12 грудня 2006,15:02
Коментарі Президента України Віктора Ющенка щодо бюджетного процесу

«Шановна українська громадо!
Завершується процес формування бюджету 2007 року, формування відповідних змін і доповнень до законів, які регулюють податки. Безумовно, ці питання привертають велику увагу політичних кіл, бізнесових кіл, населення. Я хотів би висловитися по суті цього процесу.
Що стосується внесення змін і доповнень до законів про оподаткування, я вважаю можливим відмітити наступне. Була проведена досить кваліфікована дискусія відносно впровадження тих чи інших норм. Ми знайшли компроміс відносно функціонування вільних економічних зон, ми зійшлися в позиціях відносно механізму видачі державних гарантій. Ми домовилися про оподаткування доходів від дивідендів. Ми домовилися про організацію фондового ринку і багато інших фіскальних речей, які передбачалися як новації і зміни до законів про оподаткування. Я задоволений співпрацею з цього питання з українським парламентом і урядом. Ті пропозиції, які вносив Президент, в цілому майже всі були враховані. І тому сьогодні я підписав відповідний закон про внесення змін і доповнень про оподаткування.
Що стосується бюджету 2007 року, я хочу сказати наступне. В країні пройшла досить продуктивна і глибока дискусія по формуванню цього закону. Було внесено багато пропозицій, багато думок, які враховані при доопрацюванні цього законопроекту. Хотів би відмітити, що ті три листи, які я направив з пропозиціями і доповненнями до бюджету 2007 року, досить уважно були розглянуті в парламенті. Значна частина цих пропозицій були враховані, за що я вдячний народним депутатам і відповідному бюджетному комітету в парламенті. Разом з тим залишився ряд принципових моментів, на яких я і хотів зупинитися.
Перш за все, я хотів би відмітити, що розрахунок прожиткового мінімуму, який запропонований у бюджеті на 2007 рік, не є бездоганним. Закон, який надійшов мені на підпис, передбачає встановлення з 1 січня 2007 року прожиткового мінімуму, зокрема, для осіб які втратили працездатність, у сумі 380 гривень. Фактично прожитковий мінімум станом на 1 листопада вже становить 395 гривень. На 1 січня очікується прожитковий мінімум приблизно 406 гривень. Таким чином, прожитковий мінімум занижений приблизно (станом на 1 січня 2007 року) на 26,6 гривень. На цю суму, по суті, занижена пенсія пенсіонеру України, який її отримує за віком. Таким чином, 12 мільйонів українських пенсіонерів не дорахуються в своєму бюджеті в розрахунку на місяць 26 гривень свого пенсійного забезпечення. Це недопустимо. Я просив би український парламент ще раз звернутися до величини розрахунку прожиткового мінімуму.
Слід також зауважити: коли ми говоримо про прожитковий мінімум, то це база розрахунку цілої низки соціальних програм, і від цього буде залежати розмір соціальної програми, наприклад, допомоги інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, соціальної допомоги по догляду за дитиною, допомоги одиноким матерям, допомоги на дітей, які перебувають під опікою піклувальників, кінець кінцем, допомоги на поховання тощо. Ця позиція стосується мільйонів українців. Повторюю: 12 мільйонів українських пенсіонерів і сотень тисяч соціальних груп. Просив би парламент вернутися ще раз до цього питання.
Друга позиція, на яку я просив би звернути увагу і уряду, і парламенту – це позиція, яка стосується розрахунку мінімального розміру заробітної плати. Законом, який представлений мені на підпис, передбачається встановлення мінімального розміру заробітної плати з січня 2007 року в розмірі 400 гривень на місяць, на 1 грудня 2007 року – 450 гривень на місяць. Таким чином, якщо мінімальна заробітна плата в 2005 році виросла в цілому по Україні на 40 відсотків, в 2006 році – на 20 відсотків, то бюджетом 2007 року передбачається приріст мінімальної заробітної плати на 12,5 відсотка. Враховуючи прогнозний рівень інфляції в 2007 році (за прогнозами незалежних українських і міжнародних експертів він становитиме близько 11 відсотків), а також зростання податкового навантаження на доходи фізичних осіб (я хотів би нагадати, що податки на доходи громадян, відповідно до представленого раніше закону, будуть підніматися з 13 відсотків і досягнуть 15 відсотків) - в Україні вперше за останні роки може відбутися реальне падіння розміру мінімальної заробітної плати, який є базовим для обрахування заробітної плати близько 10 мільйонів працюючих громадян, зокрема, працівників бюджетної сфери, лікарів, вчителів, працівників культури.
Виходячи з наведеного, вважаю за необхідне ще раз зробити розрахунки розмірів прожиткового мінімуму і мінімальної заробітної плати на 2007 рік і пов’язаних з цими показниками видаткових статей державного бюджету на 2007 рік, та за їх результатами внести відповідні корективи до цього закону.
Слідуюча позиція стосується пункту 51 статті 71 закону про бюджет України на 2007 рік. Цим пунктом зупиняється дія закону України про податок на додану вартість щодо надання податкового векселя щодо ввезення газу на митну територію України. Це положення стосується газопостачальних компаній. Зазначене положення закону обумовлене високою ліквідністю постачальників такого товару, існуванням можливості не сплачувати податок живими коштами. Однак чомусь така сама норма не передбачена для групи постачальників із високою ліквідністю, які постачають на українську митну територію нафту.
Хочу відмітити, що в 2006 році ці постачальники сплачують ПДВ грошовими коштами і формують таким чином більше 4 мільярдів поступлень до Державного бюджету. Враховуючи цю практику, я вважав би за доцільне зберегти її і на 2007 рік по цій категорії постачальників нафти і нафтопродуктів.
Виходячи з цих принципових зауважень, Президент України не може підтримати бюджет на 2007 рік, який був прийнятий парламентом 6 грудня 2006 року. Я вимушений накласти вето на цей закон, я сформував свої пропозиції щодо його доопрацювання і сьогодні в письмову вигляді направив до українського парламенту. Я вірю в те, що в нас із парламентом і урядом є всі можливості доопрацювання цього документу з урахуванням інтересів найбідніших верств населення, позицій, висловлених бізнесом, і вступити у 2007 рік з достойним, чесним і прозорим національним бюджетом».

За матеріалами прес-служби Президента України