Текст документа: Про затвердження Положення про регіональну (обласну) систему моніторингу довкілля


ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ЛУГАНСЬКА ОБЛАСНА ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНА АДМІНІСТРАЦІЯ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 18 червня 2001 року № 334


Про затвердження Положення про регіональну (обласну) систему моніторингу довкілля

Про затвердження Положення про регіональну (обласну) систему моніторингу довкілля

Розпорядження Луганської обласної державної адміністрації
від 18 червня 2001 року N 334

Зареєстровано в Луганському обласному управлінні юстиції
26 липня 2001 р. за N 62/550

На виконання Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", постанов Кабінету Міністрів України від 20 серпня 1993 р. N 661 "Про затвердження Положення про моніторинг земель", від 20 липня 1996 р. N 815 "Про затвердження Порядку здійснення державного моніторингу вод", від 30 березня 1998 р. N 391 "Про затвердження Положення про державну систему моніторингу довкілля", від 9 березня 1999 р. N 343 "Про затвердження Порядку організації та проведення моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря":

1. Затвердити Положення про регіональну (обласну) систему моніторингу довкілля (додається).

2. Луганській обласній санітарно-епідеміологічній станції (Докашенко А. І.), Луганському обласному державному проектно-технологічному центру охорони родючості грунтів і якості продукції (Трофименко М. М.), Луганській обласній державній лабораторії ветеринарної медицини (Чванов О. М.), Луганській агролісомеліоративній науково-дослідній станції Українського науково-виробничого об'єднання "Луганськліс" (Зятьков Л. Л.), Луганському обласному центру з гідрометеорології (Власов Ю. М.), Луганському обласному виробничому управлінню меліорації та водного господарства (Руденко Б. М.), Луганському регіональному управлінню водних ресурсів (Петренко В. Г.), Державному регіональному геологічному підприємству "Схід ДРГП" (Овчаренко В. О.), Луганській геофізичній експедиції ДГП "Укргеофізика" (Дорогокупля М. В.), лабораторії екології грунтів Луганського інституту агропромислового виробництва (Єна В. К.), управлінню житлово-комунального господарства облдержадміністрації (Кірюшин В. М.), ДП "Укрсхідрозвідування", Луганській філії Українського державного головного науково-дослідного й виробничого інституту інженерно-технічних та екологічних розвідувань "УкрДІІНТР" Держбуду України (Овчаренко Є. І.):

2.1. Підготувати плани проведення моніторингу навколишнього природного середовища по підконтрольних об'єктах моніторингу у 2001 році й до 01.07.2001 р. надати їх Держуправлінню екології та природних ресурсів в Луганській області (далі - Держуправління екоресурсів) для узагальнення й узгодження.

2.2. До 15.07.2001 р. надати Держуправлінню екоресурсів для узагальнення пропозиції для підготовки Положення про обмін інформацією та взаємодію в проведенні екологічного моніторингу органів виконавчої влади.

2.3. До 01.08.2001 р. надати Держуправлінню екоресурсів для узагальнення пропозиції для підготовки Положення про інформування населення області та відповідних органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування про стан навколишнього природного середовища, а також відомчі плани щодо інформування населення області, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про стан навколишнього природного середовища.

2.4. До 01.01.2002 р. надати Держуправлінню екоресурсів для узагальнення і підготовки відповідного розділу річного звіту про стан навколишнього природного середовища в Луганській області звіти про виконання планів проведення моніторингу навколишнього природного середовища в області у 2001 році, звіти про виконання планів спостережень за транскордонними природними об'єктами, звіти про виконання планів щодо інформування населення області, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про стан навколишнього природного середовища, оцінки стану навколишнього природного середовища й прогнози його змін, а також рекомендації, необхідні для прийняття рішень.

У подальшому зазначені матеріали подавати Держуправлінню екоресурсів щорічно до 1 січня року, наступного за звітним.

3. Луганському обласному центру з гідрометеорології (Власов Ю. М.) та Луганському регіональному управлінню водних ресурсів (Петренко В. Г.) підготувати та до 21.07.2001 р. надати Держуправлінню екоресурсів для узагальнення й узгодження плани спостережень, відповідно, за транскордонним перенесенням забруднюючих речовин у атмосферному повітрі та поверхневими водами в прикордонних зонах; до 01.01.2001 р. (у подальшому щорічно) надати Держуправлінню екоресурсів звіти про виконання вищезазначених планів спостережень.

4. Держуправлінню екології та природних ресурсів (Кошель В. М.):

4.1. Забезпечити розробку та до 15.09.2001 р. надати до обласної ради довготермінову програму регіонального (обласного) моніторингу довкілля для затвердження.

4.2. Підготувати Положення про обмін інформацією та взаємодію під час проведення екологічного моніторингу відповідних органів виконавчої влади й до 01.09.2001 р. надати його облдержадміністрації для затвердження.

4.3. Підготувати й до 15.08.2001 р. надати облдержадміністрації узагальнений план спільних спостережень за транскордонними природними об'єктами для затвердження.

4.4. Підготувати та до 01.09.2001 р. надати облдержадміністрації Положення про інформування населення області, відповідних органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування про стан навколишнього природного середовища, а також узагальнений план щодо інформування населення області, відповідних органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування про стан навколишнього природного середовища.

4.5. Забезпечити (щорічно) подання облдержадміністрації зведеного звіту про стан навколишнього природного середовища в Луганській області за попередній рік.

4.6. Забезпечити (щорічно у встановлені строки) подання пропозицій щодо пріоритетних напрямів функціонування регіональної системи моніторингу довкілля з питань, які потребують негайного вирішення й підлягають першочерговому виконанню, з обгрунтуванням екологічного ефекту від заходів, які плануються до виконання, зведених кошторисів витрат на їх проведення, виконавців та замовників робіт.

5. Розпорядження Представника Президента України від 08.12.93 р. N 495 "Про обласний моніторинг навколишнього природного середовища" вважати таким, що втратило чинність.

6. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника голови облдержадміністрації Кобітєва О. Є.

 

Голова обласної держадміністрації 

О. С. Єфремов 


 

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Луганської обласної державної адміністрації
від 18 червня 2001 р. N 334 


ПОЛОЖЕННЯ
про регіональну (обласну) систему моніторингу довкілля
Загальні положення

1. Регіональна (обласна) система моніторингу довкілля - це система спостережень, збирання, оброблення, передавання, збереження та аналізу інформації про стан довкілля в Луганській області, прогнозування його змін і розроблення науково обгрунтованих рекомендацій для прийняття рішень про запобігання негативним змінам стану довкілля та дотримання вимог екологічної безпеки. Це Положення визначає порядок створення та функціонування такої системи в Луганській області.

Регіональна (обласна) система моніторингу (далі - система моніторингу) є складовою частиною державної системи моніторингу довкілля та національної інфраструктури, сумісної з аналогічними системами інших областей України.

2. Система моніторингу - це відкрита інформаційна система, пріоритетами якої є захист життєво важливих екологічних інтересів населення області, збереження природних екосистем, відвернення кризових змін екологічного стану довкілля на території Луганської області та запобігання надзвичайним екологічним ситуаціям.

3. Створення й функціонування системи моніторингу з метою інтеграції екологічних інформаційних систем, що охоплюють територію Луганської області, грунтуються на принципах:

узгодженості нормативно-правового та організаційно-методичного забезпечення, сумісності технічного, інформаційного й програмного забезпечення її складових частин;

систематичності спостережень за станом довкілля та техногенними об'єктами, що впливають на нього;

своєчасності отримання, комплексності оброблення та використання екологічної інформації, що надходить і зберігається в системі моніторингу;

об'єктивності первинної, аналітичної й прогнозної екологічної інформації та оперативності її доведення до Мінекоресурсів України, обласної державної адміністрації, райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, засобів масової інформації, населення області, заінтересованих установ та організацій.

4. Відповідно до призначення моніторинг поділяється на:

фоновий моніторинг, що здійснюється на об'єктах довкілля в місцях мінімального опосередненого антропогенного навантаження;

загальний, що складається з моніторингу на державній мережі пунктів спостережень, моніторингу антропогенного впливу на об'єкти довкілля, моніторингу об'єктів довкілля в місцях їх використання та спеціальних видів моніторингу;

кризовий, що здійснюється в зонах підвищеного ризику та в зонах впливу аварій і надзвичайних ситуацій.

Фоновий моніторинг здійснюється шляхом систематичних спостережень на об'єктах довкілля, які не зазнають прямого антропогенного впливу, з метою одержання інформації для оцінок і прогнозування змін стану навколишнього природного середовища внаслідок промислової та господарської діяльності.

Загальний моніторинг здійснюється з метою виявлення фактичного стану об'єктів довкілля, розроблення та прийняття рішень з ефективного використання, охорони та відтворення природних ресурсів. Моніторинг антропогенного впливу на об'єкти довкілля здійснюється шляхом проведення систематичних спостережень за джерелами забруднення навколишнього природного середовища та за якісним станом об'єктів довкілля в місцях впливу цих джерел.

Спеціальні види моніторингу включають спостереження, які виконуються з науковою метою, для охорони природних екосистем та виконання зобов'язань, що випливають з міжурядових угод та/або договорів облдержадміністрації.

Кризовий моніторинг здійснюється шляхом систематичних, частіших ніж при фоновому та загальному, і додаткових спостережень за кількісними та якісними параметрами об'єктів довкілля в зонах підвищеного ризику як на державній мережі пунктів спостережень, так і на тимчасовій мережі, що встановлюється під час виникнення несанкціонованих чи аварійних забруднень і стихійного лиха з метою оповіщення й розроблення оперативних заходів щодо ліквідації їх наслідків та захисту населення, екосистем і власності.

У разі надзвичайної ситуації, спричиненої аварією, катастрофою, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, великою пожежею, застосуванням засобів ураження, що призвели або можуть призвести до людських жертв і матеріальних втрат, уся інформація про аварійне забруднення є екстреною й повинна негайно надаватися суб'єктами моніторингу Держуправлінню екоресурсів, обласній комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації (далі - ТЕБ та НС) для оповіщення у встановленому порядку.

З метою узагальнення інформації, узгодження дій Держуправління екоресурсів та інших органів виконавчої влади з охорони й раціонального використання природних ресурсів, забезпечення належної взаємодії підрозділів Держуправління екоресурсів у здійсненні моніторингу та участі в ліквідації наслідків стихійних лих, надзвичайних ситуацій техногенного характеру, які заподіяли шкоду природним ресурсам, підготовки пропозицій щодо ліквідації наслідків стихійного лиха Держуправління екоресурсів у триденний термін створює робочу групу в складі представників Держекоінспекції та відповідних суб'єктів моніторингу.

Робоча група за результатами узагальнення та аналізу інформації готує пропозиції щодо плану дій з ліквідації наслідків стихійного лиха, надзвичайних ситуацій техногенного характеру.

Держуправління екоресурсів:

негайно організовує ведення моніторингу за станом навколишнього природного середовища та забезпечує систематичну передачу відповідної інформації (за встановленою формою) обласній комісії з питань ТЕБ та НС;

терміново надає обласній комісії з питань ТЕБ та НС і облдержадміністрації попередню інформацію за матеріалами візуального обстеження, даними інших органів виконавчої влади про характер стихійного лиха та заподіяну шкоду природним ресурсам;

надає щонеділі або у строки, визначені рішенням комісії з питань ТЕБ та НС - до повного усунення заподіяної шкоди, уточнену інформацію, отриману за результатами моніторингу;

забезпечує посилений контроль за дотриманням природоохоронного законодавства на територіях, оголошених зонами надзвичайної екологічної ситуації, та територіях, де є загроза епідемічних захворювань;

вживає організаційних, адміністративних та інших заходів з метою дотримання суб'єктами господарювання й іншими екологічно небезпечними об'єктами вимог ст. 66 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" щодо розробки і здійснення заходів для запобігання та ліквідації наслідків аварій (у тому числі внаслідок стихійного лиха).

У разі встановлення екстремально високого рівня забруднення, що безпосередньо не викликає порушення умов життя та діяльності людей, уся інформація про ці випадки є першочерговою і повинна терміново надаватися суб'єктами регіональної (обласної) системи моніторингу (далі - суб'єктами моніторингу) Держуправлінню екоресурсів.

У разі отримання від суб'єктів моніторингу обгрунтованої інформації про виникнення надзвичайної ситуації та/або встановлення факту екстремально високого рівня забруднення Держуправління екоресурсів терміново подає відповідну інформацію Мінекоресурсів України та обласній державній адміністрації для можливості внесення ними пропозицій щодо оголошення окремої місцевості (території) зоною надзвичайної екологічної ситуації в порядку, визначеному Законом України "Про зону надзвичайної екологічної ситуації".

5. Моніторинг довкілля на території області здійснюють Держуправління екології та природних ресурсів, Луганська обласна санітарно-епідеміологічна станція, Луганський обласний державний проектно-технологічний центр охорони родючості грунтів і якості продукції, Луганська обласна державна лабораторія ветеринарної медицини, Луганська агролісомеліоративна науково-дослідна станція Українського науково-виробничого об'єднання "Луганськліс", Луганський обласний центр з гідрометеорології, Луганське обласне виробниче управління меліорації та водного господарства, Луганське регіональне управління водних ресурсів, Державне регіональне геологічне підприємство "Схід ДРГП", Луганська геофізична експедиція ДГП "Укргеофізика", лабораторія екології грунтів Луганського інституту агропромислового виробництва, управління житлово-комунального господарства, ДП "Укрсхідрозвідування", Луганська філія Українського державного головного науково-дослідного і виробничого інституту інженерно-технічних та екологічних розвідувань "УкрДІІНТР" Держбуду України.

6. Результатом здійснення регіональної (обласної) системи моніторингу є інформація, у тому числі:

- первинна інформація (дані спостережень), яку одержують суб'єкти моніторингу внаслідок спостережень;

- узагальнені дані, що стосуються певного проміжку часу або певної території;

- індекси і комплексні показники, одержані внаслідок узагальнення за параметрами;

- оцінки стану об'єктів довкілля та джерел негативного впливу на нього;

- прогнози стану об'єктів довкілля та його змін;

- науково обгрунтовані рекомендації, необхідні для прийняття рішень.

 Інформація, здобута і оброблена суб'єктами моніторингу, є офіційною.

Природокористувачі, які згідно із законодавством зобов'язані проводити первинний облік у галузі охорони навколишнього природного середовища, не належать до суб'єктів системи моніторингу. Їх інформація визнається як допоміжна порівняно з інформацією суб'єктів системи моніторингу й включається до складу офіційної лише після перевірки та підтвердження її вірогідності суб'єктами моніторингу.

7. Фінансування робіт із створення і функціонування системи моніторингу та її складових частин здійснюється відповідно до чинного законодавства.

У разі встановлення суб'єктами моніторингу факту забруднення об'єктів довкілля вони надають Держуправлінню екоресурсів про це офіційну інформацію з вказівкою (у разі можливості) його ступеня, орієнтовних масштабів і можливих джерел надходження забруднюючих речовин. Встановлення факту забруднення є обгрунтуванням для видання Держуправлінням екоресурсів припису щодо виконання інженерно-екологічних досліджень з метою визначення його масштабів.

Фінансування інженерно-екологічних досліджень здійснюється за рахунок винного у забрудненні або з коштів обласного бюджету з наступною компенсацією цих витрат винним у повному обсязі.

Інженерно-екологічні дослідження щодо оцінки масштабів забруднення об'єктів довкілля виконуються спеціалізованими організаціями за умови наявності у них відповідних дозволів (ліцензій) на право проведення конкретних робіт.

Технічне завдання на виконання інженерно-екологічних досліджень (видає організація, яка фінансує роботу), а також програма їх виконання (складається виконавцем робіт) підлягають узгодженню з Держуправлінням екоресурсів.

Після виконання робіт щодо визначення масштабів забруднення об'єктів довкілля Держуправлінню екоресурсів надається звіт, погоджений відповідним суб'єктом системи моніторингу, з метою розроблення оперативних заходів реагування, підготовки пропозицій для прийняття органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування рішень щодо локалізації забруднень з наступною ліквідацією їх наслідків та захисту населення, екосистем і власності, попередження подальшого погіршення екологічної обстановки та оповіщення.

Покриття певної частини витрат на створення та функціонування складових частин і компонентів системи моніторингу може здійснюватись за рахунок інноваційних фондів у межах коштів, передбачених на природоохоронні заходи та інші джерела фінансування.

Основна мета і завдання регіональної (обласної) системи моніторингу

8. Регіональна (обласна) система моніторингу (далі - система моніторингу) спрямована на:

підвищення рівня інформованості про екологічний стан довкілля в межах області;

підвищення оперативності та якості інформаційного обслуговування користувачів на всіх рівнях;

підвищення якості обгрунтування природоохоронних заходів і ефективності їх здійснення;

сприяння розвитку співробітництва на міжобласному рівні в галузі охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та екологічної безпеки.

9. Основними завданнями суб'єктів регіональної (обласної) системи моніторингу (далі - суб'єктів моніторингу) є:

 довгострокові систематичні спостереження за станом довкілля;

аналіз екологічного стану довкілля та прогнозування його змін;

інформаційно-аналітична підтримка прийняття управлінських рішень у галузі охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів і екологічної безпеки;

інформаційне обслуговування органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також забезпечення екологічною інформацією населення області, заінтересованих установ і організацій.

10. Регіональний (обласний) моніторинг довкілля здійснюють:

Держуправління екоресурсів - джерел промислових викидів до атмосфери (вміст забруднюючих речовин (далі - ЗР), у тому числі радіонуклідів); джерел скидів стічних вод (вміст ЗР, у тому числі радіонуклідів); поверхневих вод (вміст ЗР, у тому числі радіонуклідів); грунтів різного призначення, у тому числі на природоохоронних територіях (залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів, природна і штучна радіоактивність); водних об'єктів у межах природоохоронних територій (фонова кількість ЗР, у тому числі радіонуклідів); наземних екосистем (фонова кількість ЗР, у тому числі радіонуклідів, умови існування біотипів); звалищ промислових і побутових відходів (склад відходів, вміст ЗР, у тому числі радіонуклідів).

Луганська обласна санітарно-епідеміологічна станція (у місцях проживання і відпочинку населення) - атмосферного повітря (вміст шкідливих хімічних речовин); поверхневих вод суші і питної води (хімічні, бактеріологічні, радіологічні, вірусологічні визначення); грунтів (вміст пестицидів, важких металів, бактеріологічні, вірусологічні визначення, наявність яєць геогельмінтів); фізичних факторів (шум, електромагнітні поля, радіація, вібрація тощо); за рівнями забрудненості вод у районах водозаборів, що знаходяться в зоні впливу аварії, стихійного лиха, катастрофи.

Луганський обласний державний проектно-технологічний центр охорони родючості грунтів і якості продукції - грунтів сільськогосподарського використання (радіологічні, агрохімічні та токсикологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів); сільськогосподарських рослин і продуктів з них (токсикологічні та радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів); поверхневих вод сільськогосподарського призначення (токсикологічні та радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів).

Луганська обласна державна лабораторія ветеринарної медицини - сільськогосподарських тварин і продуктів з них (зоотехнічні, токсикологічні та радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів).

Луганська агролісомеліоративна науково-дослідна станція Українського науково-виробничого об'єднання "Луганськліс" - грунтів земель лісового фонду (радіологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів); лісової рослинності (пошкодження біотичними та абіотичними чинниками, біомаса, біорізноманіття, радіологічні визначення, вміст забруднюючих речовин); мисливської фауни (видові, кількісні та просторові характеристики, радіологічні визначення).

Луганський обласний центр з гідрометеорології - атмосферного повітря та опадів (вміст забруднюючих речовин, у тому числі радіонуклідів, транскордонне перенесення забруднюючих речовин); річкових та озерних вод (гідрохімічні та гідробіологічні визначення, вміст забруднюючих речовин, у тому числі радіонуклідів); грунтів (вміст забруднюючих речовин, у тому числі радіонуклідів); радіаційної обстановки (на пунктах стаціонарної мережі та за результатами обстежень); стихійних та небезпечних природних явищ (повені, паводки тощо).

Луганське обласне виробниче управління меліорації та водного господарства - зрошуваних та осушуваних земель (глибина залягання та мінералізація грунтових вод, ступінь засоленості та солонцюватості грунтів); підтоплення сільських населених пунктів; прибережних зон водосховищ (переформування берегів і підтоплення територій).

Луганське районне управління водних ресурсів - поверхневих вод у прикордонних зонах і місцях їх інтенсивного виробничо-господарського використання (вміст забруднюючих речовин), якісного стану води водних об'єктів у районах основних водозаборів комплексного призначення, водогосподарських систем міжгалузевого та сільськогосподарського водопостачання (радіологічні та хімічні показники).

Державне регіональне геологічне підприємство "Схід ДРГП" - підземних вод (гідрогеологічні та гідрохімічні визначення складу і властивостей, у тому числі залишкової кількості пестицидів і агрохімікатів, оцінка ресурсів); ендогенних та екзогенних процесів (видові і просторові характеристики, активність прояву); геохімічного стану ландшафтів (вміст і поширення природних та техногенних хімічних елементів і сполук).

Луганська геофізична експедиція ДГП "Укргеофізика" - геофізичних полів (фонові та аномальні визначення).

Лабораторія екології грунтів Луганського інституту агропромислового виробництва - грунтів і ландшафтів (вміст забруднюючих речовин, прояви ерозійних та інших екзогенних процесів, просторове забруднення земель суб'єктами промислового і сільськогосподарського виробництва); рослинного покриву земель (видовий склад, показники розвитку та ураження рослин); зрошуваних і осушуваних земель (вторинне підтоплення і засолення тощо); берегових ліній річок, озер, водосховищ, заток, гідротехнічних споруд (динаміка змін, ушкодження земельних ресурсів).

Управління житлово-комунального господарства - питної води централізованих систем водопостачання та водозаборів (вміст забруднюючих речовин, обсяги споживання); стічних вод міської каналізаційної мережі та очисних споруд (вміст забруднюючих речовин, обсяги надходження); зелених насаджень у містах і селищах міського типу (ступінь пошкодження ентомошкідниками, фітозахворюваннями тощо).

ДП "Укрсхідрозвідування", Луганська філія Українського державного головного науково-дослідного і виробничого інституту інженерно-технічних та екологічних розвідувань "УкрДІІНТР" Держбуду України - підтоплення міст і селищ міського типу (небезпечне підняття рівня грунтових вод).

11. Суб'єкти моніторингу забезпечують вдосконалення підпорядкованих їм мереж за станом довкілля, уніфікацію методик спостережень і лабораторних досліджень, приладів і систем контролю, створення банків даних для їх багатоцільового колективного використання з допомогою єдиної комп'ютерної мережі, яка забезпечує автономне і спільне функціонування складових цієї системи та взаємозв'язок з іншими інформаційними системами, які діють в області та за її межами.

12. Підприємства, установи і організації незалежно від їх підпорядкування і форм власності, діяльність яких призводить чи може призвести до погіршення стану довкілля, зобов'язані здійснювати екологічний контроль за виробничими процесами та станом промислових зон, збирати, зберігати та безоплатно надавати дані і/або узагальнену інформацію для її комплексного оброблення. З цією метою між суб'єктами моніторингу та постачальником інформації укладається угода, яка підлягає реєстрації в Держуправлінні екоресурсів.

Організація і функціонування системи моніторингу

13. Система моніторингу грунтується на використанні існуючих організаційних структур суб'єктів моніторингу і функціонує на основі єдиного нормативного, організаційного, методологічного і метрологічного забезпечення, об'єднання складових частин та уніфікованих компонентів цієї системи.

14. Організаційна інтеграція суб'єктів моніторингу на всіх рівнях здійснюється Держуправлінням екоресурсів на основі:

регіональної (обласної) програми моніторингу довкілля, що складається з програм відповідних рівнів, поданих суб'єктами системи моніторингу, у яких визначаються мережі пунктів, показники і режими спостережень для об'єктів довкілля та джерел його забруднення, регламенти і порядок проведення робіт, оброблення, передавання та використання інформації;

укладених між усіма суб'єктами системи моніторингу угод про спільну діяльність під час здійснення моніторингу довкілля на відповідному рівні.

До складу виконавців зазначених програм суб'єкти системи моніторингу можуть залучати підприємства, установи та організації незалежно від їх підпорядкування і форм власності.

15. Методологічне забезпечення об'єднання складових частин і компонентів системи моніторингу здійснюється на основі:

єдиної науково-методичної бази щодо вимірювання параметрів і визначення показників стану довкілля, біоти і джерел антропогенного впливу на них;

впровадження уніфікованих методів аналізу і прогнозування властивостей довкілля, комп'ютеризації процесів діяльності та інформаційної комунікації;

загальних правил створення і ведення розподілених баз та банків даних, картування і картографування екологічної інформації, стандартних технологій з використанням географічних інформаційних систем.

Методологічне забезпечення об'єднання складових частин і компонентів системи моніторингу покладається на Держуправління екоресурсів із залученням суб'єктів цієї системи.

16. Метрологічне забезпечення об'єднання складових частин і компонентів системи моніторингу здійснюється на основі:

дотримання під час здійснення вимірювань показників і параметрів об'єктів довкілля вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність";

єдиної науково-технічної політики щодо стандартизації, метрології та сертифікації вимірювального, комп'ютерного і комунікаційного обладнання;

єдиної нормативно-методичної бази, що забезпечує достовірність і порівнянність вимірювань і результатів оброблення екологічної інформації в усіх складових частинах цієї системи.

17. Метрологічне забезпечення об'єднання складових частин і компонентів системи моніторингу покладається на Держуправління екоресурсів із залученням суб'єктів цієї системи та Луганський державний центр стандартизації, метрології та сертифікації.

Координація діяльності, спрямованої на забезпечення єдності вимірювань, результати яких використовуються під час контролю стану навколишнього природного середовища, здійснення державного метрологічного контролю і нагляду за додержанням вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", інших нормативно-правових актів України з питань метрології, покладається на Луганський державний центр стандартизації, метрології та сертифікації.

18. Суб'єкти моніторингу, райдержадміністрації та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації незалежно від їх підпорядкування і форм власності повинні здійснювати:

розроблення та узгодження з Держуправлінням екоресурсів і обласною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій планів здійснення заходів з метою спостереження за станом екологічно небезпечних об'єктів, запобігання екологічно небезпечній виробничій, господарській та іншій діяльності;

захист зареєстрованих у системі моніторингу постів (пунктів, станцій) спостережень за об'єктами довкілля від пошкодження та несанкціонованого перенесення;

виділення у встановленому порядку земельних ділянок під влаштування постів спостережень на підставі затверджених програм удосконалення і розвитку складових частин системи моніторингу.

19. Інфраструктура системи моніторингу, її складові частини, системоутворюючі та уніфіковані компоненти створюються на підставі відповідних технічних завдань і проектів, узгоджених Держуправлінням екоресурсів і затверджених у встановленому порядку.

Такі технічні завдання і проекти підлягають реєстрації в Держуправлінні екоресурсів.

Прийняті проектні рішення реалізуються у межах щорічних заходів (планів) регіональної програми екологічного моніторингу довкілля, які його суб'єкти розробляють відповідно до наданих їм повноважень і подають Держуправлінню екоресурсів для узгодження.

Взаємовідносини суб'єктів моніторингу

20. Взаємовідносини суб'єктів моніторингу грунтуються на:

взаємній інформаційній підтримці рішень у галузі охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та екологічної безпеки;

координації дій під час планування, організації та проведення спільних заходів з екологічного моніторингу довкілля, виникнення надзвичайних екологічних ситуацій та ліквідації їх наслідків;

ефективному використанні наявних організаційних структур, засобів спостережень за об'єктами довкілля та комп'ютеризації процесів діяльності;

сприянні найбільш ефективному розв'язанню спільних завдань моніторингу довкілля та екологічної безпеки;

відповідальності за повноту, своєчасність і достовірність переданої інформації;

колективному використанні інформаційних ресурсів та комунікаційних засобів;

безкоштовному інформаційному обміні.

21. Держуправління екоресурсів разом з обласною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій за погодженням з іншими суб'єктами моніторингу встановлює спеціальні регламенти спостереження за екологічно небезпечними об'єктами, критерії визначення і втручання у разі виникнення або загрози виникнення надзвичайних екологічних ситуацій.

Райдержадміністрації, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни повинні негайно інформувати Держуправління екоресурсів, обласну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій про виникнення або загрозу виникнення надзвичайних екологічних ситуацій будь-якого походження.

22. Попередження про виникнення або загрозу виникнення небезпечних природних явищ, оцінення їх розвитку і можливих наслідків покладається на:

Луганський обласний центр з гідрометеорології - метеорологічні, гідрологічні та геліогеографічні явища;

Державне регіональне геологічне підприємство "Схід ДРГП" - екзогенні та ендогенні геологічні процеси.

Райдержадміністрації, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни, які володіють об'єктивною інформацією про виникнення або загрозу виникнення небезпечних природних явищ, повинні негайно надавати її обласній комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій і Держуправлінню екоресурсів.

23. Державне еколого-геологічне картування території Луганської області здійснює Державне регіональне геологічне підприємство "Схід ДРГП".

24. Оцінка впливу забруднення навколишнього природного середовища на стан здоров'я населення - демографічні процеси, у тому числі середня тривалість життя населення різних верств, регіональні особливості природного руху населення, аналіз динаміки захворюваності населення, покладається на Луганську обласну санітарно-епідеміологічну станцію, яка повинна своєчасно інформувати органи виконавчої влади, Держуправління екоресурсів та органи місцевого самоврядування про негативні тенденції або кризові зміни стану здоров'я населення внаслідок погіршення екологічної обстановки.

25. Луганське районне управління водних ресурсів безкоштовно надає усім заінтересованим суб'єктам системи моніторингу (за попереднім запитом) інформацію про державний облік використання вод і скидання стічних вод водокористувачами.

26. Луганський обласний державний проектно-технологічний центр охорони родючості грунтів і якості продукції безкоштовно надає усім заінтересованим суб'єктам системи моніторингу (за попереднім запитом) інформацію про фізичні, геохімічні та біологічні зміни якості грунтів сільськогосподарського призначення.

27. Лабораторія екології грунтів Луганського інституту агропромислового виробництва безкоштовно надає усім заінтересованим суб'єктам системи моніторингу (за попереднім запитом) інформацію про стан земельного фонду, структуру землекористування, трансформацію земель, заходи щодо запобігання негативним процесам і ліквідації їх наслідків.

28. Право володіння, користування і розпорядження інформацією, одержаною під час виконання регіональної (обласної) програми моніторингу довкілля, регламентується чинним законодавством.

Інформація, що зберігається в системі моніторингу, використовується для прийняття рішень у галузі охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та екологічної безпеки органами державної влади та органами місцевого самоврядування і надається їм безкоштовно відповідно до затверджених регламентів інформаційного обслуговування суб'єктів системи моніторингу.

Спеціально підготовлена інформація на запит користувачів підлягає оплаті за домовленістю, якщо інше не передбачено нормативними актами або укладеними двосторонніми угодами про безкоштовні взаємовідносини постачальників і споживачів інформації. Такі угоди підлягають реєстрації в Держуправлінні екології та природних ресурсів в Луганській області.

29. Держуправління екоресурсів, обласна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій здійснюють оперативне управління інформацією, одержаною на всіх рівнях функціонування системи моніторингу.

30. Суб'єкти моніторингу щорічно подають Держуправлінню екоресурсів власні оцінки стану навколишнього природного середовища та прогнози його змін, а також рекомендації, необхідні для прийняття рішень.

31. Інформація, що зберігається в системі моніторингу, може використовуватись для підготовки довідок заінтересованим державним органам і громадським організаціям про стан навколишнього природного середовища, вплив і причини його екстремального забруднення, а також рекомендацій щодо заходів, спрямованих на зменшення його негативного впливу на природні об'єкти і здоров'я населення, про наслідки і результати ліквідації цих явищ, екологічних прогнозів.

____________