„Прийняття нового Закону України „Про державну службу” стане великим політичним кроком і служитиме як внутрішнім інтересам суспільства і держави, забезпечуючи нову якість державного управління, так і зовнішньополітичним цілям української нації, спрямованим на інтеграцію з Європейським Союзом”, - зазначив в своєму виступі начальник Управління державної служби Головдержслужби України в Луганській області Валерій Фролов. Він наголосив на тому, що громадське обговорення проекту нового закону, ті думки, які були оприлюднені, допоможуть Головному управлінню держслужби України сформувати остаточну редакцію проекту закону, який буде внесений до Кабінету Міністрів України уже 1 серпня поточного року.
Чому саме потрібен новий закон України про державну службу? Яка його роль в суспільстві? На думку Валерія Фролова, новий закон дозволить вирішити три глобальні проблеми державної служби.
Проблема № 1. Українська державна служба не є професійною у сучасному європейському розумінні. Яким чином цю проблему вирішує новий закон? Відповідь на це дав Валерій Фролов: „Новий закон ґрунтується на новому розумінні професійності державної служби, що полягає в об’єктивності, справедливості та неупередженості при підготовці політичних та прийнятті адміністративних рішень, при застосуванні закону, незалежності професійної позиції державного службовця від впливу політичного та приватного інтересу, а також його непідкупності. Основною передумовою професіоналізму державної служби є конкурсний відбір на всі посади державної служби. Також законопроект пропонує два механізму розмежування політичних та адміністративних посад. По – перше, шляхом запровадження інституту вищої адміністративної посади в системі державної служби – керівника служби в органі, який відповідає за призначення та звільнення усіх державних службовців у цьому органі. По – друге, шляхом гарантування політичної нейтральності державних службовців, правового захисту від їх звільнення з політичних мотивів.
Проблема 2.Нинішня якість стосунків між державою і держслужбовцями провокує корупцію і безвідповідальність. Яким чином цю проблему вирішує новий закон? Новий закон забезпечує рівні можливості для вступу на посаду будь якої категорії на державній службі. „Це означає, що будь-який громадянин, якщо матиме таке бажання, одержить можливість взяти участь у конкурсі на зайняття будь-якої посади у державній службі, - зазначив начальник Управління державної служби Головдержслужби України в Луганській області. - Закон нарешті перетворює конституційну норму, яка гарантує громадянам право рівного доступу на державну службу, з декларації на конкретний механізм. Він забезпечує принципи рівної оплати за рівну працю, усуваючи дискримінацію за міжвідомчим та територіальним принципом. Іншими словами, оплата праці залежатиме від змісту роботи, а не від статусу органу”. Крім того, новий закон запроваджує інститут дисциплінарної відповідальності державних службовців, визначаючи конкретні покарання за конкретні порушення правових та етичних норм.
Проблема №3. Державна служба не є достатньо керованою з боку держави. Яким чином цю проблему вирішує новий закон? За його нормами чітко визначається сфера регулювання законодавства про державну службу, тобто новий закон дає чітку відповідь на запитання, хто є, а хто не є державним службовцем у державному секторі. Створюється прозора та підзвітна система управління державною службою. Новий закон, враховуючи практику країн ЄС та українську традицію, утворює таку систему управління державною службою: вища рада державної служби; адміністрація державної служби; інститут керівника державної служби в органах державної влади; служба управління персоналом в органі державної влади.
Вища рада повинна забезпечити політичну нейтральність державних службовців. Адміністрація державної служби має функціонувати як інструмент уряду для реалізації політики розвитку державної служби . Адміністрація державної служби з відповідними повноваженнями, функціонально пов’язаними з керівниками державної служби в органах влади, відповідальна за запровадження єдиних стандартів в системі державної служби. Управління державної служби в органі здійснює керівник державної служби. Посилюється роль служб управління персоналом (кадрових служб) органів державної влади, на які закон покладає основні повноваження щодо управління персоналом в органі, забезпечення єдиних стандартів державної служби.
|