Текст документа: Про виконання завдання першого етапу Програми інформатизації області щодо створення інформаційної си


ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНА АДМІНІСТРАЦІЯ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 05 листопада 1999 року № 846


Про виконання завдання першого етапу Програми інформатизації області щодо створення інформаційної си

На виконання Закону України "Про Національну програму інформатизації", Постанови Верховної Ради України від 13 липня 1999 року N 914-XIV "Про затвердження Завдань Національної програми інформатизації на 1999 - 2001 роки", постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня N 431 "Про затвердження переліку державних замовників завдань (проектів) Національної програми інформатизації" та листа Верховної Ради України від 16 червня 1999 року N 983/19-13:

1. Взяти за основу концепцію Програми інформатизації області згідно з додатком.

2. Виділити обласній раді 180 (сто вісімдесят) тисяч гривень на придбання комп'ютерної техніки для міських та районних рад, за рахунок коштів, передбачених в обласному бюджеті на проведення загальнообласних заходів.

3. На експертну раду покласти відповідальність за наявність обгрунтувань кінцевої ефективності створення системи, вимог до функцій складу програмно-технічного забезпечення, його нормативно-правових, організаційно-функціональних та інформаційно-лінгвістичних елементів.

4. Експертній раді подати пропозиції щодо виконання Програми інформатизації для формування бюджету області на 2000 рік.

5. Експертній раді до 01.01.2000 року надати пропозиції щодо розробки Програми інформатизації області та узгодження її з генеральним замовником Національної програми інформатизації України.

Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на голову експертної ради Гапочку М. М.

 

Голова обласної держадміністрації 

 
О. С. Єфремов 


 

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Луганської обласної державної адміністрації
від 5 листопада 1999 р. N 846  


КОНЦЕПЦІЯ ПРОГРАМИ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ТА ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Оперативне володіння достовірною та актуальною інформацією дозволить керівникам різних рівнів вирішувати поставлені завдання.

Переваги, що дає автоматизований збір і опрацювання інформації при прийнятті рішень, полягають у:

- оперативності прийняття рішень,

- якісному аналізі  ситуації,

- обгрунтованості,

- слушності прийнятих рішень,

- передбачуваності результатів,

- можливості прогнозування наслідків конкретного рішення,

- можливості довгострокового планування.

1. Загальна структура інформаційної системи

Інформацію, на основі якої приймаються рішення і здійснюється управління, можна поділити на три рівні (мал. 1).

Мал. 1. Структура інформаційних потоків

На першому рівні надається неопрацьована інформація в самій різноманітній формі. Це первинні статистичні зведення, періодична преса, доповіді, інформація з запиту й ін. Після попередньої обробки, на цьому рівні накопичується повторювана, передбачена інформація. Така інформація потрібна в повсякденній роботі, тобто це оперативна інформація.

Наступний рівень - надання тактичної інформації. На цьому рівні різні категорії інформації групуються в більш значні функціональні одиниці. Такі групи інформації дозволяють більш точно простежувати тенденції розвитку в будь-якій галузі, рухи матеріальних, фінансових і кадрових ресурсів, прогнозувати ситуацію і робити висновки. Звіти на основі тактичної інформації складаються, як правило, за вимогою.

На вершині ієрархії розташовується стратегічна інформація, або інформація для керівництва. На основі цієї інформації, що являє собою ще більш об'єднані функціональні одиниці, розробляється політика в цілому і здійснюється довгострокове планування. Ступінь інтеграції стратегічної інформації дуже висока, часто вона рекомендується стислими, але змістовними зведеннями, звітами.

Таким чином, із підвищенням рівня прийняття рішення відбувається автоматичне узагальнення інформації. Це дозволяє одержувати на найвищому рівні інформацію стратегічного характеру і приймати відповідні рішення.

Крім того, такий підхід дозволяє вирішити такі завдання:

- забезпечити хронологічне накопичення інформації;

- забезпечити якісний аналіз інформації на будь-якому рівні групою експертів;

- створити і використовувати засоби автоматизованої перевірки достовірності наданої інформації;

- створити ефективні засоби контролю за діяльністю співробітників;

- навести порядок інформаційних потоків і тим самим усунути зайві ланки управління.

В результаті, керівник будь-якого рівня буде мати своєчасну і точну інформацію про підрозділ, процеси, що відбуваються в керованому ним підрозділі, і зможе приймати більш точні і швидкі рішення. Наслідки рішень, прийнятих на основі застарілої інформації, можуть призвести до значних втрат. Це можуть бути матеріальні і фінансові втрати в сфері виробництва і фінансів, політичні втрати  та ін. 

Відділ інформаційного та аналітичного забезпечення разом із службою електронного зв'язку пропонують загальну ідеологію побудови єдиної інформаційної системи органів влади і телекомунікаційної мережі Луганської області, а також всіх організацій, підприємств, управлінь  та ін., що знаходяться на території Луганської області.

Система будується на основі окремих інформаційних об'єктів районних адміністрацій та органів місцевого самоврядування  наступним об'єднанням у єдину інформаційну систему і телекомунікаційну мережу області. Тим самим, єдина інформаційна система області буде складатися з локальних, корпоративних і територіальних систем, об'єднаних між собою обласною телекомунікаційною мережею.

 

Мал. 2. Схема інформаційних потоків організації

Логічна побудова інформаційних потоків будь-якої організації (мал. 2) припускає виконання таких функцій службами, що беруть участь у її роботі:

Експерти. За допомогою комп'ютерів і групи комп'ютерної підтримки здійснюють аналіз інформації, що надходить, проводять оформлення у вигляді, зручному для керівника. Видають аналітично підтверджені рекомендації керівнику при прийнятті ним відповідальних рішень. Група комп'ютерної підтримки є посередником між комп'ютерною системою й експертами. На рівні міста і району в цю групу входять  начальники відділів і керівники служб і підрозділів адміністрації.

Прикладні спеціалісти. За допомогою персонального комп'ютера кожний із них виконує свої повсякденні обов'язки. За рахунок цього в системі накопичується узагальнена інформація про діяльність кожного з підрозділів та інформація, щодо  його предметної галузі. Ця інформація служить джерелом для роботи експертів, а також є основою для формування бази даних.

Диспетчерська служба. Займається збором і первинним опрацюванням інформації, запровадженням її в єдину базу даних. Забезпечує упорядкованість інформації в базі даних, резервне копіювання і відновлення після збоїв.

Адміністратор інформаційної системи. Відповідає за працездатність інформаційної системи в цілому і несе за це особисту відповідальність.

2. Організація єдиної інформаційної системи

Ідеологія побудови єдиної інформаційної системи Луганської області припускає її трьохрівневу організацію:

1. Корпоративні мережі держадміністрацій, підприємств і організацій.

2. Територіальні мережі міст і районів.

3. Телекомунікаційна мережа Луганської області.

2.1. Корпоративна мережа місцевої держадміністрації

Корпоративна мережа міської (районної) держадміністрації дозволить забезпечити доступ до інформаційних ресурсів для всіх підрозділів і відділів держадміністрації. Схема такої мережі приведена на мал. 3. Мережа являє собою об'єднання локальних мереж управлінь і відділів. У найпростішому випадку така мережа являє собою локальну обчислювальну мережу.

Для забезпечення цілісності і конфіденційності інформації користувачі корпоративної мережі повинні розділятися на категорії, у залежності від своїх повноважень. Повинні бути передбачені апаратні і програмні засоби обмеження доступу користувачів у мережу. Оскільки інформація, збережена в базі даних, є стратегічним ресурсом, дотримання правил безпеки є строго необхідним і життєво важливим чинником.

Проте, мережа повинна бути відкритою, тобто будь-який користувач повинний мати право і технічну можливість використовувати дані, що зберігаються в мережі, у межах наданих йому повноважень. Такими користувачами можуть бути регіональні організації більш високого рангу, організації з інших областей України і закордонних країн, а також будь-які організації і підприємства будь-якої форми власності, що мають потребу в такій інформації.

2.2. Територіальна мережа міста або району

Територіальна мережа міста або району являє собою об'єднання корпоративних і локальних мереж основних організацій - постачальників і споживачів інформації. В неї повинні бути включені такі організації як місцева податкова інспекція, управління статистики, відділення фонду Держмайна, управління внутрішніх справ  та ін. Це не виключає участі в мережі значних підприємств, організацій, банків і т. п. Вони можуть бути як постачальниками, так і споживачами інформації.

Мал. 3. Структура корпоративної мережі адміністрації

2.3. Телекомунікаційна мережа Луганської області

Телекомунікаційна мережа Луганської області (мал. 4) являє собою комплекс технічних і програмних засобів, що забезпечують єдиний інформаційний простір для всіх органів влади та управління, а також для різноманітних організацій будь-яких форм власності. Така мережа дозволяє надавати послуги доступу до баз даних по Луганській області для будь-яких абонентів практично з будь-якої мережі світу, а також мати право доступу до світових баз даних будь-яких мереж світу для будь-якого абонента області.

Відзначимо, що використання запропонованих технологій переробки та обміну інформацією дозволить підняти функціонування економіки регіону на якісно інший рівень.

Основою такої мережі є комплекс виділених ліній зв'язку, що з'єднують базові точки мережі.

Реалізація такого проекту повинна проводитися в декілька етапів при особистій участі обласного управління зв'язку.

На першому етапі необхідне створення "хребта" мережі. На наступних етапах - з'єднання вузлів найбільш розвинутих районів області додатковими лініями зв'язку.

3. Бази даних

Перераховані нижче бази даних і інформація, що зберігається в них, є стратегічним ресурсом. Тримачем і власником цих баз даних є обласна держадміністрація. Організації меншого рангу, у тому числі і місцеві Ради, мають право використовувати дані з бази даних держадміністрації в межах наданих їм повноважень. Це не виключає того, що вони можуть бути тримачами власних баз даних меншого рангу і надавати іншим користувачам право доступу до своїх баз даних.

Передбачається створення і ведення на обласному рівні таких баз даних загального користування, як:  

3.1. Загальна інформація

- Соціально-економічне становище області;

- Луганська область і закордонні країни;

- Експортний потенціал і експортні виробництва;

- Імпорт в область;

- Іноземні інвестиції в область;

- Земельний кадастр.

3.2. Населення і демографія

- Зайнятість населення і ринок праці;

- Рівні прибутків і заробітної плати;

- Вартість робочої сили.

3.3. Фінанси

- Бюджет і виконання бюджету;

- Фінансовий стан підприємств (у тому числі валютні кошти).

3.4. Промисловість

- Промислові підприємства регіону;

- Довідкова інформація про підприємства;

- Продукція, що випускається;

- Наявність виробничих потужностей і їхня завантаженість;

- Потреби в сировині та матеріалах (у тому числі по імпорту);

- Експортні можливості;

- Фінансовий стан підприємства;

- Форми власності в промисловості;

- Ділова активність підприємств.

3.4.1. Оперативна інформація про промисловість

- Виконання добових програм виробництва;

- Фінансовий стан підприємств;

- Рух коштів.

3.5. Сільське господарство і харчова промисловість

- Сільськогосподарські підприємства регіону;

- Довідкова інформація про підприємства;

- Дані про виробництво сільськогосподарської продукції;

- Поточні ціни на сільськогосподарську продукцію;

- Дані про тваринництво.

3.5.1. Оперативна інформація про сільськогосподарський комплекс

- Виконання планів виробництва продукції;

- Фінансовий стан господарств;

- Рух коштів.

3.5.2. Харчова промисловість

- Виробництво хлібопродукції і ціни на неї;

- Виробництво м'ясо-молочної продукції і ціни на неї.

3.6. Будівництво

- Незавершене будівництво;

- Запровадження нових виробництв і потужностей.

3.7. Транспорт і зв'язок

 - Вантажообіг;

- Пасажиропотоки;

- Міський транспорт;

- Послуги зв'язку.

3.8. Торгівля і сфера послуг

- Товарні залишки;

- Фінансовий стан підприємств торгівлі;

- Недержавні підприємства торгівлі.

3.9. Ціни і попит

- Ціни і попит на платні послуги;

- Ціни і попит на товари для дітей;

- Вартість медичних послуг;

- Ціни в торгівлі і їхня зміна;

- Ціни і попит на експортно-імпортні товари;

- Споживчий кошик.

3.10. Охорона навколишнього середовища

- Токсичні виробництва та відходи;

- Водяний баланс і водяне господарство;

- Надходження і витрата коштів із позабюджетних фондів;

- Земельний кадастр.

3.11. Політична сфера

- Інформація про політичні партії й об'єднання;

- Періодичні видання області;

- Телебачення і радіомовлення.

3.12. Законодавча і нормативно-правова інформація

- Тексти законів і нормативних актів;

- Тексти постанов і розпоряджень облвиконкому;

- Тексти постанов і розпоряджень рай- і міськвиконкомів. 

4. Побудова системи

Ідеологія побудови єдиної інформаційної системи Луганської області передбачає можливість проведення робіт окремими етапами. При цьому можливо проводити рівнобіжні роботи, рознесені як територіально, так і за часом.

На першому етапі виконання робіт необхідно:

1. Почати створення локальних і корпоративних мереж місцевих держадміністрацій, а також, при необхідності, окремих підприємств і організацій. Крім цього, необхідне створення і поступове наповнення баз даних місцевого рівня, що по мірі підключення місцевих органів до телекомунікаційної мережі області, будуть передаватися на рівень області. За узгодженням з районами і містами відбувається прокладка виділених ліній або перекросировка вже наявних окремих локальних мереж у єдину територіальну мережу.

2. Створення ядра телекомунікаційної мережі області шляхом підключення районних і міських адміністрацій, а також основних підприємств і організацій до праймер-провайдеру області з використанням UUPC-протоколу (у режимі електронної пошти по комутованим лініям). Тим самим спрацьовується технологія комп'ютерного зв'язку районів, міст, підприємств і організацій як з облдержадміністрацією і Радою, так і між собою. Відбувається навчання і підготовка кадрів.

На другому етапі виконання робіт необхідно:

1. Створені і випробувані в роботі КОМ і ЛОМ міст і районів області, підприємств і організацій об'єднуються в територіальні мережі шляхом переходу до використання IP-протоколу і виділених ліній зв'язку. Основні базові точки територіальних мереж підключаються до обласного праймер-провайдеру, формуючи тим самим "хребет" телекомунікаційної мережі області.

2. Відбувається перехід міст і районів області, підприємств і організацій на роботу з IP-протоколом та використанням виділених ліній зв'язку. Тим самим створюється єдина інформаційна система Луганської області на основі корпоративних і локальних мереж виконкомів, підприємств і організацій, і територіальних мереж міст і районів.

На третьому етапі виконання робіт:

1. Відбувається повне відпрацьовування функціонування центру управління базою даних облдержадміністрації, обміну інформацією з іншими базами даних як усередині системи, так і за її межами. Ведеться відпрацьовування функціонування обласної диспетчерської служби, а також диспетчерських служб усіх залучених до телекомунікаційної мережі організацій.

2. Відбувається остаточне формування інформаційних зв'язків із сусідніми регіонами (Харківська, Дніпропетровська, Запорізька і Донецька області). Формуються необхідні інформаційні зв'язки з Ростовською областю, Києвом, Москвою, Санкт-Петербургом, регіонами і країнами СНД, необхідними для функціонування економіки області, а також із країнами дальнього зарубіжжя.

На четвертому етапі виконання робіт:

1. Проводиться остаточне налагодження всієї інформаційної системи.

2. Відбувається розширення числа каналів зв'язку телекомунікаційної мережі, виявляються "вузькі місця", ведеться пошук засобів підвищення  надійності мережі. 

3. Відбувається "наробіток на відмову" окремих локальних, корпоративних і територіальних систем.

4. Здійснюється жорсткий контроль за роботою центру управління базою даних облдержадміністрації, його інформаційних зв'язків з іншими базами даних.

Надалі, при експлуатації єдиної інформаційної системи Луганської області, необхідно буде уважно стежити за використовуванням на місцях програмного забезпечення, вирішувати питання по підтримці системи в робочому стані, проведенню профілактичних ремонтів і обслуговуванні устаткування, розвитку системи і виконанню інших специфічних робіт.

Всі описані вище етапи робіт можуть перетинатися один з одним, у деяких випадках змінюватися місцями, йти зі значним відставанням або випередженням графіків по різноманітних локальних, корпоративних і територіальних системах. Тут вимагається одне - вони в будь-якому випадку повинні бути виконані у кожному районі, місті, підприємству й організації. Основою їх виконання є наявність коштів для придбання необхідного устаткування і ліцензійного програмного забезпечення. При наявності коштів програма може бути виконаною максимум за два - два з половиною роки.

5. Технічне і програмне забезпечення

З метою проведення єдиної технологічної політики, при створенні інформаційної системи Луганської області, необхідне придбання уніфікованих технічних засобів. Таке рішення допоможе уникнути непередбачених технічних труднощів при об'єднанні устаткування в єдину працюючу систему. З цією метою необхідний суворий і жорсткий контроль - за що одержується устаткування і програмне забезпечення - збоку облдержадміністрації, особливо на рівні районів і міст. Використання устаткування і програмного забезпечення, що не підходить по технічних параметрах для роботи в єдиній системі, не повинно допускатися, тому що може призвести до значних збоїв у роботі.

З метою мінімізації  затрат коштів і одержання максимальних знижок на придбанні устаткування, необхідне створення єдиного фінансового пула для всіх зацікавлених організацій, незалежно від їхньої форми власності.

5.1. Технічне забезпечення

Технічне забезпечення для використання в системі, обгрунтування кінцевого результату повинно бути приведено в технічному завданні на розробку системи. При цьому варто враховувати, що розвиток засобів обчислювальної техніки в даний час йде такими бурхливими темпами, що запропоноване на сьогоднішній день устаткування через кілька місяців може бути замінене більш сучасним.

5.2. Програмне забезпечення

Для забезпечення працездатності і успішного функціонування всієї інформаційної системи необхідне використання єдиної операційної системи і прикладних програмних продуктів. Ліцензійні програмні продукти повинні бути зроблені однією фірмою і призначені для роботи в комплексі. Якщо ліцензійні програмні продукти зроблені декількома фірмами, то вони повинні мати можливість сумісності функціонування. Важливе значення має також наявність русифікованих версій як операційної системи, так і прикладного програмного забезпечення. Необхідне придбання фірмових ліцензійних програмних продуктів, щоб не потрапити під штрафні санкції фірм-розроблювачів.

Застосування сучасного операційного середовища з графічним інтерфейсом і єдиним сімейством прикладних програм дозволить різко знизити витрати на навчання персоналу й усунути проблеми зв'язку між прикладними системами.

Необхідне забезпечення загальної ідеології в програмному наповненні системи, що у свою чергу в процесі розробки, а особливо при стикуванні окремих ЛОС, КОС і ТС, позбуде розроблювачів від боротьби з різноманітними програмними продуктами маловідомих фірм. Крім цього, при розробці прикладного програмного забезпечення розроблювачам буде необхідно здійснювати виготовлення "що зшиваються" програм, частина яких буде встановлена у користувача (місті, районі, підприємстві, організації), а інша частина - у КОС облдержадміністрації. Цим буде забезпечене постійне поповнення баз даних без проміжного опрацювання інформації з місць. Відхилення від такої ідеології призведе до значних витрат як коштів, так і сил, і може поставити під сумнів успіх усього проекту в цілому.

Програмні продукти також повинні надаватись в технічному завданні на розробку системи з урахуванням бурхливого розвитку обчислювальної техніки, телекомунікаційного обладнання та програмного забезпечення.

____________

 

Електронну копію тексту надано Луганською обласною державною адміністрацією.