11 травня 2016, 14:16

З 1 травня 2016 року змінилися суб’єкти державної реєстрації нерухомості та бізнесу

У зв’язку з прийняттям законів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, з 1 травня 2016 року змінилися суб’єкти державної реєстрації нерухомості та бізнесу.

Замість територіальних органів юстиції, які було ліквідовано, наразі державну реєстрацію здійснюють:

- виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;

- акредитовані суб’єкти;

- державні реєстратори прав на нерухоме майно, нотаріуси.

 

На виконання реформи з децентралізації послуг у сфері реєстрації, райдержадміністраціями та виконкомами міст обласного значення Луганської області було введено 32 посади державних реєстраторів нерухомості та 22 посади державних реєстраторів бізнесу.

         З них з 01.05.2016 почали виконувати повноваження 13 обов’язкових суб’єктів державної реєстрації нерухомості з 15 наявних (окрім Кремінської та Міловської РДА) та всі обов’язкові суб’єкти державної реєстрації бізнесу.

Реформа має певні позитивні наслідки, оскільки послуги з реєстрації децентралізовані і громадянин має право обирати, хто найкраще надасть йому ці послуги. Крім органів місцевого самоврядування і райдержадміністрацій право здійснювати реєстраційні дії отримали нотаріуси, незалежно від того посвідчують вони нотаріальну дію чи ні, а це понад 7 тис. реєстраторів. Таким чином усунена будь-яка можливість корупційних ризиків – якщо громадянин побачить, що у тій чи іншій організації з нього вимагають хабара, він зможе піти до будь-якого іншого спеціаліста.

Також, сільські та селищні ради отримали повноваження з реєстрації, тож за проведенням державної реєстрації громадянин зможе звернутись до відповідного органу в своєму селищі чи селі. Державна реєстрація прав місцевими органами влади буде проводитись за аналогією з державною реєстрацією актів цивільного стану та деяких нотаріальних дій, які сільські та селищні ради завжди мали право проводити самостійно, але, у разі, якщо такі ради виявлять бажання та приймуть відповідні рішення на засіданні сесії. На даний час прийняли позитивне рішення про виконання повноважень з реєстрації 1 міська, 2 селищні та 4 сільські ради Луганської області.

Важливим елементом реформи є те, що незважаючи на численну кількість реєстраторів, Міністерство юстиції України та Головні територіальні управління юстиції здійснюють контроль за їх діяльністю шляхом розгляду скарг на їх рішення, дії або бездіяльність.

 З цією метою запроваджено дворівневий механізм адміністративного оскарження таких рішень, дій або бездіяльності. Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені не тільки до суду, а й до Міністерства юстиції України та його територіальних органів. За результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають рішення про скасування державної реєстрації, скасування рішення про відмову, внесення змін до записів реєстрів, притягнення до дисциплінарної відповідальності територіального органу Мін’юсту та ін.

Розгляд скарг здійснює постійно діюча комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України та Головних територіальних управліннях юстиції в областях. З 04.01.2016 така комісія розпочала свою діяльність і у Головному територіальному управлінні юстиції у Луганській області. Її Положення та склад був затверджений відповідними наказами управління. За період своєї роботи комісія розглянула 3 скарги, 2 з яких були задоволені у повному обсязі шляхом внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Звісно, це невеликий показник, але це вже 2 реалізованих права осіб на адміністративне оскарження дій державного реєстратора без звернення до суду.

 

Повноваження з розгляду скарг чітко розмежовані між Міністерством юстиції України та його територіальними органами.

Так, Міністерство юстиції України розглядає скарги:

1) на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли з цього питання наявний судовий спір);

2) на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.

 

В свою чергу, територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги:

1) на рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора;

2) на дії або бездіяльність суб’єктів державної реєстрації.

 

Територіальний орган Міністерства юстиції України розглядає скарги щодо державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють діяльність у межах території, на якій діє відповідний територіальний орган.

Тобто, Головне територіальне управління юстиції у Луганській області здійснює розгляд скарг на рішення, дії чи бездіяльність тих державних реєстраторів та суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють діяльність виключно в межах Луганської області.