Враховуючи те, що молоко та продукти його переробки мають неабияке соціальне значення, ринок закупівлі молока у сільгоспвиробників Луганської області перебуває під постійною увагою тервідділення Антимонопольного комітету.
Проведений тервідділенням аналіз стану цього ринку свідчить, що закупівельні ціни на молоко протягом календарного року завжди коливаються. Це явище природне, викликане, в основному, неціновими факторами, які впливають на зміну попиту та пропозиції молока.
Однак ситуація, що склалася на регіональних ринках України у січні-лютому 2006 року із закупівельними цінами на молоко, нестандартна, виходить за межі впливу сезонно-фізіологічних факторів та пов’язана здебільше з дестабілізацією експорту молочної продукції. Про це повідомив заступник голови Луганського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Ігор Селівьорстов.
За інформацією, наданою молокопереробними підприємствами Луганської області на запити тервідділення, на ринку з’явилась продукція, яку раніше вивозили за межі України, у зв’язку з чим ринок області було наповнено продукцією з інших регіонів. Тобто обсяг продукції на ринку значно збільшився, і оптові закупівельники дещо знизили обсяги закупівлі молока. При цьому обсяги реалізації молочної продукції у окремих підприємств значно знизились, внаслідок чого відбулося затарювання їх складських приміщень.
Крім цього, фактором, який вплинув на рівень закупівельних цін, підприємства називають підвищення тарифів за січень-лютий у порівнянні з груднем: на електроенергію на 25 %, газ у 2 рази та підвищенням мінімальної заробітної плати до 350 грн.
На ринку закупівлі молока області значні обсяги його закупівлі здійснюють молокопереробні підприємства інших областей. Так, наприклад, Куп’янський МКК закуповує молоко на території Білокуракінського, Новопсковського, Сватівського, Троїцького районів як самостійно, так і через своїх посередників у значних обсягах. Наприклад, Білокуракінський МРЗ, який внаслідок зміни головного засновника з вересня 2005 року закуповує молоко для Куп’янського МКК. За даними, отриманими від Держресурсінспекції Луганської області станом на 09.02.06 рівень закупівельних цін на молоко Куп’янського МКК складав 800 грн/т, а його посередників 700 грн./т. Таким чином, цінова політика, яка проводиться Куп’янським МКК, теж значно впливає на рівень закупівельних цін на молоко у сільгоспвиробників цих регіонів.
З аналізу стану ринку закупівлі молока випливає, що молокозаводи, які є основними покупцями молока у сільгосптоваровиробників, мають монопсонічну владу та не завжди ведуть гнучку цінову політику в умовах конкуренції та не інформованості здавальників молока про закупівельні ціни.
Луганським тервідділенням Антимонопольного комітету України у 2005 році за заявами здавачів молока с.Новоановка Краснодонського району, та с. Данилівка Біловодського району, щодо закупівлі молока у населення за надто низькими цінами, було розглянуто дві справи та визнано дії Луганського ТОВ „МТК” та ЗАТ „Біловодський маслоробний завод” з безпідставного встановлення низьких цін придбання молока у сільгосптоваровиробників, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем шляхом встановлення таких цін придбання товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів.
На порушників було накладено штрафи.
Щоб запобігти порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та штрафним санкціям необхідно памятати, що при наявності монопольного (домінуючого) становища підприємства-закупівельника його дії щодо встановлення необґрунтовано низьких цін можуть набути ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції як зловживання монопольним (домінуючим) становищем у вигляді встановлення таких цін на придбання товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів.
Луганське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України попереджає усіх учасників, що діють на ринку закупівлі молока у сільгоспвиробників, що і надалі відстежуватиме їх поведінку та у разі виявлення ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції, буде вживати до порушників усі передбачені законодавством санкції.
|