Текст документа: Про реалізацію Національної програми правової освіти населення в Луганській області


ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНА АДМІНІСТРАЦІЯ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 27 червня 2002 року № 363


Про реалізацію Національної програми правової освіти населення в Луганській області

З метою реалізації вимог статті 57 Конституції України, підвищення рівня правової освіти населення та на виконання Указу Президента України від 18.10.2001 N 992/2001 "Про Національну програму правової освіти населення":

1. Затвердити:

1.1. Програму правової освіти населення Луганської області (додається).

1.2. Положення про обласну міжвідомчу координаційно-методичну раду з правової освіти населення та її склад (додаються).

2. Запропонувати райдержадміністраціям, виконкомам міст обласного підпорядкування розробити та затвердити в установленому порядку районні й міські програми правової освіти населення.

3. Вважати таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації від 28.09.95 N 153.

4. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника голови облдержадміністрації Грищенка В. О.

 

Голова
обласної держадміністрації 

 
О. С. Єфремов 


 

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Луганської обласної державної адміністрації
від 27 червня 2002 р. N 363 


ПРОГРАМА
правової освіти населення Луганської області
1. Загальні положення

Становлення України як демократичної, правової держави, формування засад громадського суспільства зумовлюють необхідність підвищення рівня правової культури населення.

Конституцією України кожному громадянину гарантується право знати свої права та обов'язки.

Програма правової освіти населення Луганської області (далі - програма) передбачає створення необхідних умов для набуття та використання широкими верствами населення правових знань і навичок у їх застосуванні, забезпечення доступу громадян до джерел правової інформації, визначає основні напрями правоосвітньої діяльності й першочергові заходи щодо їх реалізації.

Метою програми є:

1. Підвищення загального рівня правової культури населення області;

2. Вдосконалення системи правової освіти населення області;

3. Набуття громадянами необхідного рівня правових знань, формування у них поваги до права;

4. Створення системи забезпечення різних верств населення безперервним отриманням інформації про нормативні акти України, стан правопорядку та боротьби з правопорушеннями, про діяльність органів, покликаних займатися правозастосовчою практикою.

Основними завданнями програми є:

підвищення рівня правової підготовки населення, насамперед, учнівської та студентської молоді, громадян, які перебувають на державній службі, депутатів місцевих рад, викладачів правових дисциплін і журналістів, які висвітлюють правову тематику;

створення належних умов для набуття громадянами знань про свої права, свободи й обов'язки;

широке інформування населення про правову політику держави та законодавство;

забезпечення вільного доступу громадян до джерел правової інформації;

вдосконалення системи правової освіти населення, збереження й розвиток вітчизняних традицій у цій сфері.

Мету програми передбачається досягти шляхом:

утвердження гуманістичних правових ідей, загальнолюдських та національних правових цінностей, високих моральних засад у суспільному житті;

визнання правової освіти населення одним з основних чинників формування високої правосвідомості й правової культури окремих громадян та всього суспільства;

активної участі в організації й здійсненні заходів із правової освіти населення органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, навчальних та культурних закладів, наукових установ, міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення, видавництв і видавничих організацій, засобів масової інформації та поєднання комплексу заходів у сфері правової освіти, що здійснюються цими органами, організаціями, закладами й установами;

органічного поєднання правової освіти із загальною середньою, професійно-технічною та вищою освітою;

розроблення сучасної методологічної бази для реалізації всіх напрямів і форм правоосвітньої діяльності;

надання правової освіти навчальними закладами як державної, так і інших форм власності, на платній або безоплатній основі;

поліпшення умов для здійснення творчої, благодійної та іншої суспільно-корисної діяльності у сфері правової освіти;

залучення громадян до участі в удосконаленні системи правової освіти;

сприяння самоосвіті населення з питань права й держави;

забезпечення відкритості правової інформації, доступу всіх верств населення до її джерел;

систематичного й безперервного поширення серед населення знань про право та державу, у тому числі шляхом оприлюднення в засобах масової інформації нормативно-правових актів, надання консультацій спеціалістами тощо;

безпосередньої участі юристів у поширенні правових знань;

всебічного міжнародного співробітництва з питань правової освіти.

Реалізація програми сприятиме:

підвищенню рівня правової культури як окремих громадян, так і населення області в цілому;

формуванню у громадян поваги до права, гуманістичних правових ідей, загальнолюдських та національних правових цінностей, а також подоланню правового нігілізму;

поліпшенню якості підготовки викладачів правових дисциплін та підвищенню ефективності викладання цих дисциплін у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах і закладах післядипломної освіти;

підвищенню рівня правової поінформованості населення.

2. Основні напрями реалізації програми

Правова освіта населення - це процес засвоєння знань про основи держави та права, виховання у громадян поваги до закону, до прав людини, не байдужого ставлення до порушень законності та правопорядку.

Правова освіта є складовою частиною системи освіти. Її мета - формування високого рівня правової культури та правосвідомості особи, її ціннісних орієнтирів і активної позиції як члена громадянського суспільства.

Надання правової освіти здійснюється в усіх дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах і закладах післядипломної освіти.

Початкова правова освіта здобувається у дошкільних навчальних закладах, де дітям надаються знання про норми поведінки, формуються навички їх дотримання, виховується повага до батьків, вихователів, ровесників, людей похилого віку тощо і яка здійснюється на основі відповідних програм. Наступний етап - загальноосвітні, професійно-технічні, вищі навчальні заклади й заклади післядипломної освіти. У них проводиться широка позакласна й позааудиторна робота з правового навчання й виховання, до якої залучаються вчені, представники правозахисних організацій, працівники юстиції, правоохоронних органів, інші фахівці в галузі права.

Складовою частиною правової освіти є самоосвіта громадян з питань права й держави.

Розроблення пропозицій щодо координації діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, навчальних та культурних закладів, наукових установ, видавництв та видавничих організацій, засобів масової інформації у сфері правової освіти, а також надання методичної допомоги у проведенні цієї діяльності здійснює Всеукраїнська міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення та обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення (далі - МКМР), яка створюється облдержадміністрацією за поданням Луганського обласного управління юстиції. Склад обласної МКМР з правової освіти населення та положення про неї затверджується розпорядженням голови облдержадміністрації.

Облдержадміністрація вирішує у межах своєї компетенції питання організаційного та матеріально-технічного забезпечення її діяльності.

Райдержадміністрації за поданням районних управлінь юстиції утворюють районні міжвідомчі координаційно-методичні ради з правової освіти населення, затверджують їх склад та положення, вирішують у межах своєї компетенції питання організаційного й матеріально-технічного забезпечення їх діяльності.

З метою розвитку правової освіти населення обласна та районні держадміністрації та органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції вживають заходів щодо розширення мережі спеціалізованих навчальних закладів, бібліотек, збільшення кількості друкованих та аудіовізуальних засобів масової інформації правового спрямування.

Державні заклади, підприємства та організації культури проводять відповідну правоосвітню та правовиховну діяльність. З цією метою за участю обласної та районних держадміністрацій, Луганського обласного та районних управлінь юстиції, навчальних закладів і наукових установ на громадських або договірних засадах створюються університети правових знань, лекторії, кінолекторії, проводяться виставки друкованої продукції правового спрямування, зустрічі з фахівцями-юристами, читацькі конференції та інші заходи.

3. Основні заходи із забезпечення виконання програми

1. Вживати в межах своєї компетенції заходів щодо практичної реалізації програми, систематично аналізувати стан правової освіти населення та вносити пропозиції щодо його вдосконалення.

Управління у справах преси та інформації, Головне управління освіти та науки обласної держадміністрації, Луганське обласне управління юстиції, районні управління юстиції, райдержадміністрації 

постійно 


2. Вивчати й аналізувати діяльність районних міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення, вживати організаційних, методичних та інших заходів щодо підвищення її ефективності.

Обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення, райдержадміністрації 

постійно 


3. Проводити розширені засідання обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення за участю голів районних міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення та начальників міських і районних управлінь юстиції, на яких заслуховувати звіти про діяльність обласної й районних міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення.

Обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення, Луганське обласне управління юстиції 

постійно 


4. Сприяти створенню та діяльності фондів підтримки правової освіти населення.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, Луганське обласне та районні управління юстиції, райдержадміністрації 

постійно 


5. Організувати проведення конференцій, семінарів, симпозіумів тощо з питань підвищення рівня правової культури громадян.

Луганське обласне та районні управління юстиції, райдержадміністрації 

постійно 


6. Сприяти створенню та діяльності регіональних навчально-інформаційних центрів, відновленню діяльності університетів правових знань, клубів, постійно діючих семінарів, лекторіїв та інших форм правового навчання й виховання громадян.

Луганське обласне та районні управління юстиції, райдержадміністрації 

постійно 


7. Вивчати й поширювати досвід діяльності у сфері правової освіти та культури.

Луганське обласне управління юстиції, Головне управління освіти і науки, управління культури облдержадміністрації, УМВС України в Луганській області 

постійно 


8. Забезпечувати проведення навчально-методичних семінарів для викладачів правових дисциплін загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів із залученням наукових працівників і фахівців-практиків у галузі права.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, Луганський інститут післядипломної освіти, Луганське обласне управління юстиції, райдержадміністрації 

щорічно 


9. Забезпечувати обов'язкове надання державним службовцям під час їх підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації комплексу знань з питань правового забезпечення державного управління та державної служби, що включатиме вивчення основ правознавства, відповідних актів законодавства.

Державний центр підвищення кваліфікації при Луганській облдержадміністрації 

постійно 


10. Проводити обласний семінар правової загальної освіти для керівників та спеціалістів підприємств, установ і організацій усіх форм власності.

Луганське обласне управління юстиції 

щорічно 


11. Забезпечувати висвітлення в теле- та радіопередачах актуальних правових питань, приділивши особливу увагу роз'ясненню відповідних актів законодавства й практиці їх застосування. Залучати до висвітлення правових питань керівників управлінь облдержадміністрації, інших установ та організацій, вчених, провідних фахівців-практиків у галузі права.

Управління у справах преси та інформації облдержадміністрації, Луганське обласне управління юстиції, Луганська обласна державна телерадіокомпанія (за згодою) 

постійно 


12. Сприяти створенню молодіжних правових клубів.

Управління культури облдержадміністрації, Луганський обласний центр соціальних служб для молоді, райдержадміністрації 

постійно 


13. Проводити серед учнівської молоді та інших верств населення олімпіади, конкурси, вікторини тощо на краще володіння правовими знаннями.

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, Луганський інститут післядипломної освіти, Луганське обласне управління юстиції, районні міжвідомчі координаційно-методичні ради з правової освіти населення 

постійно 


14. Проводити заняття відповідно до програми "Правознавство: уроки права - уроки життя" для учнівської молоді на базі Луганської обласної бібліотеки для юнацтва.

Луганське обласне управління юстиції, управління культури облдержадміністрації, Луганська обласна бібліотека для юнацтва 

постійно 


15. Проводити конкурс "Вчитель року" серед вчителів з дисципліни "Основи правознавства".

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, Луганський інститут післядипломної освіти, Луганське обласне управління юстиції 

щорічно 


16. Проводити огляди-конкурси на кращу організацію правовиховної роботи в закладах освіти та культури.

Луганське обласне управління юстиції, Головне управління освіти і науки, управління культури і мистецтв облдержадміністрації 

щорічно 


17. Організувати залучення найбільш кваліфікованих юристів-практиків та юристів-пенсіонерів до проведення правороз'яснювальної роботи.

Луганське обласне управління юстиції, районні управління юстиції, райдержадміністрації 

постійно 


18. Проводити напередодні Дня юриста заходи з поширення серед населення знань про право й державу, інформування громадян про правову політику держави, стан законності та правопорядку, забезпечення прав і свобод людини.

Луганське обласне управління юстиції, УМВС України в Луганській області, Головне управління освіти і науки облдержадміністрації, районні та обласна МКМР з правової освіти населення 

щорічно 


19. Практикувати проведення для журналістів прес-конференцій, брифінгів, зустрічей з керівниками правоохоронних органів.

Луганське обласне управління юстиції, управління у справах преси та інформації облдержадміністрації 

постійно 


 

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Луганської обласної державної адміністрації
від 27 червня 2002 р. N 363 


ПОЛОЖЕННЯ
про обласну міжвідомчу координаційно-методичну раду з правової освіти населення

Обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення (далі - рада) - постійно діючий консультативно-дорадчий орган, покликаний сприяти підвищенню рівня правової освіти населення, створенню належних умов для набуття громадянами правових знань.

Основними завданнями ради є:

- розробка пропозицій щодо координації діяльності відділів та управлінь облдержадміністрації, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, навчальних і культурних закладів, засобів масової інформації з питань правової освіти населення;

- надання методичної допомоги районним міжвідомчим координаційно-методичним радам з правової освіти населення, органам місцевого самоврядування, об'єднанням громадян, навчальним і культурним закладам, науковим установам, видавництвам та видавничим організаціям, засобам масової інформації у підвищенні правосвідомості й правової культури населення;

- розробка пропозицій (рекомендацій) щодо вдосконалення правової навчально-виховної роботи;

- розповсюдження позитивного досвіду роботи з правового інформування та правової освіти населення.

Рада відповідно до покладених на неї завдань:

- здійснює ознайомлення зі станом правовиховної роботи в обласній і районних держадміністраціях та органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях, навчальних закладах, засобах масової інформації;

- аналізує стан та цілеспрямованість правової навчально-виховної роботи;

- заслуховує на своїх засіданнях найбільш актуальні питання ходу реалізації Програми правової освіти населення Луганської області, ознайомлюється з результатами аналізів, опитувань громадян, оглядів-конкурсів, вивчає кадрове та матеріально-технічне забезпечення правової освіти, інформацію про стан правової освіти на підприємствах, в установах, організаціях та приймає звіти членів ради про виконану роботу;

- надає допомогу в організації роботи районним міжвідомчим координаційно-методичним радам з правової освіти населення, заслуховує їх звіти про виконану роботу, проводить семінари та інші навчально-методичні заходи з метою підвищення кваліфікації керівників і членів рад.

Керівництво радою здійснюється головою, а у разі відсутності його обов'язки виконує заступник.

Персональний склад ради затверджується розпорядженням голови облдержадміністрації.

Для участі в засіданні можуть запрошуватися (за їх згодою) спеціалісти різноманітних галузей знань, які не є членами ради.

Голова, його заступник, відповідальний секретар та члени ради працюють на громадських засадах.

Відповідальний секретар забезпечує організаційну діяльність ради: розробляє проекти планів роботи, рекомендацій та інших документів, які необхідні для діяльності ради, залучає до цієї роботи членів ради й інших осіб, контролює хід виконання прийнятих радою рішень, забезпечує безперервний зв'язок ради з міськими та районними міжвідомчими координаційно-методичними радами з правової освіти населення, оброблює їх інформації з питань правової освіти населення тощо.

Засідання ради проводяться в міру необхідності, але не рідше 1 разу на півріччя, відповідно до плану роботи, що розробляється на рік і затверджується радою.

Рада приймає рішення у формі методичних рекомендацій та інформаційних листів.

У разі необхідності можуть проводитися виїзні засідання ради.

Члени ради у зв'язку з виконанням даних їм доручень знайомляться із станом правової освіти, відповідною документацією, беруть участь у підготовці рекомендацій ради, інформують своє керівництво про роботу ради, вносять пропозиції щодо реалізації прийнятих нею рішень.

Організаційне й матеріально-технічне забезпечення діяльності ради у межах своєї компетенції забезпечує облдержадміністрація.

Рада здійснює свою діяльність гласно. Її засідання і вжиті заходи висвітлюються у пресі, по телебаченню та радіо.

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Луганської обласної державної адміністрації
від 27 червня 2002 р. N 363 


СКЛАД
обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення

Грищенко
Володимир Олександрович 

заступник голови обласної державної адміністрації, голова ради 

Запорожець
Ірина Григорівна  

начальник Луганського обласного управління юстиції, перший заступник голови ради 

Омельченко
Олексій Петрович 

начальник Головного управління освіти і науки облдержадміністрації, заступник голови ради 

Курчина
Ольга Євгеніївна 

провідний спеціаліст Луганського обласного управління юстиції, відповідальний секретар  

Члени ради: 

Білоус
Володимир Миколайович 

начальник Головного управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації 

Бучинський
Петро Степанович 

заступник начальника Луганського обласного управління у справах захисту прав споживачів 

Гончаров
Володимир Леонідович 

голова правління благодійного фонду "Підліток" (за згодою) 

Гуславський
Володимир Станіславович 

перший заступник начальника УМВС України в Луганській області 

Данільєв
Анатолій Олексійович  

заступник директора Луганського інституту післядипломної педагогічної освіти (за згодою) 

Єременко
Серій Миколайович 

заступник начальника управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації 

Желєзний
Вадим Олександрович 

заступник начальника управління у справах преси та інформації облдержадміністрації 

Зайцев
Володимир Михайлович 

перший заступник начальника управління культури та мистецтв облдержадміністрації 

Кошак
Олександр Михайлович 

заступник генерального директора Луганської облдержтелерадіокомпанії 

Михайліченко
Володимир Володимирович 

редактор газети "Луганская правда" (за згодою) 

Панков
Олександр Григорович 

редактор "Нашої газети" (за згодою) 

Перепечаєнко
Володимир Анатолійович 

голова обласної громадської організації "Група Медіація" (за згодою) 

Петровська
Галина Андріївна 

заступник голови Луганської обласної організації "Товариство "Знання" (за згодою) 

Шликов
Дмитро Володимирович 

президент Луганської обласної громадської організації студентів та аспірантів Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля "Клуб Юристів" (за згодою). 


____________

 

Електронну копію тексту надано Луганською обласною державною адміністрацією.