Sub_Class with id 258 does not exist
Луганська обласна військово-цивільна адміністрація (стара версія) Діяльність ОДА Офіс реформ Новини
Луганська обласна державна адміністрація
| |


ГоловнаЛист адміністратору Веб-сервераКарта сайту

Гаряча лінія
Гаряча лінія
Довідник посадовців
Телефонний довідник
ОпитуванняОпитування

Сьогодні: понеділок, 25 листопада 2024

Луганська обласна військово-цивільна адміністрація (стара версія)Діяльність ОДАОфіс реформ
Новини

01 липня 2016, 15:35
Народний депутат України Віталій Семенович Курило (виборчий округ 113, Луганська область) зазначив перепони на шляху реформи місцевого самоврядування
Народний депутат України Віталій Семенович Курило (виборчий округ 113, Луганська область) зазначив перепони на шляху реформи місцевого самоврядування, виступаючи на регіональній платформі, організованій Луганським регіональним відділенням Асоціації міст України в рамках проекту ПУЛЬС (USAID). "Питання реформи децентралізації об’єднало не тільки представників державної влади в особі керівництва області, а й керівників представницьких органів місцевого самоврядування. До речі, саме від останніх і залежить в більшій мірі швидкість і якість проведення даної реформи. Я ж, як представник вищого законодавчого органу державної влади в Україні, можу запевнити, що весь депутатський корпус правлячої коаліції старається і робить усе можливе для забезпечення законодавчого підґрунтя проведення реформи децентралізації. Наразі Верховна Рада прийняла ряд законопроектів, що стали Законами і регулюють питання вирішення якісного проведення реформи децентралізації, зокрема це: Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)  (прийнятий у першому читанні); Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» Закон України «Про співробітництво територіальних громад» Закон України «Про засади державної регіональної політики» Закон України про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей державної реєстрації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб Закон України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг Закон України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об'єднаних територіальних громад Закон України про внесення змін до статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо поіменних голосувань) Закон України про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Закон України «Про ратифікацію Додаткового Протоколу до Європейської хартії місцевого самоврядування про право участі у справах органу місцевого самоврядування» Закон України про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Закон України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансової забезпеченості надання адміністративних послуг органами місцевого самоврядування) Закон України «Про місцеві вибори» Постанова «Про План законодавчого забезпечення реформ в Україні» Проект Закону «Про муніципальну варту» (прийнятий у першому читанні) Проект Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування» (прийнятий у першому читанні) Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства» Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи»   Проте, наразі існує ряд неврегульованих на законодавчому рівні питань, що стосується питання ефективної діяльності об’єднаних територіальних громад. Зокрема, це питання: гарантування виступу сільських , селищних, міських голів, в тому числі голів об’єднаних територіальних громад, голів районних рад на пленарних засіданнях рад; умови та порядок зміни меж районів у процесі добровільного об’єднання територіальних громад; передача земель у власність об’єднаних територіальних громад і розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління та розпорядження землями державної власності, поза межами населених пунктів; механізми стимулювання подальшого процесу добровільного об’єднання територіальних громад; питання зарахування окремих адміністративних зборів до місцевих бюджетів, що здійснюються на основі послуг центру надання адміністративних послуг в об’єднаній громаді; питання фінансування видатків на органи місцевого самоврядування (дотаційних сіл) з місцевих бюджетів; питання належної утилізації твердих побутових відходів в громадах. Реагуючи на дані виклики, що з’являються під час практичного проведення реформи децентралізації і вирішення піднятих вище проблемних питань, депутатський корпус Верховної Ради України розробив ряд законодавчих ініціатив, до більшості яких долучився і я, як народний депутат України та Заступник голови Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування. Зокрема, це такі проекти Законів, як: 1) Проект Закону про внесення зміни до статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо гарантування виступу сільських, селищних, міських голів, в тому числі голів об'єднаних територіальних громад, голів районних рад на пленарних засіданнях рад, № 3666; 2) Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов зміни меж районів у процесі добровільного об'єднання територіальних громад, №4676; 3) Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо механізму стимулювання подальшого процесу добровільного об'єднання територіальних громад («Олійна пляма), №3638; 4) Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів до місцевих бюджетів, №4386-д, 4386-1. 5)  Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (щодо розширення видів містобудівної документації на місцевому рівні), № 4390; 6) Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням і охороною земель, №4355 (прийнятий в першому читанні). Дані законодавчі ініціативи мають бути проголосовані в Парламенті України найближчим часом, що дасть новий поштовх до прискорення проведення такої важливої для країни реформи децентралізації. На останок хотів зазначити, що всі дані законодавчі ініціативи в питанні проведення реформи децентралізації мають бути цілісно закріплені в Конституції України. Це дасть можливість припинити спекуляції щодо серйозності вирішення проведення даної реформи з боку державної влади України, а також припинить безвідповідальність і саботаж представників керівного складу органів місцевого самоврядування в реалізації реформи децентралізації".   Депутатський корпус прийняв відповідні зміни в першому читанні і найближчим часом, маю надію, буде проголосований документ в другому читанні і в цілому, як Закон.   Прийняття відповідних змін в Конституцію України повністю змінить нашу свідомість. Ми перестанемо чекати від центральної влади розпоряджень, фінансів, повчань і таке інше. Нам треба буде брати всю відповідальність тут на місцях, бо всі основні ресурси будуть в наших руках. І буде та Громада ефективна, де буде реально ефективне управління, яке і буде обирати Громада поміж своїх мешканців. Це відповідальність вищого ґатунку і тепер кожен тричі подумає аби йти на керівну виборну посаду. Просто так відсидіти вже не вийде, треба буде займатись розвитком, інвестиціями, дорогами, робочими місцями та відповідати за це все. 



30 червня 2016, 19:59
Маленькі сільські громади Біловодського району обговорили можливості та результати створення ОТГ
В рамках Децентралізаційного Марафону - 2016, який впроваджується в Луганській області в рамках проекту ПУЛЬС (USAID) експерти Асоціації міст України відвідали Євсузьку сільську громаду. В інформаційній зустрічі прийняли участь навколо 30 осіб: голови Євсузької, Литвинівської, Брусівської та Новоолександрівської сільських рад, представники громадськості, депутати та освітяни. Після презентації основних питань: 1) Децентралізація влади: мета, компоненти, результати 2) Етапи створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ). Досвід створення ОТГ в Луганській області; 3) Фінансові переваги створення та функціонування ОТГ, бюджетна децентралізація, розпочалася дискусія. Учасників зустрічі турбували питання: 1) чи допоможе об'єднання громад створити нові робочі місця та розвинути сільськогосподарське виробництво? 2) які функції буде виконувати староста? 3) чи може Євсузька ЗОШ І-ІІІ ступеню акредитації претендувати на опорну школу? 3) якщо утвориться Біловодська ОТГ в межах району, як зміниться життя жителів села Євсуг? По закінченню дискусії учасники прийшли згоди про необхідність участі в процесах об'єднання та відстоювання інтересів Євсузької ЗОШ І-ІІІ ступеню акредитації у створенні опорної школи. Вже сьогодні школа активно приймає участь у співробітництві із міжнародними грантовими програмами та провела капітальний ремонт покрівлі, впроваджує енергоефективні заходи та здійснює закупівлію новітнього обладнання та засобів навчання. Школа на чолі із професійними педагогічними кадрами показує найкращі показники організації навчального процесу та соціального партнерства із волонтерськими організаціями України, військовими та активом громади.  



30 червня 2016, 19:53
Міські та селищні голови Луганської області обговорили проект змін до Конституції України в частині децентралізації влади
29 червня у Луганському РВ АМУ в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (‎ПУЛЬС)», який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID, відбулось засідання Луганської регіональної платформи з вироблення політики у сфері місцевого самоврядування на тему: «Обговорення змін до Конституції України в частині децентралізації влади». У роботі платформи взяли участь народний депутат України В.Курило, який є заступником голови Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, регіонального розвитку та місцевого самоврядування, керівник Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Ю. Гарбуз, представники обласної державної адміністрації, голови міст-членів регіонального відділення, представники ЗМІ. У вступному слові керівник ЛОВЦА Юрій Гарбуз зазначив, що децентралізація влади неминучий процес, але особливо важливо побудувати системну роботу в області з даного питання, у тому числі спільно із Асоціацією міст України. Важливо також перейняти досвід передових областей з цього питання та вивчити на місцях роботу із створення та функціонування ОТГ, наприклад, Тернопольської та Полтавської областей. Це важливо ще й для того, щоб не повторювати помилок, а рухатися вперед. Народний депутат України Віталій Курило зазначив, що Верховна Рада України прийняла цілий пакет законів України, які дозволяють сьогодні проводити децентралізаційну реформу. В Луганській області створено 4 ОТГ, нажаль, з яких дві не пройшли вибори по причині небезпечності проведення виборів на даних територіях. Основною перепоною створення ОТГ – є протидія з боку районних рад та районних адміністрацій. Особливо важливим для подальшого впровадження реформи місцевого самоврядування, і про що не дуже активно говорять, є Закон України «Про співробітництво територіальних громад». Дуже важливим є вивчення практики втілення цього закону в інших областях, зокрема Полтавської області, яка вже має 40 укладених договорів на підставі цього Закону. Начальник управління з питань нормативно-правової роботи та децентралізації ЛОДА Вадим Лазніков представив учасникам презентацію загального огляду запропонованих змін до Конституції України. Експерт з правових питань Асоціації міст України Сергій Тихоновський зробив огляд реформування місцевого самоврядування в Луганській області та зупинився на основних проблемах створення ОТГ: близькість зони АТО, протидія з боку керівництва районних рад та районних адміністрацій, сільських голів та слабка поінформованість населення з питань децентралізації влади. Далі відбулась дискусія.  Володимир Тюрін, заступник Щастинського міського голови зазначив про необхідність призначення виборів до ОТГ в їх громаді Окремо учасники заходу обговорили також питання розширення повноважень органів місцевого самоврядування у сфері реформи освіти, надання адміністративних послуг, охорони здоров’я та соціального захисту населення. За результатами заходу учасники засідання регіональної платформи підтримали Звернення Асоціації міст України до Президента України, Верховної ради України, Кабінету Міністрів України, прийнятого на ХІІ Українським муніципальним форумом 21 – 23 червня 2016 року у місті Одесі та об’єдналися навколо прискорення процесу внесення змін до Конституції України, що сприятиме подальшому розвитку місцевого самоврядування Асоціація міст України



27 червня 2016, 15:23
Директор Департаменту економічного розвитку, торгівлі та туризму облдержадміністрації Андрій Скубак висвітлив питання щодо залучення коштів державних програм для фінансування проектів соціально-економічного розвитку в тому числі ОТГ
У відповідності до Постанови КМУ  від 8 червня 2016 р. № 432-р  Київ "Про внесення змін до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2016 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, у тому числі тих, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2016 року" на ОТГ буде виділено:  1) 439,772 тис. - нежитлова будівля майнового комплексу централізованої бібліотечної системи, пл. Горького, 6/1, смт Білокуракине - капітальний ремонт;  2) 284,289 тис. - система водопостачання, с. Олександропіль Білокуракинського району - капітальний ремонт 3) 1242,135 тис. - вуличне освітлення на території Осинівської сільської ради Новопсковського району - будівництво за інноваційними технологіями. Встановлення фотомодулів на опорі. Окрім того, було надано інформацію про підтримку Новопсковської та Білокуракинської ОТГ у відповідності до Постанови КМУ № 200  від 16.03.2016 року "Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад" у сумі 4,5 млн.грн. (4 проекти)  для Новопсковської ОТГ та 14, 7  млн. грн. для Білокуракинської ОТГ (21 проект).         З повним текстом виступу можна ознайомитися на відео   http://loga.gov.ua/oda/press/news/2016/06/23/news_78056.html



25 червня 2016, 15:51
В результаті об’єднання Сватівська ОТГ може збільшити бюджетні надходження майже на 100 мільйонів
Експертами Асоціації міст України, зокрема експертом з бюджетних питань децентралізації влади Євсєєвою Людмилою обрахований бюджет потенційної Сватівської об'єднаної територіальної громади. Сватівська ОТГ може утворитися шляхом об’єднання  наступних рад: Сватівська м/р, Гончарівська с/р, Ковалівська с/р. Коломийчиська с/р, Куземівська с/р, Мілуватська с/р, Райгородська с/р, Первомайська с/р, Свистунівська с/р, Стельмахівська с/р. Сумарний бюджет цих рад на 2016 рік складає  47341,49 тис.грн. Після об’єднання в Сватівську ОТГ прогнозний бюджет на 2017 рік складатиме 150 483,22 тис.грн. Громада отримає 28 774,66 тис.грн. ПДФО. В теперішній час, даний податок надходить до Сватівського районного бюджету. Громада також може отримати медичну субвенцію у сумі 10000 тис.грн., освітню субвенцію – 52000 тис.грн. Перед ОТГ відкриваються можливості також отримання коштів на реалізацію проектів в рамках ДФРР, а також інших субвенцій із Державного бюджету.



23 червня 2016, 09:48
Міські та селищні голови Луганського регіонального відділення Асоціації міст України ознайомилися із результатами соціалогічних досліджень з питань децентралізації влади
Луганська делегація Асоціації міст України (міськи та селищні голови - Старобільськ, Попасна, Кремінна, Сватове, Петрівка, Щастя) ознайомилися із результатами соціалогічних досліджень. За даними Інституту соціології НАН України було проведено опитування посадовців місцевого самоврядування  стосовно проведення реформи місцевого самоврядування. В опитуванні прийняли участь  2440 осіб. Позитивно відносяться і підтримують реформу місцевого самоврядування  77% респондентів. Серед основних позитивів опитувані називають - розширення повноважень 49,3%. Серед проблем були названі: відсутність активної інформаційної компанії серед наседення - 41%, відсутність фінансування - 30,5%. 15% - не підтримують укрупнення територіальних громад через те, що села втратять власні ресурси і швидко деградують. За інтитут старост виступають більше половини респондентів. Старост треба обирати на загальних зборах - 45,5% респондентів.  Більша кількість респондентів вважає, що  громадськість має контролювати діяльність старост. На яких етапах  об'єднання знаходяться громади - 29,8% етап ініціювання, 13,2% -  прийняття рішення місцевими радами про надання згоди на добровільне об'єднання. Монетизацію соціальних послуг підтримує 80,3% респондентів, а також сільські мешканці. По оцінці посадовими особами ОМС системи надання медичних послуг: 84% респондентів підтримує запровадження ліцензування професійної діяльності лікарів з персональною відповідальністю; 66,8% - проведення паспортизації всіх медичних установ, перетворення їх на державні/комунальні некомерційні підприємства і запровадження контрактів з їх керівниками; 60,3% - відповідалність за забезпечення населення первинною та вторинною медичною допомогою повинні нести територіальні підрозділи органу державної влади (ОДА). Більшість респондентів вважає, що тарифи повинні визначатися на ринових умовах, а постачальниками житлово-комунальних послуг повинні бути комунальні послуги. 42,8% респондентів підтримує створення опорних шкіл, що підвищує якість освіти; 50% не підтримує, тому що діти повинні навчатися близько від будинку. Всі респонденти позитивно відносяться до розширення повноважень ОМС з надання адміністративних послуг. 89,2% респондентів вважає за необхідне залишити право громадян на безкоштовну приватизацію земельної ділянки. 



22 червня 2016, 09:56
Інтерв’ю із селищним головою Новопсковської об’єднаної територіальної громади Вадимом Гаєвим
Як вам живеться? Люди в Новопсковській об’єднаній територіальній громаді – це «піонери», які ризикнули взяти на себе і сміливість, і відповідальність жити по-новому. Ми об’єдналися перші в Україні однією сільською і однією селищною радами. Об’єдналися добровільно, але не по Перспективному плану, ми пройшли перші вибори голови та депутатів ради, вибори старост у двох селах. Ми не чекаємо якихось готових рішень. З формуванням об’єднаної територіальної громади, звичайно, додалися обов’язки, селищна рада як представницький орган об’єднаної громади має право вирішувати стратегічні питання розвитку своєї громади, кадрові питання, визначати пріоритети. Наша об’єднана громада зіткнулася із викликами, які досі не входили до її повноважень: фінансування освітньої, культурної сфери, створення нової для селища інституції - Центру надання адміністративних послуг, розбудова інфраструктури тощо. Плюси: наша громада отримала прямі міжбюджетні відносини, право розпоряджатися коштами – незалежність ні від району, ні від області. Серед головних мінусів назву проблеми: неврегульовані на загальнодержавному рівні у правовому полі питання реалізаціъ права на власність, земельні питання тощо.   - Які у вас є результати, наскільки відчутні ці, як Ви кажете, плюси?   Мовою цифр плюси можна зазначити так: за попередніми підрахунками власні доходи на одну особу в Новопсковській об'єднаній територіальній громаді у порівнянні з попереднім періодом зросли майже у 3 рази, і наразі складають 1507 гривень. (кількість населення громади - 12,3 тис. осіб). На сьогодні наша громада фінансово самостійна, тобто дотаційно незалежна від Державного бюджету України. Витрати бюджету громади у 2016 році на розвиток громади складає близько 6,5 млн. грн. У структурі власних ресурсів ОТГ (без урахування субвенції) питома вага видатки розвитку складають 34,8%. Наразі міжбюджетні взаємини виходять на інший, більш високий рівень. Так, щодо розбудови інфраструктури громади, то на днях комісія Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України погодила чотири проектні заявки Новопсковської об’єднаної територіальної громади загальною сумою 4,5 млн. грн., які можуть реалізовуватися за рахунок субвенції з державного бюджету на формування інфраструктури ОТГ:- капітальний ремонт будівлі ДНЗ "Теремок" Новопсковської селищної ради із застосуванням енергозберігаючих технологій;- капітальний ремонт будівлі ДНЗ "Світлячок" Новопсковської селищної ради із застосуванням енергозберігаючих технологій;- придбання спецтехніки для покращення благоустрою у громаді;- придбання сміттєвоза для покращення матеріально-технічної бази Новопсковської об’єднаної територіальної громади. Подані проектні заявки відповідають напрямам використання коштів та плану соціально-економічного розвитку Новопсковської об’єднаної територіальної громади. Наступним кроком на шляху реалізації цих проектів є їх розгляд та погодження на сесії ради.   - Всі звітують, починаючи с досягнень, можете сказати, що зробили не так?   Законодавство нас постійно наздоганяло, ми не могли для себе з’ясувати чи створювати нову юридичну особу, чи проводити процедуру реорганізації, були різні практики в Україні навіть у такому простому, на перший погляд, питанні, як назва об’єднаної територіальної громади. Спочатку були певні кроки з нашого боку, а потім на законодавчому рівні впорядковували відносини, що виникали у зв'язку з державною реєстрацією новоутвореного та утвореного у результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення органу місцевого самоврядування як юридичної особи, узгодили на законодавчому рівні процедури реорганізації органів місцевого самоврядування в процесі добровільного об'єднання територіальних громад, регулювання питання правонаступництва об'єднаних територіальних громад, їх сільських, селищних, міських рад та виконавчих комітетів рад тощо. Ефективна влада повинна мати повноваження, ресурси і відповідальність. У поточному році ми змогли забрати не всі свої повноваження, у Державному бюджеті кошти освітньої субвенції на утримання закладів середньої освіти Новопсковської ОТГ передбачені для Новопсковського районного бюджету, через це фінансування закладів середньої освіти у поточному році здійснюється з районного бюджету.   - Які ви бачите перспективи децентралізаційної реформи на Луганщині?   Ця реформа проводиться задля людей. Нам працювати, нам творити цю країну і зворотного шляху вже не буде. Ми дорогу об’єднання здолали, наразі є напрацювання з об’єднання і громадам, які будуть об’єднуватися, буде йти легше вже пройденим нами шляхом. Процес децентралізації є неминучим, без якого неможливо рухатися у напрямку Європи.



21 червня 2016, 17:08
Розпочав роботу ХІІ Український муніципальний ФОРУМ
Сьогодні 21 червня 2016 року розпочав роботу ХІІ Український Муніципальний Форум, перший день якого  присвячений Дню Діалога, процесу об’єднання і формування спроможних громад. Даний захід організовано та проведиться в рамках проекту ПУЛЬС USAID. Про початок «марафону» урочисто оголосили Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Г.Зубко, Перший заступник Глави Адміністрації Президента України В.Ковальчук та Голова Асоціації міст України Київський міський голова В.Кличко. Їх підписи на символічному плакаті «1000 громад: на старт!» демонструють політичну волю різних гілок влади до реформування держави та свідчать про підтримку Асоціації міст України як безпосереднього учасника реалізації реформ з децентралізації влади. «Децентралізаційний марафон» - це широкомасштабна акція, яка охопить всі регіони України. Протягом півроку (з червня по грудень) у громадах відбудеться близько 1000 виїзних заходів, які організують регіональні відділення Асоціації. Регіональні консультантипроінформують про переваги децентралізації, роз’яснять процеси та етапи об’єднання громад, проконсультують і допоможуть підготувати необхідні документи та проекти рішень. Важливим мотиваційним стимулом та чинником переконання у користі формування спроможних громад стане участь у марафоні керівників уже діючих об’єднаних територіальних громад та їх розповідь про життя після об’єднання. Від Луганської області у Форумі приймає участь заступник голови Луганської обласної віськово-цивільної адміністрації Роман Косинський, виконавчий директор Луганського регіонального відділення Асоціації міст України Наталія Бойко, регіональний консультант з правових питань децентралізації влади Сергій Тихоновнський, голова Луганського регіонального відділення Асоціації міст України, Кремінський міський голова Прокопенко Юрій Олексійович, Сватівський міський голова Рибалко Євген Вікторович, Попаснянський міський голова Онищенко Юрій Іванович, в.о. Старобільського міського голови, секретар  міської ради Липовий Роман Олександрович, в.о. Щастинського міського голови, серетар міської ради Богиня Олександр Олександрович, Петрівський селищний голова Балабай Олександр Іванович.



20 червня 2016, 10:00
В Децентралізаційному МАРАФОНІ прийняв участь заступник голови Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Косинський Р.В.
В Децентралізаційному МАРАФОНІ  2016 прийняв участь заступник голови Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Косинський Роман Валерійович. На цей раз навчальний візит відбувся до Новорозсошанської сільської ради, яка проігнорувала процес об'єднання із Новопсковською селищною радою у відповідності до Перспективного плану формування територій громад Луганської області. У заході виявили бажання прийняти участь і делегація від Кам'янської сільської ради на чолі із Кам'янським сільським головою. Після навчальної сесії учасники перейшли до дискусійної частини. На аргументи позитивних фінансових показників та успіхів Новопсковської об'єднаної територіальної громади, учасники парували відповідями, що не вірять в розвиток саме свого населеного пункту у складі  Новопсковській ОТГ, що кошти все рівно залишатимуться в Новопскові. На що експерти відповідали, що лобіювання інтересів села буде відбуватися виключно завдяки депутатському представництву в корпусі ОТГ та старости,а також громадських організацій. Окрім того, експерти привели приклад діяльності Білокуракинської ОТГ, в якій, розпочався проект по зовнішньому освітленню віддалених сел, які увійшли до складу Білокуракинської ОТГ. Косинський Р.В. розповів про плани Луганської ОВЦА по запуску проекту "Потяг дружби". Цим проектом передбачається відбір учасників, як позитивно так і негативно налаштованих до процесів децентралізації. Далі,  учасники на автобусі  (50 осіб) подорожують Сєвєродонецьк - Полтава - Київ - Житомир - Хмельницьк - Тернопіль - Львів - Мукачево. Протягом даної подорожі буде вивчатися досвід ОТГ даних регіонів, а також успішні проекти місцевого економічного розвитку. Закінчується подорож дводенним Форумом у Закарпатті для підбиття підсумків та обміном думками,  відгуками, враженнями. Заступик губернатора запросив учасників зустрічі прийняти участь у даному проекті. 



18 червня 2016, 16:47
Децентралізаційний марафон в рамках проекту ПУЛЬС USAID продовжує навчання та збір проблематики від сільських та селищних територіальних громад Луганської області
Децентралізаційний марафон в рамках проекту ПУЛЬС USAID продовжує навчання та збір проблематики від сільських та селищних територіальних громад Луганської області. На цей раз експерти Асоціації міст України відвідали потенційну Білолуцьку об'єднану територіальну громаду. Підвищити свій рівень знань стосовно децентралізації влади та створення об'єднаних територіальних громад виявили близько 80 осіб. Серед яких Білолуцький селищний голова Полтенко Сергій Пилипович, вчителі Білолуцької ЗОШ, вихователі ДНЗ, головний лікар Білолуцької лікарні, директор БК, завідувач бібліотеки, вчителі Білолуцької гімназії, депутати. До заходу приєдналися преставники сусідньої територіальної громади -  Павленківської сільської ради. Після проведення експертами міні-лекцій стосовно тематики заходу розпочалася жвава дискусія. Серед проблем, які турбували громадськість Білолуцької громади - це відсутність робочих місць на селі, відсутність заготівельних організацій та обладнання, що унеможливлює здачу індивідуальними господарствами надлишків сільсгосппродукції, нерозвинута сфера послуг. Учасників дискусії турбували питання закриття сільських шкіл, неякісна інфраструктура села - дороги, тротуари, відсутність зовнішнього освітлення тощо. Експерти АМУ надавали обгрунтовані відповіді, підводили підсумки заходу. Основний підсумок - якість послуг та інфраструктура сільської громади значно поліпшиться тільки після об'єднання. Асоціація міст України



17 червня 2016, 10:25
Мінрегіонбуд погодив Новопсковській громаді всі чотири проектні заявки на формування інфраструктури ОТГ
3 червня Комісія Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України погодила чотири  проектні заявки Новопсковської об’єднаної територіальної громади, які можуть реалізовуватися за рахунок субвенції (4,5 млн. грн.) з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури ОТГ, як такі, що відповідають формі проекної заявки, напрямам використання коштів та плану соціально-економічного розвитку Новопсковської об’єднаної територіальної громади. Наступник крок на шляху реалізації цих проектів - це погодження їх на черговій сесії Новопсковської селищної ради. Нагадаємо, що нещодавно селищна рада отримала позитивний висновок від Луганської обласної військово-цивільної адміністрації по таким проектам:- капітальний ремонт будівлі ДНЗ "Теремок" Новопсковської селищної ради з застосуванням енергозберігаючих технологій; - капітальний ремонт будівлі ДНЗ "Світлячок" Новопсковської селищної ради з застосуванням енергозберігаючих технологій; - придбання спецтехніки для покращення благоустрою у громаді; - придбання сміттєвоза  для покращення матеріально-технічної бази Новопсковської об’єднаної територіальної громади.



16 червня 2016, 17:58
В Луганській області стартував Децентралізацій марафон 2016
15 червня в Луганській області стартував Децентралізацій марафон - 2016 в рамках проекту ПУЛЬС (USAID). Перша громада, яка прийняла експертів Асоціації міст України - це потенційна Сватівська об'єднана громада. В навчанні прийняли участь також сільські голови прилеглих територіальних громад, які мають увійти у Сватівську об'єднану територіальну громаду по Перспективному плану формування територій громад Луганської області. Експерти Асоціації міст України із правових питань Тихоновський С.Г. та із бюджетних питань Євсєєва Л. С. висвітлили для присутніх теми 1) Децентралізація влади: мета, компоненти, результати. 2) Етапи створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ). Досвід створення ОТГ в Луганській області 3) Фінансові переваги створення та функціонування ОТГ, бюджетна децентралізація. Учасники, серед яких були присутні також громадські активісти, задавали питання стосовно фінансових результатав об'єднання територіальних громад, стану доріг, створення опорних шкіл тощо. Учасників також турбували питання, хто буде фінансувати ремонти доріг загальнонаціонального значення, чому райрада проводить роботу по створенню ОТГ в межах району, за чий рахунок будуть створюватися пожежні охорони, санітарно-епідеомологічні служби, інші державні установи, якщо в адмінстративному центрі (Містки) їх немає,  як будуть фінансуватися районні лікарні тощо. Самим важливим питанням, яке обговорювалося на засіданні також - після створення об'єднання та створення ОТГ можливо дооб'єднання прилеглих сільських громад? Наступна громада, яку відвідав децентралізаційний марафон, стала Куземівська сільська рада. Громада виявила сама бажання отримати відповідні знання з питання об'єднання для подальшого прийняття рішень. 



15 червня 2016, 12:17
У Сєвєродонецьку дискутували про перші результати, можливості, виклики децентралізаційної реформи.
14 червня у конференц-залі готельного комплексу «Мир» у м. Сєвєродонецьку пройшла громадська дискусія «Децентралізація в дії. Перші результати, можливості, виклики», на яку зібрались представники виконавчих органів влади, місцевого самоврядування, громадських активістів Луганщини, щоб разом з експертами національного рівня обговорити ключові питання з об’єднанням територіальних громад. Захід передбачав, як підвищення рівня знань з теоретичної точки зору, так і з практичної. Практику вивчали на підставі рекомендацій вже функціонуючої новоствореної Новопсковської об’єднаної територіальної громади, яку представляв на заході Гаєв Вадим Вікторович – селищний голова ОТГ. Всього у дискусії, яка місцями виявилась занадто емоційною, взяло участь близько 80 осіб. Модератором заходу була відома українська журналістка і телеведуча Анна Безулик. Головним експертом національного рівня виступив Юрій Ганущак, директор Інституту розвитку територій, експерт Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO. Експертами з питань децентралізації від органів влади виступили: Лілія Попова, начальник відділу взаємодії з місцевими органами влади Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України, а також Роман Косинський, заступник голови Луганської ОВЦА. Разом з київськими експертами, спілкувались із луганчанами та ділились  досвідом, напрацюваннями та думками щодо організації та роботи вже створених об’єднаних територіальних громад голови успішних та активних у своєму розвитку об’єднаних територіальних громад Дніпропетровської області - Артур Шевцов (Жовтнева ОТГ) та Полтавської області - Іван Лещенко (Білоцерківська ОТГ). За час дискусії усі учасники мали змогу поставити свої запитання та отримати вичерпну відповідь. Питання, які обговорювались, були злободенними для мешканців Луганщини: бюджетні та майнові процеси, новації децентралізаційної реформи, пошук фінансових ресурсів, створення команди фахівців органів місцевого самоврядування об’єднаної громади, налагодження інфраструктури, організація системи охорони здоров’я на місцях, розбудова системи освіти та культури в об’єднаних громадах, розвиток сільської місцевості та інше. Захід організовано Донецькою обласною організацією ВГО «Комітет виборців України».



15 червня 2016, 10:05
Питання децентралізації влади в Луганській області обговорено на засіданні Громадської ради при ЛОДА
14 червня 2016 року відбулося засідання Громадської ради при Луганській обласній державній адміністрації, на якому розглянуто питання просування реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади в Луганській області. Засідання відбулося за участі заступника голови ЛОДА Косинського Романа Валерійовича. З доповіддю виступила Наталія Бойко, виконавчий директор Луганського регіонального відділення Асоціації міст України. Експерт зазначила, що в Луганській області в 2015 році створено чотири об'єднані територіальні громади - Новопсковська, Білокуракинська, Новоайдарська, Щастинська. На жаль, дві ОТГ (Новоайдарська, Щастинська), не пройшли виборчий процес по причині небезпечності проведення виборів на даних територіях.  В 2015 році реформа активно впроваджувалась на Луганщині Офісом реформ, створеним у співпраці Мінрегіону та Асоціації міст України. В результаті було затверджено Перспективний план формування територій громад Луганської області та утворено перші ОТГ. В 2016 році діяльність продовжено. Триває консультаційна робота  експертів Асоціації міст України в рамках проекту ПУЛЬС (USAID):  з правових питань - Сергія Тихоновського, з бюджетних питань - Людмили Євсєєвої. Протягом 2015 - 2016 років експертами було виявлено ряд проблем, які гальмують процеси об'єднання територіальних громад, у тому числі низький рівень обізнаності пересічного громадянина щодо процесів реформування. Тому, у цьому році із 15 червня 2016 року експертами розпочинається наавчальний марафон по всій Луганській області та плануєтья проведення близько 50 виїздів беспосередньо у сільську місцевість для роз'яснення переваг даної реформи. Серед питань, які турбували членів Громадської ради, стан доріг Луганської області, що значно погіршує якість надання послуги екстренної медичної допомоги, пожежної безпеки та транспортування дітей до опорної школи, створення опорних шкіл, що може призвести до вимирання села. На ці питання експерт надала відповіді. Перше, стан доріг Луганської області дійсно поганий. Але, саме створення ОТГ може стати стимулом, у тому числі економічним, для покращення ситуації. Якщо проаналізувати проекти, які були підтримані Мінрегіоном для Білокуракинської ОТГ з метою отримання субвенції на  розвиток інфраструктури, то три проекти - це капітальні ремонти доріг, чотири - це капітальні ремонти тротуарів. Тобто, у ОТГ з'явились нові можливості для  отримання додаткових фінансових ресурсів для ремонту доріг, чого не мають сьогодні звичайні сільскі та селищні ради.  Друге - це створення опорних шкіл. Дійсно, в сільській місцевості школа виконує сьогодні функцію не тільки надання освітніх послуг, але ще і є культурним центром розвитку. Не може бути якісною освітня послуга, коли в класі сидять по одному учню із різного рівня класів, або один педагог викладає різні дисципліни. ЗНО показує, що діти із сільської місцевості мають низький рівень підготовки і не можуть поступати до ВНЗ. Вихід - створення матеріально-технічно забезпечених опорних шкіл з професійним контингентом педагогів та придбання шкільних автобусів для транспортування дітей із сел до опорних шкіл. Що стосується культурного життя села, то школа - як об'єкт залишається. Окрім того, вона стає філією опорної школи,  що значно розширює можливості використання дано будівлі в культурному житті села. Це вже буде залежати від самих жителів цього села та старости, який буде представляти інтереси цього села в раді об'єднаної громади. В даній будівлі може бути організованою не тільки початкова школа, або НВК, а також різноманітні гуртки, виїзні семінари, конференції, творчі майстерні, проведення різноманітних свят, фестивалів, що значно розширить культурні послуги для населення сільської місцевості.



13 червня 2016, 16:50
Пораховано фінансову спроможність двох об'єднаних громад Луганської області
Власні доходи на одну особу по Новопсковській об'єднаній територіальній громаді складають 1507 гривень (населення 12,2 тис. осіб), по Білокуракинській ОТГ - 1480 гривень (населення - 14,8 тис.грн.). Фінансова залежність Новопсковської ОТГ від Державного бюджету України (відсоток дотаційності бюджету) - складає 0%, Білокуракинської ОТГ - 1%. Видатки розвитку Новопсковської ОТГ у бюджеті на 2016 рік складають 6417,6 тис. грн., Білокуракинської ОТГ - 1490 тис.грн. Питома вага видатків розвитку у власних ресурсах ОТГ (без урахування субвенції) складають по Новопсковській ОТГ - 34,8%, по Білокуракинській ОТГ - 7,4%. Частка видатків на утримання службовців ОТГ у фінансових ресурсах (без субвенції) по Новопсковській ОТГ - 14%, по Білокуракинській - 18%.



10 червня 2016, 14:59
Перші результати розгляду проектних заявок на проекти формування інфраструктури об'єднаних громад
30.05.2016 року відбулося засідання Комісії Мінрегіону з розгляду проектних заявок від Білокуракинської об'єднаної територіальної громади на проекти, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів субвенції  із Державного бюджету України на формування інфраструктури об'єднаних громад. В результаті прийнято рішення погоди наступні проктні заявки: 1) Придбання вакуумної машини для очищення вигрібних ям та транспортування відходів до місця утилізації 2) Придбання екскаватора для проведення будівельних, навантажувальних та ремонтних робіт; 3) Придбання сміттєвоза для покращення материіально-технічної бази ОТГ; 4) Придбання трактора з причепом для виконання робіт з благоустрою та інших 5) Придбання самоскида для покращення матеріально-технічної бази ОТГ; 6) Придбання автогрейдера для облаштування дорожньої інфраструктури, прибирання снігу та інших робіт 7) Капітальний ремонт системи водопостачання с.Курячівка, с.Бунчуківка  Білокуракинського району 8) Реконстуркуція адмінстративної будівлі під клуб с.Олексанропіль 9) Капітальний ремонт тротуару по вул.Центральна від буд.4 до кв. Миру б.8 в смт Білокуракине Луганської області 10) Капітальний ремонт тротуару по вул. Історична від буд. 64 до перетину вул.Базарна смт Білокуракине Луганської області 11) Капітальний ремонт тротуару по вул. Паркова від б.44 до площі Шевченка 12)  Капітальний ремонт тротуару по вул. Центральна від перехрестя від вул.Паркова до буд. 123 13) Капітальний ремонт дороги по вул.Слов'янській  14) Капітальний ремонт дороги по вул.О.Рудяшка 15) Капітальний ремонт дороги по пров.Робочому. Разом з тим, надано зауваження по трьом проектним заявкам по придбанню автобусів. Дані проектні заявки переробляються Білокуракинською селищною радою та будуть подані повторно на розгляд Мінрегіону. 



10 червня 2016, 14:50
До уваги громадськості! У Сєвєродонецьку відбудеться громадська дискусія «Децентралізація в дії. Перші результати, можливості, виклики»
14 червня о 10.00 у Сєвєродонецьку відбудеться громадська дискусія на тему «Децентралізація в дії. Перші результати, можливості, виклики» Громадська дискусія проводиться  за ініціативи Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та за сприяння Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO. Вже майже рік в Україні триває процес об’єднання територіальних громад. Протягом цього часу  питання децентралізаціївикликають максимальну зацікавленість з боку українського суспільства. Невпинно обговорюються усі «за» і «проти» децентралізаційних процесів, аналізуються усі нові можливості та перспективи. Ця тема є актуальною і в Луганській області. Щоб вирішити, в якому напрямку рухатись, як стимулюватиреформування місцевого самоврядування, де отримати ресурси на нові розвиткові проекти, Луганщину відвідають провідні українські експерти з питань реформування місцевого самоврядування, адміністративно-територіального устрою та фіскальної децентралізації, а також практики місцевого самоврядування та процесу об’єднання, а саме: Юрій Ганущак,  Директор Інституту розвитку територій, експерт Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO, Представник Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Артур Шевцов, голова Жовтневої  ОТГ, Дніпропетровської обл. Іван Лещенко, головаБілоцерківської ОТГ, Полтавської обл.   З боку Луганщини у заході візьмуть участь: Роман Косинський, заступник голови Луганської ОДА, Вадим Гаєв, голова Новопсковської ОТГ, Луганської обл. а також: представники місцевих органів виконавчої влади представники органів місцевого самоврядування представники ЗМІ представники молодіжних та наукових організацій громадські активісти представники бізнесу Луганщини   Фахівці, спільно з представниками області обговорять та проаналізують ситуацію щодо реформування місцевого самоврядування в області. Актуальні та гострі питання, пов’язані з розвитком області будуть винесені на широке обговорення, після чого учасники заходу спільно спробують знайти інструменти для вирішення цих питань. Обговорення будуть тривати у форматі панельних дискусій. Модератором заходу виступить відома українська журналістка і телеведуча Анна Безулик. Захід здійснюється за організаційної та консультаційно-дорадчої підтримки Луганської  обласної військово-цивільної адміністрації та Донецької обласної організації ВГО «Комітет виборців України»



09 червня 2016, 16:34
Моніторинг ситуації по об'єднаним територіальним громадам області
Відповідно до рішень ЦВК 25 жовтня 2015 року у Луганській області відбулися перші вибори голів та депутатів 2 ОТГ, які утворилися внаслідок об’єднання 10 місцевих рад (30 населених пунктів). Загальна площа ОТГ склала 1014 км. кв., що становить 3,8% від площі області. Чисельність населення в ОТГ становить 25,7 тис. осіб, що займає 1,2% від загальної чисельності населення області. Білокуракинське ОТГ отримає з державного бюджету базову дотацію у сумі 0,2 млн. грн., бюджет Новопсковської ОТГ затверджено без базової та реверсної дотації. Місцевим бюджетам ОТГ області на 2016 рік передбачена з державного бюджету медична субвенція – 15 млн. грн. Освітня субвенція у державному бюджету розрахована Білокуракинській ОТГ у сумі 19 млн. грн. Затверджений обсяг видатків на 1 учня загальноосвітніх закладів у місцевому бюджеті Білокуракинської ОТГ складає 13,6 тис. грн. Освітня субвенція для Новопсковської ОТГ не передбачена у державному бюджеті, оскільки органами місцевими влади несвоєчасно була надана інформація до міністерства про кількість дітей в ОТГ. Кошти субвенції на утримання закладів середньої освіти Новопсковської ОТГ передбачені у державному бюджеті для районного бюджету, з якого здійснюється фінансування відповідних видатків. Затверджений обсяг доходів загального фонду місцевих бюджетів ОТГ області на 2016 рік з трансфертами з державного бюджету становить 72 млн. грн., що більше ніж у 5 разів від уточнених показників місцевих бюджетів (які увійшли до складу ОТГ) на 2015 рік. У результаті утворення об’єднаних громад зріс обсяг власних доходів місцевих бюджетів у 3 рази (на 25 млн. грн.) порівняно з 2015 роком (з 13 млн. грн. до 38 млн. грн). Основним джерелом наповнення бюджетів є податок на доходи фізичних осіб – 26 млн. грн. Наступний за вагомістю – єдиний податок – 5 млн. грн. Об’єднання громад дозволило збільшити власні доходи бюджетів ОТГ на 1 жителя відповідної території, в середньому показник зріс майже на 1000 грн. (з 521 грн. до 1493 грн.). Із розрахунку на 1 жителя Новопсковська ОТГ отримає коштів – 1507 грн., Білокуракинська ОТГ – 1480 грн. Штатна чисельність працівників виконкому (службовців) Білокуракинською ОТГ затверджена – 58 осіб, Новопсковськю ОТГ – 33 особи. Виходячи із розрахунку чисельності населення громад та чисельності службовців, можна зазначити, що навантаження на 1 службовця з надання послуг населенню у Білокуракинській ОТГ складе - 230 осіб, у Новопсковській ОТГ – 371 особа. Питома вага видатків на утримання службовців у фінансовому ресурсі (без урахування субвенцій) Білокуракинської ОТГ складає 18%, Новопсковськоїї ОТГ – 14%. Також передбачено субвенцію з державного бюджету на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад у сумі 19,2 млн. грн., що становить 1,9% від загального обсягу по Україні, зокрема Білокуракинська ОТГ повинна отримати 14,7 млн.грн. та Новопсковська ОТГ – 4,5 млн.грн. 



08 червня 2016, 22:57
На сесії Білокуракинської селищної ради (об’єднаної громади) бурхливо обговорювалися питання про вибори старост
Основні питання, які розглядалися на сесії: 1.Про затвердження Положення про оренду майна спільної власності об’єднаної територіальної громади Білокуракинської селищної ради. 2.Про затвердження Положення про порядок призначення на посаду та звільнення із займаної посади керівників комунальних підприємств, установ, закладів, що є у спільній власності об’єднаної територіальної громади Білокуракинської селищної ради. 3.Про створення комунального підприємства Білокуракинської селищної ради. 4. Про призначення перших місцевих виборів старостів об’єднаної територіальної громади Білокуракинської селищної ради. Та інші нагальні питання. Але саме жваве обговорення розгорнулося навколо питання про вибори старост. Депутати задавали питання, чому необхідно обирати старост не тільки по сільіьким радам, але ще й по населеним пунктам, тобто деяким селам. На що голова селищної ради Сергій Іванович Сірик пояснив, що староста повинен проживати на території, яку він очолює, знати проблематику місцевості і турбуватися про жителів села, на що присутні на сесії депутати погодилися і винесли відповідне рішення про вибори старост. Бурхливо таож обговорювалися зміни до бюджету, земельні питання та інші. 



02 червня 2016, 16:53
Друга об'єднана територіальна громада Луганщина отримала позитивні висновки від Луганської обласної військово-цивільної адміністрації по проектам розвитку інфраструктури
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2016р. №200 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад», затверджено розподіл у 2016 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад, яким Новопсковській об’єднаній територіальній громаді передбачено виділення 4510,4 тис. грн. З урахуванням вищезазначеного Новопсковська селищна рада у відповідності до плану соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади, затвердженого рішенням Новопсковської селищної ради дев’ятої сесії сьомого скликання № 9/8 від 20 травня 2016 р., визначила напрямки спрямування коштів субвенції з державного бюджету та відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №82 від 05.04.2016 «Про затвердження форми проектної заявки на проект, який може реалізовуватися за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад» підготувала проектні заявки: 1) Придбання трактора  МТЗ-82.1.26 з причіпом тракторним двовісним та додатковим обладнанням (відвал поворотний КНО та щітка комунальна з приводом)  для виконання робіт з благоустрою та інших робіт на території  Новопсковської територіальної громади; 2) Придбання сміттєвоза МАЗ-4571Р2 для покращення матеріально-технічної бази Новопсковської об’єднаної територіальної громади; 3) Капітальний ремонт будівлі ДНЗ "Теремок" Новопсковської селищної ради з застосуванням енергозберігаючих технологій ; 4) Капітальний ремонт будівлі ДНЗ "Світлячок" Новопсковської селищної ради з застосуванням енергозберігаючих технологій . Новопсковська селищна рада отримала позитивні висновки до  вищезазначених проектних заявок та направила їх на розгляд та погодження комісії при Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відповідно до порядку, визначеному п.6 постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2016р. №200.  




Попередня сторінка || Наступна сторінка
Сторінки:
1234567

Архів по роках:

20152016
Sub_Class with id 0 does not exist
У разі використання матеріалів сайту посилання на www.loga.gov.ua є обов'язковим.
Технічна підтримка: Відділ інформаційно-комп'ютерного забезпечення апарату
Лист адміністратору Веб-сервера