсів у депресивні регіони області у термін до 25.06.2010 підготувати пропозиції до центральних органів виконавчої влади щодо розширення переліку територій пріоритетного розвитку в Луганській області та поновлення пільгових умов оподаткування при реалізації інвестиційних проектів на відповідних територіях. Про результати інформувати до 17.06.2010.
15.       З метою забезпечення соціального захисту безробітних рекомендувати Луганському обласному центру зайнятості (Болотський С.В.):
-        розширити практику підготовки кадрів із числа незайнятого населення за індивідуальними планами й програмами на замовлення роботодавців під конкретні робочі місця та стажування безпосередньо на робочих місцях;
-        розробити план заходів щодо посилення мотивації до легальної продуктивної зайнятості, детінізації трудових відносин;
-        надати пропозиції щодо працевлаштування людей з особливими потребами та людей похилого віку.
16.       Головам райдержадміністрацій, рекомендувати міським головам міст обласного значення:
-        забезпечити своєчасне проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ, які споживаються бюджетними установами;
-        внести пропозиції до відповідних рад щодо виділення коштів з місцевих бюджетів на реалізацію заходів відповідних місцевих програм розвитку та підтримки малого підприємництва. Про результати поінформувати Головне управління економіки облдержадміністрації до 01.07.2010;
-        здійснити заходи щодо недопущення зменшення кількості торговельних місць на ринках області для реалізації власної продукції сільгосптоваровиробниками;
-        вжити заходів щодо збереження існуючої державної централізованої бібліотечної системи.
17.       Управлінню у справах преси та інформації облдержадміністрації (Копанєва А.М.) забезпечити оприлюднення в місцевих засобах масової інформації матеріалів про підсумки виконання Програми економічного і соціального розвитку Луганської області за 2009 рік.
18.       Райдержадміністраціям, виконавчим комітетам міських рад міст обласного значення, управлінням облдержадміністрації звіти про хід виконання розпорядження надавати Головному управлінню економіки облдержадміністрації щоквартально до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом.
19.       Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника голови облдержадміністрації Репицького А.В.
 
 
 
Голова обласної
держадміністрації                                                                             В.М.ГОЛЕНКО


Додаток
до розпорядження голови
облдержадміністрації
« 28 » травня 2010 р. № 528
 
Інформація
про підсумки виконання Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2009 рік і соціально-економічне становище Луганської області за результатами роботи у І кварталі 2010 року та про проект Програми економічного і соціального розвитку
Луганської області на 2010 рік
 
Криза, яка розгорталась у світі у 2008-2009 роках, продемонструвала значні дисбаланси розвитку світової економіки та структурну відсталість української економіки, її неготовність до різких коливань попиту та загострення конкуренції на сировинних ринках.
Луганська область разом із всією Україною відчула негативні наслідки світової фінансово-економічної кризи починаючи з ІV кварталу 2008 року, по-перше, через різке скорочення зовнішнього попиту, по-друге, через неадекватність реакції попереднього уряду на зміну ситуації та нові виклики. 
Було допущено один з найбільших у світі спадів виробництва в промисловості та будівництві, виробництві товарів широкого вжитку для внутрішнього ринку. Різко подорожчав імпортований природний газ, що призвело до значних збитків підприємств металургійної, хімічної та інших галузей економіки.
Високими темпами росли ціни на продовольство, падала реальна заробітна плата, знецінювалися державні соціальні гарантії. Держава не виконала свої власні зобов’язання з рекапіталізації проблемних банків, а кредитні ресурси фінансового ринку вимивалися через урядові запозичення.
Все це значно вплинуло на розвиток Луганської області.
Аналіз виконання завдань Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2009 рік (далі – Програма 2009) свідчить про необхідність прискорення вирішення проблем та мінімізації наслідків світової фінансової кризи, які стримують соціально-економічний розвиток області.
Узагальнюючим показником, що характеризує рівень розвитку економіки регіону, є валовий регіональний продукт (ВРП). У 2009 році, враховуючи негативний вплив світової фінансової кризи, цей показник очікується на рівні 86,7 %. На 2010 рік прогнозується темп росту ВРП на рівні 101 %.
За підсумками 2009 року індекс промислового виробництва становив
80,1 % до 2008 року (при запланованому Програмою 2009 – 87,7 %).
Індекси виробництва, вище запланованих на 2009 рік Програмою, забезпечено в таких галузях: целюлозно-паперовому виробництві та видавничій діяльності – 98,1 % (за Програмою 2009 – 95,0 %), виробництві харчових продуктів та напоїв – 95,4 % (87,6 %), виробництві коксу, продуктів нафтоперероблення – 104,1 % (101,8 %), металургії та обробленні металу – 73,0 % (68,8 %). За іншими галузями заплановані показники не виконані внаслідок того, що підприємства не мали Програми виробництва на рік, а працювали тільки за умов реальних замовлень на місяць.
При цьому майже двократне згортання машинобудівного виробництва пов’язано перш за все з різким скороченням інвестиційного попиту на внутрішньому ринку. Гальмування розвитку промислової діяльності вплинуло на зменшення виробництва послуг транспорту і торгівлі.
За підсумками І кварталу 2010 року індекс промислової продукції зріс до відповідного періоду попереднього року на 9 %, посівши 12 місце серед регіонів України.
До кінця 2010 року, відповідно до проекту Програми економічного і соціального розвитку Луганської області на 2010 рік (далі – проект Програми 2010), прогнозується забезпечити темп росту промислового виробництва на рівні 108,0 %.
За підсумками 2009 року область стабільно посідає третє місце в Україні за обсягами реалізованої промислової продукції, що складають майже 56,1 млрд грн, або 8,4 % від загальнодержавного обсягу. У 2010 році прогнозується отримати 60,3 млрд грн.
Розвиток економіки, і в першу чергу промисловості, визначається обсягом вкладених інвестицій. Після зростання в 1,5 раза інвестицій в основний капітал у 2007 році в 2008 році вони скоротилися на 27 %.
За підсумками 2009 року інвестиції в основний капітал склали
4377,5 млн грн зі значним скороченням порівняно з 2008 роком – на 55,7 % (за Програмою 2009 – скорочення на 0,9 %). При цьому відбулася структурна зміна джерел інвестування, а саме збільшилась частка власних коштів підприємств та організацій. Крім того, фінансова криза обумовила суттєве скорочення надання банківськими установами кредитних ресурсів на інвестиційні потреби підприємств.
На 2010 рік прогнозується пожвавлення інвестиційних процесів та приріст інвестицій в основний капітал у фактичних цінах на 14,2 %.
У свою чергу, низька інвестиційна активність реального сектору та відсутність довгострокового кредитування стали основними причинами різкого падіння у будівництві.
На житлове будівництво у 2009 році освоєно 87,0 млн грн, що на 70,5 % менше, ніж у 2008 році. Темпи освоєння інвестицій в будівництво індивідуального житла скоротилися на 84,5 %.
На житлове будівництво у 2010 році, відповідно до проекту Програми 2010, прогнозується залучити інвестиції в обсязі 300 млн грн, що у фактичних цінах на 36,3 % більше, ніж у 2009 році.
За 2009 рік в економіку області іноземними інвесторами вкладено
263,9 млн дол. США прямих іноземних інвестицій, що у 5,2 раза більше надходжень 2008 року (при запланованому Програмою 2009 – 17,0 млн дол. США, або 33,2 % до рівня 2008 року).  
У 2010 році прогнозується залучити 41,1 млн дол. США прямих іноземних інвестицій, що на 84,4 % менше, ніж у 2009 році.
Спрямованість інвестиційних потоків залишається незмінною. Як і у попередні роки, інвестиції направлені в хімічну та нафтохімічну промисловість, будівництво, наземний транспорт, металургію, оптову торгівлю та посередництво в оптовій торгівлі, операції з нерухомим майном, оренду, інжиніринг та надання послуг підприємцям. Разом з тим інвестицій потребують такі галузі, як машинобудування, житлове будівництво, житлово-комунальне і сільське господарство.
Протягом 2008 року сільськогосподарська галузь нарощувала виробництво, приріст обсягів виробництва валової сільськогосподарської продукції склав 18,7 %. За цим показником область ввійшла до переліку кращих по Україні.
В 2009 році сільськогосподарські підприємства забезпечили виробничу діяльність в складній економічній ситуації, що була спричинена проблемним кредитним забезпеченням, відсутністю державної підтримки аграрного сектору. За підсумками 2009 року обсяг валової продукції сільського господарства скоротився на 12,3 % (за Програмою 2009 – зростання на
0,8 %), основним фактором, що спричинив зменшення виробництва, є посушливі умови 2009 року.
У 2009 році виробництво продукції рослинництва в порівнянні з
2008 роком зменшилось на 21,9 % (за Програмою 2009 – 98,2 %).
Обсяг продукції тваринництва збільшився у порівнянні з 2008 роком і становив 105,7 % (за Програмою 2009 – 105,0 %). Усіма категоріями господарств з початку 2009 року реалізовано на забій худоби та птиці
57,5 тис. т (95,4 %), молока – 316,0 тис. т (99,1 %), яєць – 707,4 млн шт.
(95,4 %).
За підсумками І кварталу 2010 року обсяг продукції сільського господарства в усіх категоріях господарств порівняно з аналогічним періодом 2009 року збільшився на 1,8 % (13 місце по Україні).
У 2010 році прогнозується збільшення обсягів виробництва валової продукції сільського господарства на 5,5 %, що відповідає темпу зростання валової продукції сільського господарства по Україні в цілому. Досягнення цього показника буде здійснено за рахунок реалізації заходів у рамках Стратегії розвитку села області на 2007-2015 роки, якою визначені перспективи подальшого розвитку сільського господарства.
За останні роки на споживчому ринку області відбулися позитивні зміни в розвитку матеріально-технічної бази торгівлі. В цілому у 2009 році на споживчому ринку товарів та побутових послуг було забезпечено баланс попиту та пропозиції, відсутність дефіциту на будь-які продовольчі товари. Проте зменшення купівельної спроможності населення через вплив кризових процесів негативно відзначився на розвитку цього сектору економіки: темп зростання обороту роздрібної торгівлі у 2008 році становив 115,3 %, за підсумками 2009 року – 81,4 % від обсягу 2008 року і склав 18274,4 млн грн (за Програмою 2009 – 21697,5 млн грн, або 110 %).
Оборот роздрібної торгівлі за січень-березень 2010 року становив 4384,1 млн грн, склавши 97,9 % від обсягу січня-березня 2009 року. До кінця 2010 року прогнозується збільшення темпів до 102 %.
За 2009 рік підприємствами транспорту області перевезено 32,9 млн т вантажів, що на 9,5 % менше, ніж у 2008 році (за Програмою 2009 – 34,1 млн т, або на 6,3 % менше), в тому числі залізничним транспортом – 24,2 млн т, що становить 88,3 % до рівня 2008 року (за Програмою 2009 – 25,5 млн т, або 93,1 %), автомобільним – 8,7 млн т, або 97,1 % до 2008 року (за Програмою 2009 – 8,6 млн т, або 95,6 %).
Зменшення обсягів перевезень вантажів залізничним транспортом є наслідком впливу економічної кризи, зокрема через зниження виробничої активності та навіть призупинення діяльності деяких промислових підприємств.
Громадським транспортом за 2009 рік відправлено
367,5 млн пасажирів, що на 20,2 % менше, ніж у 2008 році, в тому числі залізничним транспортом – 11,2 млн осіб, що становить 92,4 % до рівня
2008 року (за Програмою 2009 – 11,9 млн осіб, або 98,5 %), автомобільним –
260,1 млн осіб, або 78,6 % до рівня 2008 року (за Програмою 2009 –
332,1 млн осіб, або 100,3 %), міськелектротранспортом – 96,1 млн осіб –
82,1 % (за Програмою 2009 – 118 млн осіб, або 100,8 %), авіаційним –
24,5 тис. осіб – 96,1 % (за Програмою 2009 – 23 тис. осіб, або 88,1 %).
За січень-березень 2010 року підприємствами транспорту області перевезено 7,9 млн т вантажів, що на 13,6 % більше, ніж у січні-березні 2009 року. Вантажооборот збільшився на 18,9 % і становив 1000,9 млн т км.
Залізничним транспортом у І квартал 2010 року перевезено                                      6,1 млн т вантажів, що на 10,5 % більше обсягу перевезень за аналогічний період 2009 року. Підприємствами автомобільного транспорту
(з урахуванням перевезень фізичними особами-підприємцями) доставлено замовникам 1,8 млн т вантажів, що на 25,9 % більше, ніж у січні-березні 2009 року. Громадським транспортом відправлено 67,1 млн пасажирів, що на 34,6 % менше, ніж у І кварталі 2009 року.
До кінця 2010 року, відповідно до проекту Програми 2010, прогнозується перевезти вантажів в обсязі 33,6 млн т, що становитиме
102,1 % до рівня 2009 року, в тому числі залізничним транспортом –
24,7 млн т (102,3 %), автомобільним – 8,9 млн т (101,8 %).
Перевезення пасажирів, відповідно до проекту Програми 2010, прогнозується в обсязі 374,8 млн осіб, або 101,6 % до рівня 2009 року, в тому числі залізничним транспортом – 11,5 млн осіб (102,8 %), автомобільним – 265,0 млн осіб (101,9 %), міськелектротранспортом – 98,1 млн осіб (100,5 %), авіаційним – 25,3 тис. осіб (103,3 %).
На 2010 рік за рахунок інвестицій приватного бізнесу заплановано придбання 48 автобусів на 15,5 млн грн.
Зовнішньоекономічна діяльність у 2009 році характеризується значним падінням товарообігу та зменшенням кількості суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності. Проте область продовжує утримувати п’яте місце серед регіонів, які формують експортну політику держави. Зовнішньоторговельні операції здійснюють 795 підприємств та фізичних осіб області з партнерами зі 110 країн світу.
Зовнішньоторговельний оборот товарів Луганської області у 2009 році становив 4466,5 млн дол. США і скоротився порівняно з 2008 роком у
2,5 раза. Від’ємне сальдо зовнішньоторговельного балансу регіону за
2009 рік становило 626,3 млн дол. США (за 2008 рік – сальдо позитивне 1864,1 млн дол. США).
У зв’язку із світовою фінансово-економічною кризою на світовому ринку різко знизився попит на металопродукцію та продукцію хімічної галузі, тому обсяг експорту за підсумками 2009 року становить
1886,4 млн дол. США, що складає 29,7 % до показника 2008 року. Обсяг імпорту товарів досяг рівня 2454,1 млн дол. США і склав 55 % від обсягів попереднього року.
За січень-лютий 2010 року оборот зовнішньої торгівлі товарами збільшився у 1,9 раза по відношенню до аналогічного періоду 2009 року і становив 917,5 млн дол. США. Обсяг експорту – 445,7 млн дол. США
(збільшився на 46,4 %), імпорту – 471,8 млн дол. США (у 2,6 раза більше).
Відповідно до проекту Програми 2010 прогнозується поступове покращання зовнішньоекономічної діяльності та підвищення вартісних показників зовнішньоторговельного балансу області: зовнішньоторговельний оборот товарів становитиме 4657,7 млн дол. США, що на 7 % буде більше ніж у 2009 році. При цьому експорт становитиме 2056,4 млн дол. США, імпорт – 2601,3 млн дол. США, що більше показників 2009 року на 9 % та
6 % відповідно.
Фінансово-економічна криза погіршила фінансовий стан підприємств і організацій області. Наприкінці 2008 року фінансовий стан підприємств значно погіршився у зв’язку з падінням темпів промислового виробництва й за підсумками 2009 року сальдо фінансових результатів було
від’ємним – 3980,4 млн грн, що у 19,5 раза більше, ніж за 2008 рік.
За січень-лютий 2010 року фінансовий результат підприємств від звичайної діяльності до оподаткування склав 1046,1 млн грн збитку, що у
1,6 раза більше, ніж за січень-лютий 2009 року.
Негативний фінансовий стан суб’єктів господарювання області прогнозується і на2010 рік. Ними буде отримано збитковий фінансовий результат у сумі 2086,9 млн грн, що на 1893,5 млн грн, або на 47,6 % менше, ніж у 2009 році.
Відповідно до розвитку негативних тенденцій у реальному секторі економіки погіршується й ситуація з наповненням бюджетів усіх рівнів. Так, протягом 2009 року збори, у порівнянні з 2008 роком, скоротилися на 5,1 % і становили 6080,9 млн грн. Скоротилися обсяги мобілізації таких основних податків, як податок на прибуток підприємств, податок на додану вартість, податок з доходів фізичних осіб тощо. Значно скоротилися надходження від митниць, що пов’язано зі скороченням обсягів імпортних операцій, завезенням промислової сировини майже по всій товарній номенклатурі, меншою кількістю комплексних об’єктів інвестиційного призначення.
За січень-березень 2010 року до бюджетів усіх рівнів сплачено
1397,5 млн грн податків та зборів, що менше, ніж за відповідний період
2009 року на 120,4 млн грн, або на 7,9 %. За березень п. р. зібрано на
195,9 млн грн менше, ніж торік.
Відповідно до проекту Програми 2010 ресурси бюджетів усіх рівнів прогнозуються в обсязі 7617,4 млн грн, що на 2,6 % більше, ніж у 2009 році. До основи формування розрахункових показників доходів, видатків та міжбюджетних трансфертів місцевих бюджетів на 2010 рік покладено вимоги чинного Бюджетного кодексу України. Загальний обсяг доходів місцевих бюджетів на 2010 рік без урахування дотацій і субвенцій становитиме
2811,9 млн грн (на 8,7 % менше, отриманого за 2009 рік).
На фінансування видатків місцевих бюджетів, відповідно до проекту Програми 2010, буде спрямовано 6303,3 млн грн, у т.ч. по загальному фонду – 5775,7 млн грн, або 104,2 % до обсягу виконання у 2009 році, по спеціальному фонду – 527,6 млн грн, або 69,5 %.
Застійні процеси в реальному секторі економіки та банківській сфері у 2009 році супроводжувались збереженням відносно високих показників інфляційної динаміки, що не відповідало фазі депресії: від’ємний приріст грошової маси не перешкоджав високій динаміці споживчих цін, які за підсумками року зросли на 12,8 %. Лише за перші 4 місяці через «ефект переносу» девальвації національної валюти було «вибрано» більше, ніж половину річного індексу (107,2 %), у той час як за травень-грудень інфляція уповільнилась (105,6 %).
Індекс споживчих цін (індекс інфляції) на споживчому ринку області у березні 2010 року становив 101,0 %, що на 0,1 в. п. більше загальнодержавного індексу, з початку року – 105,0 %.
Чинниками зростання цін були: збільшення внеску адміністративної складової (зростання тарифів на житлово-комунальні послуги, акцизів на алкоголь), монополізація економіки (через обмеженість конкуренції у деяких галузях економіки зменшення обороту покривалось підвищенням цін), тенденція зростання цін на енергоресурси на світових ринках.
Згідно з проектом Програми 2010 до кінця поточного року очікується зростання індексу цін до 109,7 %.
Низькі макроекономічні результати та інфляція відобразились на динаміці індикаторів соціальної сфери.
Заробітна плата, соціальні допомоги та інші одержані поточні трансферти є основними джерелами доходів населення області. В структурі доходів у 2008 році питома вага заробітної плати становила 44,3 %. Луганська область за рівнем середньомісячної заробітної плати протягом останніх 3 років посідає 5-6 місця серед регіонів України. У 2008 році середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки, зросла на 33,7 % і становила 1769 грн.
Незважаючи на підвищення мінімальної заробітної плати у середньому на 20,8 % за рік, адекватного збільшення рівня середньої заробітної плати не відбулося, оскільки підприємства вимушені були коригувати операційні витрати, у тому числі за рахунок скорочення витрат на оплату праці (через зменшення надбавок, премій та інших заохочувальних виплат для працівників). За таких умов номінальне зростання середньої заробітної плати штатних працівників становило лише 5,9 %, а з урахуванням показника інфляції падіння реальної заробітної плати було зафіксовано на рівні 9,4 %.
В умовах обмеженості фінансових ресурсів роботодавці наростили заборгованість із заробітної плати, яка на 01.01.2010 становила 132,4 млн грн.
Слід зазначити, що абсолютне зростання розміру середньої заробітної плати відбувалося на фоні скорочення фонду оплати праці на 0,7 %, що пов’язане із скороченням штатної чисельності працівників.
Відповідно до проекту Програми 2010 прогнозується стабілізація ситуації. Так, за підсумками І кварталу 2010 року середньомісячна номінальна заробітна плата перевищила відповідний показник попереднього року на 16,6 % і становила 2012 грн. До кінця 2010 року прогнозується зростання заробітної плати на 13,7 %, яка становитиме 2130 грн.
В області зберігається тенденція до зменшення населення. Станом на
1 січня 2009 року на Луганщині проживало 2331,8 тис. осіб. Упродовж
2009 року чисельність наявного населення області зменшилася на
20177 осіб, або на 8,7 особи у розрахунку на 1000 населення та склала
2311,6 тис. осіб. У загальному зменшенні населення природне скорочення становило 17555 осіб, а міграційне – 2622 особи.
За 2009 рік середньорічна кількість наявного населення зменшилася на 1 %. Цей показник за 2009 рік дорівнює 2321,7 тис. осіб.
Станом на 01.03.2010 на Луганщині, за оцінкою, проживало
2307,8 тис. осіб. Упродовж січня-лютого 2010 року чисельність населення області зменшилася на 3817 осіб, або на 10,2 особи у розрахунку на
1000 наявного населення. У загальному зменшенні населення природне скорочення становило 3666 осіб, а міграційне – 151 особу.
Відповідно до проекту Програми 2010 до кінця поточного року прогнозується скорочення цього показника на 0,5 %, середньорічна чисельність наявного населення становитиме 2291,3 тис. осіб.
Динаміка безробіття протягом 2008-2010 років формується під впливом негативних економічних чинників та зростанням вимог роботодавців до якості робочої сили. Чисельність безробітного населення у віці 15-70 років, визначеного за методологією МОП, за 2008 рік збільшилась у порівнянні з 2007 роком на 7,6 тис. осіб і склала 75,2 тис. осіб, у 2009 році – 85,4 тис. осіб, у 2010 році прогнозується 89,9 тис. осіб. Рівень безробіття працездатного населення, визначений за методологією МОП, у 2008 році становив 6,6 %, у 2009 році – зріс до 7,7 %. У 2010 році прогнозується збереження негативної динаміки, за якої показник дорівнюватиме 8,2 %.
У гуманітарній сфері, незважаючи на обмеження обсягів фінансування з усіх джерел, вдалося не тільки зберегти рівень функціонування закладів, але й досягнути позитивних зрушень.
У сфері охорони здоровя продовжувалася оптимізація мережі лікарняних закладів. У стаціонарах у 2009 році ліжковий фонд скорочено на 265 ліжок та додатково відкрито 122 ліжка у денних стаціонарах, що дозволить оздоровити в амбулаторних умовах понад 127,4 тисяч хворих. За прогнозом на 2010 рік в денних стаціонарах буде 4800 ліжок, що дозволить оздоровити 128 тис. хворих.
Отримав подальший розвиток інститут сімейних лікарів. Цю форму медичного обслуговування у 2008 році запроваджено 95 лікувально-профілактичними закладами області, у 2009 році – 106, прогноз на
2010 рік – 115.
Завдяки реалізації державної політики стосовно сприяння народжуваності та у сфері охорони здоров’я відбулося збільшення загальної народжуваності.
Рівень смертності дітей у віці до 1 року в області поступово скорочується і в 2009 році склав 11,28 ‰ на 1000 новонароджених
(2008 рік – 14,42 ‰), завдання на 2010 рік – не допустити погіршення.
Завдяки виконанню заходів обласної програми протидії захворюванню на туберкульоз у 2007-2011 роках, затвердженої рішенням обласної ради від 01.06.2007 № 13/16, первинна захворюваність населення на туберкульоз
у 2009 році скоротилася до 91,0 на 100 тис. населення, у
2010 році ситуація також прогнозується на рівні 91,0 на 100 тис. населення. Для боротьби з цим захворюванням триває реконструкція та будівництво обласної туберкульозної лікарні у с. Трьохізбенці Слов’яносербського району.
В області на диспансерному обліку у 2009 році перебувало
3227 ВІЛ-інфікованих, що на 7,6 % більше, ніж у попередньому році.
У 2010 році також прогнозується збільшення на 10 % кількості хворих, які перебувають на диспансерному обліку, що становитиме 3550 ВІЛ-інфікованих (через збільшення обсягу обстеження населення).
Система освіти області в основному відповідає потребам населення, враховуючи існуючу демографічну ситуацію. Триває процес оптимізації мережі загальноосвітніх закладів. Дошкільну освіту у 2009 році здійснювали
419 дошкільних закладів всіх форм власності, в яких виховувалося
45,5 тис. дітей. У 2010 році прогнозується збільшити мережу дошкільних закладів до 444, охоплення дітей дошкільною освітою становитиме
48,1 тис. дітей.
У школах області протягом 2005-2009 років вставлено 152 сучасних навчальних комп’ютерних комплекси та 21 кабінет з природничо-математичних дисциплін забезпечений сучасними технічними засобами навчання.
За рахунок місцевих бюджетів у 2008 році придбано 5 автобусів, у
2009 році – 2 автобуси (за 2006-2007 придбано 18 автобусів). За рахунок державного бюджету у 2008 році придбано 2 автобуси. В області у сільській місцевості забезпечено стовідсоткове перевезення учнів до місць навчання та додому.
У 2009 році для якісного проведення зовнішнього незалежного оцінювання було здійснено ряд організаційних заходів та залучено значні кадрові ресурси.
Продовжується процес удосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів (далі – ПТНЗ). У 2009 році підготовку кваліфікованих працівників для підприємств різних форм власності забезпечували
73 державних ПТНЗ, з яких два (Луганський професійний машинобудівний ліцей та Щастинський професійний ліцей автомобільного транспорту) стали структурними підрозділами Луганського національного університету імені Т.Г.Шевченка, три малокомплектних ПТНЗ (Луганський професійний агарний ліцей, ПТУ № 58 м. Красного Луча, Сєвєродонецький професійний хіміко-технологічний ліцей) – ліквідовані шляхом приєднання до більш потужних.
Систему вищої освіти регіону у 2009 році представляли 38 вищих навчальних закладів, з них 10 – III-IV рівнів акредитації (6 університетів, зокрема 3 національних, 4 інститути (з них один приватний) та 28 вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації. За всіма формами навчання у вищих навчальних закладах області навчалося 116,2 тис. студентів, що на
0,6 % менше у порівнянні з 2008 роком. 
Заходами проекту Програми 2010 передбачається зберегти ситуацію на рівні 2009 року.
У сфері культури в області проводиться робота щодо збереження культурної спадщини, розвитку духовності населення, задоволення його культурно-освітніх потреб. У 2009 році культурне обслуговування населення здійснюють 588 державних публічних бібліотек, з них 373 – на селі, 526 клубних закладів, серед яких 385 – у сільській місцевості, 5 театрів, обласна філармонія, обласний будинок творчої інтелігенції «Світлиця»,
27 музеїв, 79 шкіл естетичного виховання, 9 парків культури і відпочинку. При клубних закладах області та школах естетичного виховання працює більше 3 тис. творчих колективів (167 мають звання «народний»), що об’єднують понад 40 тис. учасників.
У 2009 році обласним бібліотекам на поповнення фондів книжковою продукцією та передплату періодичних видань виділені асигнування в сумі
920 тис. грн.
Для взяття на державний облік по області запропоновано 4618пам’яток історії та культури. Особлива увага приділяється збереженню пам’ятників, встановлених у 50-70 роки ХХ століття.
У 2009 році на виплату стипендій обласної ради діячам мистецтв та творчій молоді в обласному бюджеті передбачено 178,8 тис. грн, що на 39,9 тис. грн, або на 28,7 %, більше, ніж у 2008 році.
Обласними театрами у 2009 році показано більше 800 вистав, які відвідало понад 198 тис. глядачів, з них 212 були виїзними, їх відвідало
60 тис. глядачів.
Протягом 2009 року в області проведено понад 35 тисяч масових культурно-мистецьких заходів та акцій.
Продовжується робота з фізичного виховання молоді та втілення здорового способу життя. За 2009 рік проведено 158 чемпіонатів області,
151 навчально-тренувальний збір. Збірними командами області взято участь у 361 чемпіонаті України з 60 олімпійських та неолімпійських видів спорту.
На чемпіонатах, кубках світу та Європи в олімпійських видах спорту здобуто 2 золотих, 6 срібних і 6 бронзових медалей.
Тренерським складом області за 2009 рік підготовлено 7 майстрів спорту України міжнародного класу, 73 майстри спорту України.
Ведеться будівництво спортивного комплексу з плавальним басейном СК «Старт» Луганської телефонної компанії, спортивно-видовищного комплексу на 2 тис. місць для глядачів Луганського національного університету імені Тараса Шевченка.
Актуальними напрямами роботи в області є розвиток масової фізичної культури і підтримка спорту вищих досягнень. Приділяється значна увага розвитку дитячо-юнацького спорту як підґрунтю для виховання фізично міцного молодого покоління. В області збережено мережу дитячо-юнацьких спортивних шкіл. У 2009 році встановлено ще 62 дитячих спортивних майданчики. Вирішуються питання забезпечення житлом провідних спортсменів регіону.
Підбиваючи основні підсумки 2009 року, можна констатувати, що він закінчився падінням: ВВП – на 15,1 %, обсягів промислового виробництва – на 19,9 %, будівництва – на 46,8 %, інвестицій в основний капітал на – 51,4 %, експорту товарів та послуг – на 70,3 %, імпорту – на 45,0 %, реальної середньомісячної заробітної плати – на 9,4 %. Індекс споживчих цін становив 112,8 %. Збитки підприємств перевищили прибутки майже на 11,7 млрд грн.
За підсумками І кварталу 2010 року отримано приріст: обсягів виробництва промислової продукції – на 9 %, експорту товарів та послуг – на 46,4 %, імпорту – у 2,6 раза, реальної середньомісячної заробітної плати –
на 8 %.
Відповідно до проекту Програми 2010 прогнозується отримати приріст обсягів: виробництва промислової продукції – на 8 %, виробництва валової продукції сільського господарства – на 5,5 %, інвестицій в основний капітал – на 14,2 %, експорту товарів – на 9 %, імпорту – на 6 %, номінальної заробітної плати – на 13,7 %. Крім того, прогнозується скорочення від’ємного сальдо фінансового результату підприємств до оподаткування на 47,6 %.
 
Заступник голови – керівник
апарату облдержадміністрації                                              О.С.ОСТАПЕНКО