10 серпня 2006,13:56
Луганщина: економіка нарощує темпи

Не дивлячись на об’єктивні та суб’єктивні причини, економіка Луганської області продовжує розвиватися. І попри всі критичні виступи місцевих опонентів діючої влади, динаміку позитивних зрушень не помітити неможливо, якщо оперувати не політичними лозунгами, а цифрами економічних показників, спираючись на досвід й викладки фахівців.
Факти й цифри, як відомо, вперта річ. А вони свідчать, що у 1 півріччі цього року темпи зростання обсягів промислового виробництва на Луганщині склали 107,5%, що більше не тільки того, що було торік, а ц того, що було заплановано економістами на цей період. Мало того, наша область увійшла в десятку кращих регіонів України. Підприємствами регіону реалізовано випущеної продукції на суму 18,8 млрд. грн. Це дев’ята частина всієї реалізованої в Україні продукції, і тут Луганщина є третьою серед інших областей у всеукраїнському рейтингу. З виробництва сільгосппродукції у 1 півріччі область займає 7 місце в Україні.
Інвестицій в основний капітал у 1 кварталі становили 744,5 млн. грн. й виросли у порівнянні з тим же періодом минулого року на 23%. За півроку в економіку області залучено 24,2 млн. дол. США іноземних інвестицій. За словами начальника Головного фінуправління – в.о. заступника голови Луганської облдержадміністрації Юрія Балкового, це дещо менше, ніж торік, але пояснюється загальною нестабільною політичною ситуацією в цілому у країні. Триває будівництво та газифікація населених пунктів області, вже побудовано більше, ніж за той же період торік: 96 тис. кв.м. житла, 139,4 км газопроводів, подано газ у 7 тис. помешкань. У роздрібній торгівлі зафіксований дуже солідний приріст майже на чверть замість запланованих 15%. Обсяг зовнішньої торгівлі склав 2 млрд. 295,5 млн. дол. США, темпи приросту – 162 % відповідно до минулого року замість запланованих 106,5%.
Щодо власних кишень мешканців Луганщини, то середня зарплата зросла більш ніж на третину. За 6 місяців вона склала 956,8 грн., а у червні становила 1тис. 33 грн. і перевищила рівень мінімальної зарплати втричі. Покращилася й ситуація на ринку праці: офіційний рівень безробіття знизився до 2,1%. Крім того, субвенції з Держбюджету за півріччя на виплати сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства надійшли у повному обсязі, при тому що обсяг виплат збільшився майже вдвічі.
Завдяки активній роботі із збирання податкової недоїмки загальна її сума зменшилася зі 110 млн. грн. до 64 млн. грн.
Зараз облдержадміністрація дуже щільно співпрацюють з Луганською облрадою щодо покращення роботи підприємств спільної комунальної власності. За словами першого заступники голови Луганської облдержадміністрації Олександра Кобітєва, необхідно посилити контроль за більш доцільним розходуванням бюджетних коштів, що виділяються обласним підприємствам, установам та організаціям. Головними розпорядниками цих коштів є галузеві управління та інші структурні підрозділі облдержадміністрації, тому ефективне використання бюджетних ресурсів, як і виконання програмних показників роботи підлеглих підприємств будуть тепер основними критеріями оцінки якості дій керівників цих підрозділів.
У першому півріччі результати роботи всіх підприємств Луганщини дали можливість поповнити бюджет майже на 2 млрд. грн. До речі, це на 22,45 більше, ніж за той же час у 2005-му. З них до держбюджету пішло 1 млрд. 379 млн. грн. До обласного бюджету надійшло 452 млн. 694,6 тис. грн., що на 47,4% більше. При чому надходження власних і закріплених доходів до обласного бюджету збільшилися на 33,6%.
На видатки спрямовано 225 млн. 169,7 тис. грн. з обласної казни. Це майже на 45% більше ніж торік. У порівнянні з 1 півріччям минулого року збільшилися видатки на освіту – на 43,3%, охорону здоров’я - 38,4%, на соціальний захист населення - на 49,4%, культуру і мистецтво – на 40,9%. Захищені статті складають 78,7% загального обсягу видатків обласного бюджету З них більше половини – це заробітна плата, придбання продуктів та медикаментів – 14,3%, сплата комунальних послуг та енергоносіїв – 9,2%.
Не є винятком і місцеві бюджети. Взагалі по бюджетах всіх рівнів доля видатків на соціально важливі статті – медицину, освіту, соціальний захист, культуру тощо виросла більше ніж на третину. При цьому захищені статті займають 87% місцевих бюджетів. Це значно менше, ніж було раніше, коли доля захищених статей доходила до 98% і на розвиток в місцевих бюджетах майже нічого не залишалося. Тобто, місцеві бюджети отримують більше можливостей для маневру у вирішенні місцевих нагальних проблем за рахунок зростаючої долі бюджету розвитку.
Місцеві бюджети міст і районів Луганщини збільшили доходи на 26,6%. Найбільші доходи отримали бюджети Антрациту, Краснодону, Первомайська, Луганська, Троїцького, Старобільського, Міловського, Марківського та Антрацитівського районів Луганщини. Гірші за всіх показники в Брянці, Лисичанську та Кіровську. Основним джерелом поповнення місцевих бюджетів є податок з фізичних осіб, і саме з нього надходження збільшилися на 35,3%. Виросли також і надходження за іншими статтями, в тому числі з продажу земельних ділянок – на 4 млн. грн, що дало змогу поповнити бюджети розвитку на 23,8 млн. грн.
В той же час, за думкою фахівців-економістів, органи місцевого самоврядування по регіонах області вкрай недостатньо приділяють увагу адмініструванню місцевих податків та зборів і тому постійно недовиконують план з їх надходжень до місцевих бюджетів. А це ж неабиякий додатковий ресурс для маневрування у вирішенні нагальних проблем кожного конкретного міста чи району, та й розв’язання таких проблем як ліквідація бюджетних боргів чи розрахунки за комунальні послуги й енергоносії – найболючіші для всіх зараз.
А дебіторська й кредиторська заборгованості по місцевих бюджетах, до речі, з початку року зросли на 6% і 26% відповідно. При чому, цікаво, що найбільший приріст боргів відбувся не тільки у містах із скрутним бюджетом (Кіровськ, Красний Луч, Стаханов), а й у тих, де зафіксовано найбільші прибутки – Алчевськ, Сєвєродонецьк, Троїцький район. Найбільшу заборгованість із сплати за спожиті енергоносії та воду мають Луганськ -9,5 млн. грн. (це 42,5% від усього боргу по області), Лисичанськ – 3,4 млн. грн, Стаханов – більше 2 млн. грн., Рубіжне – 2,5 млн. грн., Брянка та Свердловськ – 1,5 млн. грн.
Зрозуміло, що в умовах суттєвого росту цін на енергоносії, який відбувається цього року по всій Україні, місцевим бюджетам самотужки не впоратися з цією проблемою. Нові тарифи потребують на допомогу з боку держбюджету у вигляді додаткових сум субвенцій тощо. До речі, на сьогодні держбюджет профінансував повністю всю суму за 7 місяців – 11 млн. 773 тис. грн. – на соціально-економічний розвиток регіонів і попередження аварій та техногенних катастроф у житлово-комунальному господарстві Луганської області. У найближчий тиждень гроші підуть по містах та районах на підготовку об’єктів ЖКГ до опалювального сезону. А з формуванням, нарешті, нового Уряду України з’являється впевненість і в тому, із вщуханням політичних баталій почнеться ретельна щоденна праця можновладців і посилиться увага центральної влади до нагальних потреб регіонів.
Що ж до обласної влади, то, за словами Олександра Кобітєва, в неї „є чітке бачення перспективи розвитку господарського комплексу нашого регіону, необхідно покращити механізми управління та раціоналізувати принципи користання тими ресурсами, що є в наявності”. Хочеться вірити, що так воно і є. Що економіка Луганщини й надалі буде розвиватися стабільно й динамічно, і це буде відчутно кожному її мешканцю по власній кишені, по зростанню добробуту у кожній окремій родині, попри всі заяви у місцевих ЗМІ про економічні провали в господарстві регіону.