Текст документа: Про затвердження Положення про обмін інформацією та взаємодію в проведенні екологічного моніторингу, інформування відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування й населення області про стан навколишнього природного середовища


ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНА АДМІНІСТРАЦІЯ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 18 жовтня 2001 року № 608


Про затвердження Положення про обмін інформацією та взаємодію в проведенні екологічного моніторингу, інформування відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування й населення області про стан навколишнього природного середовища

Про затвердження Положення про обмін інформацією та взаємодію в проведенні екологічного моніторингу, інформування відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування й населення області про стан навколишнього природного середовища

 Розпорядження Луганської обласної державної адміністрації
від 18 жовтня 2001 року N 608

Зареєстровано в Луганському обласному управлінні юстиції
25 жовтня 2001 р. за N 87/575

На виконання вимог Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля, ратифікованої Законом України від 06.07.99 р. N 832-XIV, Законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про інформацію", постанови Ради Міністрів Української РСР від 28.04.90 р. N 100 "Про порядок і періодичність обнародування відомостей про екологічну, в тому числі радіаційну, обстановку та стан захворюваності населення":

1. Затвердити Положення про обмін інформацією та взаємодію в проведенні екологічного моніторингу, інформування відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування й населення області про стан навколишнього природного середовища (додається).

2. Луганській обласній санітарно-епідеміологічній станції (Докашенко А. І.), Луганському обласному державному проектно-технологічному центру охорони родючості грунтів і якості продукції (Трофименко М. М.), Луганській обласній державній лабораторії ветеринарної медицини (Чванов О. М.), Луганській агролісомеліоративній науково-дослідній станції (Зятьков Л. Л.), Луганському обласному центру з гідрометеорології (Власов Ю. М.), Луганському обласному виробничому управлінню меліорації та водного господарства (Руденко Б. М.), Луганському регіональному управлінню водних ресурсів (Петренко В. Г.), Державному регіональному геологічному підприємству "Схід ДРГП" (Овчаренко В. О.), Луганській геофізичній експедиції ДГП "Укргеофізика" (Дорогокупля М. В.), лабораторії екології грунтів Луганського інституту агропромислового виробництва (Єна В. К.), управлінню житлово-комунального господарства облдержадміністрації (Кірюшин В. М.), ДП "Укрсхідрозвідування", Луганській філії Українського державного головного науково-дослідного й виробничого інституту інженерно-технічних та екологічних розвідувань "УкрДІІНТР" (Овчаренко Є. І.):

2.1. Відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 18.06.2001 р. N 334 "Про затвердження Положення про регіональну систему моніторингу довкілля" до 15.11.2001 р. надати Держуправлінню екології та природних ресурсів в Луганській області (далі - Держуправління екоресурсів) для узагальнення пропозиції щодо розробки структури розподілених баз та банків даних за результатами вимірювання параметрів і визначення показників стану підконтрольних об'єктів моніторингу.

2.2. До 15.11.2001 р. надати Держуправлінню екоресурсів для узагальнення пропозиції щодо створення та забезпечення ефективного функціонування єдиної комп'ютерної системи, а також необхідності електронного взаємозв'язку з іншими суб'єктами моніторингу й зовнішніми інформаційними системами.

3. Держуправлінню екоресурсів (Кошель В. М.) організувати інформаційно-аналітичне забезпечення облдержадміністрації щодо стану навколишнього природного середовища по всіх підконтрольних об'єктах довкілля системи моніторингу в зазначені Положенням строки.

4. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника голови облдержадміністрації Кобітєва О. Є.

 

 Голова обласної держадміністрації 

О. С. Єфремов 


 

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Луганської обласної державної адміністрації
від 18 жовтня 2001 р. N 608 


ПОЛОЖЕННЯ
про обмін інформацією та взаємодію в проведенні екологічного моніторингу, інформування відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування й населення області про стан навколишнього природного середовища
1. Загальні положення

Дане Положення визначає порядок створення й забезпечення ефективного функціонування екологічної інформаційної мережі для обслуговування регіональної (обласної) системи моніторингу довкілля, обміну інформацією суб'єктів моніторингу про поточний стан підконтрольних об'єктів довкілля (далі - ПОД), взаємодії Державного управління екології та природних ресурсів в Луганській області (далі - Держуправління екоресурсів), обласної державної адміністрації, райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування під час здійснення екологічного моніторингу, доступу до екологічної інформації, а також порядок і періодичність обнародування відомостей про стан навколишнього природного середовища при проведенні екологічного моніторингу.

Екологічна інформація означає будь-яку інформацію в письмовій, аудіовізуальній, електронній чи будь-якій іншій матеріальній формі про:

- стан складових навколишнього середовища (повітря, атмосфери, води, грунту, землі, ландшафту й природних об'єктів, біологічного різноманіття та його компонентів, включаючи генетично змінені організми) та взаємодію між ними;

- фактори (речовини, енергія, шум, випромінювання тощо), діяльність або заходи, включаючи адміністративні, угоди в галузі навколишнього середовища, політику, законодавство, плани й програми, що впливають або можуть впливати на складові навколишнього середовища, аналіз затрат і результатів та інший економічний аналіз і припущення, використані в процесі прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища;

- стан здоров'я та безпеки людей, умови життя людей, стан об'єктів культури й споруд у тому аспекті, у якому на них впливає чи може вплинути стан складових навколишнього середовища, ці складові, фактори, діяльність або заходи, зазначені вище.

2. Основні напрями взаємодії в проведенні екологічного моніторингу

2.1. Координація дій суб'єктів моніторингу під час планування, організації та проведення спільних заходів з екологічного моніторингу довкілля, а також у разі виникнення надзвичайних екологічних ситуацій та ліквідації їх наслідків.

2.2. Інформаційне обслуговування органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

2.3. Інформаційно-аналітична підтримка прийняття управлінських рішень у галузі охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та екологічної безпеки.

2.4. Розробка та узгодження з Держуправлінням екоресурсів і обласною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (далі - комісія з питань ТЕБ та НС) планів здійснення заходів з метою спостереження за станом екологічно небезпечних об'єктів, запобігання екологічно небезпечній виробничій, господарській та іншій діяльності.

3. Обмін інформацією та взаємодія з органами виконавчої влади

Обмін інформацією та взаємодія з органами виконавчої влади в усіх складових частинах і компонентах системи моніторингу здійснюється на основі:

3.1. Комп'ютеризації процесів діяльності та інформаційної комунікації.

3.2. Єдиної комп'ютерної мережі, яка забезпечує автономне й спільне функціонування складових цієї системи та взаємозв'язок з іншими інформаційними системами, що діють в області й за її межами.

3.3. Єдиної структури розподілених баз та банків даних за результатами вимірювання параметрів і визначення показників стану довкілля, біоти й джерел антропогенного впливу на них.

3.4. Багатоцільового колективного використання розподілених баз та банків даних.

3.5. Впровадження сучасних уніфікованих комп'ютерних програм і технологій накопичення, аналізу та обробки баз і банків даних, а також обміну інформацією про стан довкілля.

3.6. Забезпечення оперативності та якості інформаційного обслуговування обласної державної адміністрації, райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування та інших користувачів на всіх рівнях.

Організація й координація робіт, забезпечення методологічного об'єднання складових частин і компонентів системи моніторингу, єдиної нормативно-методичної бази, що забезпечує достовірність та порівнянність вимірювань і результатів обробки екологічної інформації, а також єдиної науково-технічної політики при застосуванні вимірювального, комп'ютерного й комунікаційного обладнання в усіх складових частинах цієї системи покладається на Держуправління екоресурсів із залученням суб'єктів моніторингу.

Розробка, впровадження сучасних уніфікованих комп'ютерних програм і технологій накопичення, обробки та аналізу баз і банків даних, інформаційного обміну про стан довкілля, проведення поточних робіт щодо обслуговування єдиної комп'ютерної мережі, забезпечення автономного й спільного функціонування складових цієї мережі та взаємозв'язок з іншими інформаційними системами, які діють в області й за її межами, здійснюється з дотриманням вимог Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".

Роботи з проектування, впровадження та експлуатації систем і засобів автоматизованої обробки й передачі даних проводяться з дотриманням обов'язкових етапів відповідно до чинного законодавства.

4. Порядок і періодичність інформування відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та населення області про стан навколишнього природного середовища

Суб'єкти моніторингу відповідно до покладених на них завдань за встановленими формами в зазначені нижче строки подають до Держуправління екоресурсів таку інформацію:

Луганська обласна санітарно-епідеміологічна станція

- (у місцях проживання й відпочинку населення) про стан атмосферного повітря (вміст шкідливих хімічних речовин), поверхневих вод суші й питної води (хімічні, бактеріологічні, радіологічні, вірусологічні визначення) - щоквартально;

- про стан грунтів (вміст пестицидів, важких металів, бактеріологічні, вірусологічні визначення, наявність яєць геогельмінтів), фізичних факторів (шум, електромагнітні поля, радіація, вібрація тощо), про рівні забрудненості вод у районах водозаборів, що знаходяться в зоні впливу аварії, стихійного лиха, катастрофи за рік - до 15 березня наступного року.

Луганський обласний державний проектно-технологічний центр охорони родючості грунтів і якості продукції

- про виконання завдань щодо підвищення родючості земель, поліпшення угідь, боротьби з ерозією грунтів, рекультивації, зняття та використання родючого шару грунту за рік - до 15 лютого наступного року;

- про застосування хімічних, біологічних засобів захисту сільськогосподарських культур і заходи щодо запобігання забрудненню навколишнього середовища засобами хімізації за рік - до 15 лютого наступного року;

- про стан грунтів сільськогосподарського використання (радіологічні, агрохімічні та токсикологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів), сільськогосподарських рослин і продуктів із них (токсикологічні та радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів), поверхневих вод сільськогосподарського призначення (токсикологічні та радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів) за рік - до 15 лютого наступного року.

Луганська обласна державна лабораторія ветеринарної медицини

- про рівень забруднення, у тому числі радіоактивного, продуктів тваринництва щоквартально - до 15 числа наступного за кварталом місяця, у період вільного випасу худоби щомісяця - до 10 числа наступного періоду, продуктів рослинництва - у міру їх дозрівання;

- показники здоров'я та захворюваності сільськогосподарських тварин області за рік - до 15 березня наступного року.

Луганська агролісомеліоративна науково-дослідна станція

- про стан лісової рослинності (пошкодження біотичними та абіотичними чинниками, біомаса, біорізноманіття, радіологічні визначення, вміст забруднюючих речовин), грунтів земель лісового фонду (радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів) за рік - до 20 лютого наступного року.

Луганський обласний центр з гідрометеорології

- про рівень забруднення атмосферного повітря та опадів, у тому числі радіоактивного, щомісяця - до 15 числа наступного періоду, за I півріччя - до 20 липня, за рік - до 15 лютого наступного року;

- про рівень забруднення поверхневих вод суші (річкових та озерних вод) щоквартально - до 30 числа наступного за кварталом місяця, за I півріччя - до 1 серпня;

- про рівень забруднення грунтів за рік - до 15 лютого наступного року;

- про радіаційну обстановку (на пунктах стаціонарної мережі та за результатами обстежень) за рік - до 15 лютого наступного року;

- про стихійні та небезпечні природні явища (повені, паводки тощо) за рік - до 15 лютого наступного року.

Луганське обласне виробниче управління меліорації та водного господарства

- про підтоплення земель сільськогосподарського призначення та сільських населених пунктів за рік - до 15 лютого наступного року;

- про стан зрошуваних та осушуваних земель (глибина залягання та мінералізація грунтових вод, ступінь засоленості та осолонцювання грунтів) за рік - до 15 лютого наступного року;

- про стан прибережних зон водосховищ (переформування берегів і підтоплення територій) за рік - до 15 лютого наступного року.

Луганське регіональне управління водних ресурсів

- про рівень забруднення поверхневих вод у місцях їх інтенсивного виробничо-господарського використання, у тому числі радіоактивного, щоквартально - до 25 числа наступного періоду, за рік - до 15 лютого наступного року;

- про використання води (за формою 2ТП-водгосп.) за рік - до 15 лютого наступного року;

- про стан поверхневих вод у прикордонних зонах за рік - до 15 лютого наступного року;

- про якісний стан води водних об'єктів у районах основних водозаборів комплексного призначення та водогосподарських систем міжгалузевого й сільськогосподарського водопостачання за рік - до 15 лютого наступного року.

Державне регіональне геологічне підприємство "Схід ДРГП"

- про рівень забруднення, у тому числі радіоактивного, підземних вод щоквартально - до 20 числа наступного за кварталом місяця;

- державного водного кадастру по підземних водах щоквартально до 15 числа наступного за кварталом місяця;

- про розповсюдження ендогенних та екзогенних процесів за рік - до 15 лютого наступного року;

- про геохімічний стан ландшафтів за рік - до 15 лютого наступного року.

Луганська геофізична експедиція ДГП "Укргеофізика"

- про динаміку та аналіз змін геофізичних полів (фонові та аномальні визначення) за рік - до 15 лютого наступного року.

Лабораторія екології грунтів Луганського інституту агропромислового виробництва

- про еколого-агрохімічний стан грунтів і ландшафтів (вміст забруднюючих речовин, радіологічні, агрохімічні показники, просторове забруднення земель суб'єктами промислового й сільськогосподарського виробництва), якість сільськогосподарської продукції за рік - до 15 лютого наступного року.

Управління житлово-комунального господарства

- про виконання планів озеленення міст і селищ міського типу за рік - до 1 лютого наступного року;

- про якість та обсяги споживання питної води централізованих систем водопостачання та водозаборів за рік - до 15 лютого наступного року;

- про якість та обсяги надходження стічних вод міської каналізаційної мережі й очисних споруд за рік - до 15 лютого наступного року.

ДП "Укрсхідрозвідування", Луганська філія Українського державного головного науково-дослідного й виробничого інституту інженерно-технічних та екологічних розвідувань "УкрДІІНТР" Держбуду України

- про підтоплення міст і селищ міського типу (небезпечне підняття рівня грунтових вод) за рік - до 25 лютого наступного року.

Інформація, що подається до Держуправління екоресурсів, повинна містити статистичні дані та показники, отримані у встановленому порядку від державних органів статистики, а також текстовий аналіз відповідних показників у територіальному й галузевому розрізі порівняно з установленими екологічними, санітарно-гігієнічними та іншими нормативами.

Луганське обласне управління статистики за попереднім запитом про надання екологічної інформації надає суб'єктам моніторингу необхідну інформацію безоплатно.

Держуправління екоресурсів на основі даних власних спостережень, а також даних, отриманих відповідно до покладених завдань суб'єктами моніторингу, організовує інформаційно-аналітичне забезпечення облдержадміністрації щодо стану навколишнього природного середовища по усіх ПОД системи моніторингу, у тому числі:

- щотижнево про стан ріки Сіверський Донець;

- щомісячно про поточний стан ПОД у регіоні та основні тенденції його змін;

- щорічно про стан навколишнього природного середовища Луганської області за попередній рік.

У разі виникнення надзвичайної ситуації, що становить безпосередню загрозу для здоров'я людини або навколишнього середовища, уся інформація, яка могла б дозволити громадськості вжити заходів із запобігання або зменшення шкоди, що може стати наслідком такої загрози, і яка є в розпорядженні відповідного державного органу, негайно надається Держуправлінню екоресурсів і поширюється серед членів громадськості, яких потенційно торкається загроза.

При отриманні зазначеної інформації Держуправління екоресурсів:

- негайно, із залученням відповідних суб'єктів моніторингу, організовує ведення моніторингу за станом навколишнього природного середовища та забезпечує систематичну передачу відповідної інформації обласній комісії з питань ТЕБ та НС;

- терміново надає обласній комісії з питань ТЕБ та НС і облдержадміністрації попередню інформацію за матеріалами візуального обстеження, даними інших органів виконавчої влади про характер стихійного лиха та заподіяну шкоду природним ресурсам;

- надає щотижня або в строки, визначені рішенням комісії з питань ТЕБ та НС (до повного усунення заподіяної шкоди), уточнену інформацію, отриману за результатами моніторингу.

У разі встановлення екстремально високого рівня забруднення вся інформація про ці випадки є першочерговою й повинна терміново надаватися суб'єктами регіональної (обласної) системи моніторингу Держуправлінню екоресурсів для узагальнення та вжиття заходів відповідно до вимог чинного законодавства.

Райдержадміністрації, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни повинні негайно інформувати Держуправління екоресурсів, обласну комісію з питань ТЕБ та НС про виникнення або загрозу виникнення надзвичайних екологічних ситуацій будь-якого походження.

Райдержадміністрації, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни, які володіють об'єктивною інформацією про виникнення або загрозу виникнення небезпечних природних явищ, повинні негайно надавати її обласній комісії з питань ТЕБ та НС і Держуправлінню екоресурсів.

5. Доступ до інформації з питань, що стосуються довкілля

Узагальнена комплексна інформація про екологічну обстановку підлягає обнародуванню за поданням Держуправління екоресурсів через засоби масової інформації (газети, радіо й телебачення) не рідше одного разу на рік, а поточна, відповідно до п. 4 цього Положення, - не рідше одного разу на місяць.

Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та суб'єкти моніторингу (далі - державні органи) у відповідь на запит про надання екологічної інформації надають громадськості необхідну інформацію.

Екологічна інформація надається в максимально стислі строки, але не пізніше ніж через місяць після подання заяви. Виняток становлять випадки, коли підготовка інформації потребує часу. У такому разі термін подовжується до двох місяців. Заявника інформують про будь-яке подовження строків і про причини, які є підставою для цього.

У наданні екологічної інформації може бути відмовлено, якщо:

- державний орган, до якого було направлено запит, не має у своєму розпорядженні відповідної екологічної інформації;

- запит є очевидно необгрунтованим або нечітко сформульованим;

- запит стосується матеріалів, що знаходяться на завершальній стадії підготовки, або стосується внутрішнього інформаційного обміну між державними органами (при цьому враховується зацікавленість громадськості в розкритті такої інформації);

- її оприлюднення може негативно вплинути на:

 передбачену законодавством конфіденційність діяльності державних органів;

 міжнародні стосунки, національну оборону або державну безпеку;

 конфіденційність комерційної та промислової інформації;

 права інтелектуальної власності;

 навколишнє середовище, на яке поширюється така інформація (наприклад, місця розмноження рідкісних видів).

Коли державний орган не має у своєму розпорядженні екологічної інформації, зазначеної в запиті, він у максимально стислий строк інформує заявника, куди можна звернутися із запитом про її надання, або передає цей запит відповідному державному органу, про що повідомляє заявника.

Державні органи надають тільки неконфіденційну частину екологічної інформації, яка не підлягає оприлюдненню.

Відмова в наданні інформації надсилається в письмовій формі, якщо запит про надання інформації подавався в письмовій формі або цього вимагає заявник. У відмові зазначаються її причини й наводиться відповідна інформація про доступ до процедур перегляду прийнятого рішення.

Відповідь заявнику надається в максимально стислі строки, але не пізніше ніж через місяць після подання запиту. Виняток становлять випадки, коли підготовка інформації потребує часу. У такому разі термін подовжується до двох місяців. Заявника інформують про будь-яке продовження строку й про його причини.

Державний орган може стягати плату за інформацію у випадках, передбачених нормативно-правовими актами України.

Державні органи повинні:

- мати у своєму розпорядженні екологічну інформацію, яка стосується їх діяльності, та постійно поновлювати її;

- створювати обов'язкові системи для забезпечення належного надходження інформації про заплановані та здійснювані заходи, які можуть суттєво впливати на навколишнє середовище;

- негайно поширювати серед членів громадськості, яких потенційно торкається загроза, інформацію про випадки, що становлять безпосередню загрозу для здоров'я людини або навколишнього середовища.

Державні органи мають забезпечувати поступове збільшення обсягу екологічної інформації в електронних базах даних, легкодоступних для широкого загалу громадськості через публічні мережі зв'язку.

Доступна в такій формі інформація має включати:

- звіти про стан навколишнього середовища;

- тексти законодавчих актів з питань, що стосуються навколишнього середовища або мають до нього відношення;

- плани та програми, що стосуються навколишнього середовища або мають до нього відношення, а також природоохоронні угоди.

____________

 

Електронну копію тексту надано Луганською обласною державною адміністрацією.