Головна сторінка Карта порталу Сьогодні:  вівторок, 27 серпня 2024
Sub_Class with id 258 does not exist
  
  Пошук:

Вхід у систему
Опитування
Луганська обласна військово-цивільна адміністрація (стара версія)Діяльність ОДАТериторіальні підрозділиГоловне територіальне управління юстиції у Луганській областіПравова освітаМетодичні рекомендації та посібники

 
Методичні рекомендації та посібники

03 04 2008,12:26 | МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ МІЖВІДОМЧИХ КООРДИНАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИХ РАД З ПРАВОВОЇ ОСВІТИ НАСЕЛЕННЯ

Затверджую
Заступник Голови Всеукраїнської міжвідомчої
координаційно-методичної ради з правової освіти
населення, заступник Міністра юстиції України
___________________ Л.М. Горбунова
__ ________________2006 року 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ МІЖВІДОМЧИХ КООРДИНАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИХ РАД З ПРАВОВОЇ ОСВІТИ НАСЕЛЕННЯ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Київ, 2006
 
 
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
 

Програмою правової освіти населення, затвердженою Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992, передбачено, що місцеві міжвідомчі координаційно-методичні ради з правової освіти населення утворюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади за поданням відповідних управлінь юстиції. Ці органи  також затверджують склад Рад та положення, вирішують у межах своєї компетенції питання організаційного і матеріально-технічного забезпечення їх діяльності.

        Однак, законодавством України не встановлено прямої заборони щодо утворення органами місцевого самоврядування місцевих міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення, місцевими органами виконавчої влади відповідні повноваження можуть делегуватись органам місцевого самоврядування. 

Принципи формування і порядок діяльності міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення (далі - МКМР) визначені в Положенні про Всеукраїнську міжвідомчу координаційно-методичну раду з правової освіти населення, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 1995 року № 366.

Систему міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення складають:
  • Всеукраїнська МКМР (постійно діючий дорадчий орган при Міністерстві юстиції);
  • Республіканська МКМР в Автономній Республіці Крим;
  • обласні МКМР;
  • МКМР м. Києва і Севастополя;
  • районні, міські та районні в містах МКМР.

Міжвідомчі координаційно-методичні ради з правової освіти населення у своїй діяльності керуються: Програмою правової освіти населення, затвердженою Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992, Положенням про Всеукраїнську міжвідомчу координаційно-методичну раду з правової освіти населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 1995 року № 366, Програмою Правової освіти відповідного регіону.

Крім того, до документів, що регламентують діяльність МКМР, відносяться:

  1. Положення про МКМР;
  2. Перелік посад, на яких особи, що їх займають, входять до складу МКМР з правової освіти населення (склад МКМР);
  3. Рішення або розпорядження місцевого органу виконавчої влади / органу місцевого самоврядування про створення відповідної МКМР та затвердження її складу;
  4. У разі внесення змін до Положення про МКМР, її складу – відповідне рішення, розпорядження та нову редакцію зазначеного акту зі змінами.

Положення про міжвідомчу координаційно-методичну раду з правової освіти населення повинно містити наступне:

1. Інформацію про те, при якому органі створено МКМР;

2. Основні завдання МКМР;

3. Напрямки, методи діяльності МКМР, спрямовані на реалізацію визначених завдань;

4. Інформацію про посади, на яких особи, що їх займають, входять до складу МКМР з правової освіти населення як голова та його заступники;

5. Вказівку на:

    • уповноважену особу, яка затверджує персональний склад Ради;
    • затвердження складу Ради за погодженням з керівниками органів та установ, представники яких входять до складу МКМР;
    • можливість залучення в разі необхідності представників інших органів, установ, організацій.

6.     Питання організації роботи МКМР (планування роботи, періодичність засідань, умови правомочності прийняття рішень, форми рішень);

7.     Питання матеріально-технічного забезпечення МКМР;

8.     Інформацію про коло обов’язків голови, заступників, членів МКМР та відповідального секретаря.

При розробленні Положення про МКМР доцільно брати за основу Положення про Всеукраїнську координаційно-методичну раду з правової освіти населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 1995 року № 366.

До складу МКМР входять керівні працівники управлінь та відділів місцевої державної адміністрації, інших органів виконавчої влади (за згодою), судових органів (за згодою), прокуратури (за згодою), закладів освіти і культури, засобів масової інформації, громадських організацій. Для участі в засіданнях Ради можуть запрошуватися за їх згодою у встановленому порядку науковці, студенти-правники, практикуючі юристи, спеціалісти різних галузей права, які не є членами Ради.

Рада здійснює свою діяльність гласно, шляхом висвітлення у пресі, на телебаченні і радіо.

Міжвідомчі координаційно-методичні ради організовують та здійснюють заходи, спрямовані на підвищення рівня правової обізнаності громадян. На місцеві МКМР покладено обов’язок спільно з місцевими органами виконавчої влади забезпечувати розробку і подання в установленому порядку регіональних програм правової освіти населення.

 ІІ. ПОВНОВАЖЕННЯ ГОЛОВИ МКМР
 

Головою МКМР є представник місцевого органу виконавчої влади (голова або перший заступник голови обласної/районної державної адміністрації) або органу місцевого самоврядування (голова або заступник голови відповідної ради) в залежності від того, як вирішення цього питання передбачено Положенням про МКМР.

Голова МКМР працює на громадських засадах.

         Голова МКМР:
  1. Координує роботу членів МКМР; здійснює загальний контроль за виконанням рекомендацій, прийнятих Радою;
  2. Головує на засіданнях;
  3. Підписує документи щодо діяльності МКМР;
  4. Ініціює перед МКМР розгляд питань щодо залучення до її складу інших представників органів та установ;
  5. Ініціює проведення позапланових засідань та розгляд додаткових питань;
  6. Забезпечує здійснення через засоби масової інформації інформування населення з питань діяльності МКМР з правової освіти;
  7. Відповідно до прийнятого Радою рішення виходить з поданням щодо введення рекомендацій в дію актами органів виконавчої влади / місцевого самоврядування;
  8. Здійснює інші дії, що не суперечать законодавству та колу повноважень, визначених Положенням про МКМР.
Голова обласної МКМР організовує підвищення кваліфікації членів та відповідальних секретарів територіальних Рад відповідного регіону.
 
ІІІ. ПОВНОВАЖЕННЯ ЗАСТУПНИКА ГОЛОВИ МКМР
 

У голови МКМР може бути один або декілька заступників, одним із яких є начальник відповідного територіального управління юстиції.

Заступник голови МКМР працює на громадських засадах.

         Заступник голови МКМР:
  1. Координує роботу МКМР відповідно до розподілу посадових обов’язків, затверджених головою Ради;
  2. У разі відсутності Голови Ради за його дорученням головує на засіданні;
  3. Приймає участь у засіданнях та обговоренні проектів рекомендацій, надає мотивовані пропозиції;
  4. Надає пропозиції до планів роботи МКМР; 
  5. Ініціює проведення позапланових засідань та розгляд додаткових питань;
  6. Надає інформацію, необхідну для розгляду питань, передбачених планами роботи МКМР, що стосується компетенції органу, який він представляє;
  7. Входить до складу робочих груп з підготовки засідань МКМР;
  8. Контролює виконання рекомендацій з питань, що стосуються компетенції органу, який він представляє;
  9. Звітує про хід виконання рекомендацій органом, який він представляє;
  10. Забезпечує здійснення через засоби масової інформації інформування населення з питань діяльності МКМР з правової освіти.
 IV. ПОВНОВАЖЕННЯ ЧЛЕНІВ МКМР
 

Членами МКМР є представники місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, правоохоронних органів, засобів масової інформації та інших установ, організацій, до кола обов’язків яких входить проведення правоосвітньої, правовиховної, масово-роз’яснювальної роботи щодо прав, свобод та обов’язків громадян. 

Члени МКМР працюють на громадських засадах.

Члени МКМР:
  1. Надають пропозиції до планів роботи МКМР;
  2. Ініціюють проведення позапланових засідань та розгляд додаткових питань;
  3. Надають інформацію, необхідну для розгляду питань, передбачених планами роботи МКМР, що стосується компетенції органів, які вони представляють;
  4. Входять до складу робочих груп з підготовки засідань МКМР;
  5. Беруть участь у підготовці рекомендацій Ради;
  6. Приймають участь у засіданнях та обговореннях проектів рекомендацій, надають мотивовані пропозиції;
  7. Контролюють виконання рекомендацій з питань, що стосуються компетенції органів, які вони представляють;
  8. Звітують про хід виконання рекомендацій органами, які вони представляють;
  9. Вносять пропозиції щодо реалізації прийнятих Радою рішень;
  10. Забезпечують здійснення через засоби масової інформації інформування населення з питань діяльності МКМР з правової освіти.
V. ПОВНОВАЖЕННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОГО СЕКРЕТАРЯ МКМР 
 

Відповідальним секретарем МКМР може призначатись спеціаліст відповідного управління юстиції, начальник юридичного відділу місцевого органу виконавчої влади / місцевого самоврядування або інша особа відповідно до положення про МКМР.

Відповідальний секретар працює на громадських засадах.

Відповідальний секретар:

1.     Забезпечує діяльність Ради:

  • за пропозиціями голови, заступників голови, членів МКМР розробляє проекти планів роботи МКМР з правової освіти;
  • розробляє проекти рекомендацій;
  • готує інші документи, які необхідні для проведення засідань Ради;
  • веде протоколи засідання Ради;

2.     Контролює хід реалізації прийнятих Радою документів та інформує голову МКМР з правової освіти про результати їх виконання;

3.     Забезпечує здійснення через засоби масової інформації інформування населення з питань діяльності МКМР з правової освіти.

VІ. ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ МКМР
 

Основою в організації діяльності МКМР є планування роботи.

План роботи МКМР складається з врахуванням пропозиціями усіх членів Ради.

Представники органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, установ, організацій, засобів масової інформації, які є членами МКМР, надсилають пропозиції до плану роботи з їх мотивованим обґрунтуванням.

Пропозиції мають містити як інформацію щодо переліку питань, які бажано розглянути на засіданнях Ради, так і інформацію щодо організації правоосвітніх заходів, як-то ознайомлень, оглядів-конкурсів, „круглих столів”, конференцій тощо, з метою їх реалізації усіма членами Ради. 

Відповідальним секретарем МКМР опрацьовуються всі пропозиції та складається проект плану роботи.

Проект плану роботи Ради складається на рік та виноситься до розгляду та обговорення на підсумковому засіданні МКМР. Після обговорення, внесення відповідних змін та доповнень проект плану роботи в останній редакції подається на затвердження голові МКМР. 

План роботи складається з двох частин: питання організаційної та методичної роботи.

До організаційної частини входять: питання, що розглядатимуться на засіданнях; дата проведення засідань; перелік членів МКМР, відповідальних за підготовку запланованих до розгляду питань.

Планом роботи може бути передбачено проведення виїзних засідань МКМРіз зазначенням місця їх проведення.

До методичної частини входять: перелік правоосвітніх заходів, які планують організувати члени МКМР, серед яких семінари з викладачами правових дисциплін, „круглі столи”, правові вікторини, брейн-ринги для школярів, студентської молоді, прес-конференції для місцевих засобів масової інформації; організація роботи правових клубів, виїзних консультаційних пунктів для надання безкоштовної правової допомоги малозабезпеченим верствам населення; правові огляди-конкурси серед школярів, навчальних закладів, бібліотек, засобів масової інформації; здійснення вивчень, узагальнень правоосвітньої діяльності навчальних закладів, підприємств, установ, організацій, розроблення та затвердження методичних рекомендацій.

 

 Питання методичної роботи також включають конкретні заходи, коло відповідальних осіб за проведення запланованих правоосвітніх заходів, терміни їх виконання. При цьому неможливе використання формулювань, таких як „розробити методичні матеріали з правоосвітніх питань”, натомість необхідно використовувати, наприклад, формулювання „розробити методичні рекомендації з питань правового регулювання спадкових правовідносин”; формулювання „упродовж року” замінити „квітень поточного року” тощо.

У разі необхідності проведення позапланового засідання чи внесення до розгляду на запланованому засіданні Ради додаткового питання, член МКМР, який ініціює проведення позачергового засідання (розгляду додаткового питання), узгоджує це питання із головою МКМР. При цьому ним повинна бути надана доповідна записка на ім’я голови МКМР з відповідним мотивуванням. Якщо головою МКМР надано згоду на проведення позапланового засідання (розгляду додаткового питання), його проведення не повинно заміняти передбачене планом засідання чи питання.

План роботи МКМР має бути виконаний у повному обсязі. При наявності об’єктивних причин, що зумовлюють неможливість розгляду запланованого питання, вони повинні бути відображені у протоколі засідання Ради.

 VІІ. ПІДГОТОВКА ТА ПРОВЕДЕННЯ ЗАСІДАНЬ МКМР 

 Підготовка до засідання МКМР

Проведенню засідання МКМР передує відповідна підготовка з передбачених планом (або внесених додатково) питань, яка полягає у вивченні фактичного стану справ з кола питань, що розглядатимуться; зборі додаткової інформації; узагальненні всіх отриманих матеріалів.

Підготовку до проведення засідання МКМР здійснюють члени та відповідальний секретар Ради. У разі потреби (якщо питання, що виноситься на розгляд, стосується діяльності кількох органів, представники яких входять до складу МКМР) створюється робоча група. До участі в її роботі так само як і для участі в засіданні Ради можуть запрошуватися за їх згодою спеціалісти різних галузей знань, науковці, студенти, практикуючі юристи, які не є членами МКМР.

Робоча група проводить вивчення (ознайомлення) стану навчально-виховної, культурно-освітньої, інформаційної роботи у визначеній сфері діяльності, за підсумками якого складається довідка. В ній відображається фактичний стан справ, вносяться пропозиції щодо удосконалення правоосвітньої та виховної роботиабо розповсюдження позитивного досвіду роботи.

Члени МКМР, до відання яких відноситься питання, що готується до розгляду, подають секретарю МКМР детальну та вичерпну інформацію щодо нього.

Крім цього, в разі необхідності членами МКМР та відповідальним секретарем можуть робитись запити щодо надання інформації з передбаченого кола питань до інших органів та установ (наприклад органів статистики).

Після завершення підготовчої роботи голова МКМР за поданням відповідального секретаря призначає дату та час засідання Ради, визначає доповідачів, регламент, послідовність розгляду питань тощо.

Перед проведенням засідання вирішується питання про склад осіб, запрошених до участі в ньому. У виключних випадках можлива заміна дійсного члена МКМР на особу, яка відповідно до розподілу функціональних повноважень в органі, що представлений в Раді, виконує його обов’язки в разі відсутності.

Для проведення засідання відповідальний секретар Ради спільно з членами МКМР складають пакет документів, передбачених у частині „Матеріали проведення засідання” розділу „Організація діловодства МКМР” цього посібника.

Проект рекомендацій членам МКМР надається безпосередньо перед самим засіданням.

Відповідальним секретарем направляються запрошення (за підписом голови Ради) на засідання членам МКМР, керівникам зацікавлених установ, організацій, до якого додається порядок денний засідання.

Проведення засідання МКМР

Засідання Ради відкриває і веде голова МКМР або за його дорученням - заступник голови.

Відповідальний секретар веде протокол засідання Ради, який підписується ним і головою МКМР з правової освіти населення.

По кожному питанню заслуховуються кілька виступаючих, які окреслюють проблему з різних точок зору, пропонують шляхи її вирішення. Проект рекомендацій обговорюється. За результатами обговорення можливе надання додаткових пропозицій як членами Ради так і особами, присутніми на засіданні.

Після обговорення проекту рекомендацій по кожному питанню приймається рішення голосуванням у порядку, передбаченому Положенням про МКМР (зазвичай простою більшістю голосів). 

Опрацьовані відповідальним секретарем з урахуванням наданих під час обговорення пропозицій, зауважень та затверджені головою Ради письмові рекомендації надсилаються членам МКМР, зацікавленим установам та організаціям для їх реалізації та використання в роботі.

 VІІІ. КОНТРОЛЬ ЗА РЕАЛІЗАЦІЄЮ РЕКОМЕНДАЦІЙ МКМР
 

Відповідальний секретар МКМР контролює хід реалізації прийнятих Радою рекомендацій.

На підсумковому засіданні МКМР (зазвичай останнє засідання поточного року) члени МКМР звітують про роботу, проведену органом, який вони представляють, щодо реалізації рекомендацій Ради.

При цьому відповідальному секретарю доцільно надіслати членам МКМР листи-нагадування, а у разі необхідності окремо вказавши всі рекомендації, що надавались Радою упродовж року кожному конкретному органу.

Відповідальний секретар МКМР перед проведенням підсумкового засідання МКМР узагальнює всю інформацію про проведену роботу, надану членами МКМР, та стан виконання рекомендацій Ради. Зазначена інформація заслуховуєтья на підсумковому засіданні та в разі необхідності (недостатності проведеної роботи, відсутності позитивних зрушень та результатів) приймається рішення про вжиття додаткових заходів.

Крім того, якщо у рекомендаціях МКМР зазначені конкретні терміни їх виконання та звітності, відповідальним секретарем МКМР направляється відповідний запит щодо надання інформації у вказані строки.

При закінченні терміну виконання рекомендацій, установа (організація) яка представлена у МКМР, що відповідає за їх реалізацію, повинна подати Голові МКМР інформацію з цього питання. Голова МКМР ознайомлюється з наданою інформацією, приймає рішення з цього питання (заслухати досвід правоосвітньої роботи, розглянути повторно для вжиття додаткових заходів тощо) та переадресовує відповідальному секретарю з відповідним мотивуванням.

При неподанні інформації або поданні неповної, недостовірної інформації членом МКМР Рада зобов’язана ознайомитися зі станом роботи, а при необхідності - заслухати це питання в порядку контролю.

Якщо заходи, вжиті членами МКМР, не дають кінцевого позитивного результату, Рада приймає рішення щодо розгляду цього питання органом виконавчої влади / місцевого самоврядування. У виключних випадках відповідно до прийнятого рішення голова МКМР виходить з поданням щодо введення рекомендацій в дію актами органів виконавчої влади / місцевого самоврядування.

ІХ. ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЛОВОДСТВА   МКМР
 

Ведення діловодства забезпечує відповідальний секретар МКМР з правової освіти населення. Матеріально-технічне забезпечення діловодства здійснюється, як правило, органом, який створив МКМР.

Матеріали МКМР окрімдокументів, що регламентують діяльність МКМР,повинні складатись також із поточної документації.

Поточна документація МКМР умовно поділяється на три блоки:
  • матеріали, пов’язані з плануванням роботи МКМР;
  • матеріали проведення засідань МКМР;
  • матеріали щодо практичної реалізації рекомендацій МКМР.
До матеріалів, пов’язаних з плануванням роботи МКМР відносяться:
  1. Річний план роботи МКМР;
  2. Плани заходів, розроблених на виконання рекомендацій, що прийняті Радою;
  3. Пропозиції членів МКМР до річного плану роботи.
До матеріалів проведення засідань МКМР відносяться:
  1. Регламент засідання, порядок денний;
  2. Протокол засідання МКМР;
  3. Рекомендації, прийняті на засіданні МКМР;
  4. Тексти доповідей, виступів (їх проекти);
  5. Листи членам МКМР щодо участі у засіданнях, з направленням прийнятих рекомендацій;
  6. Списки членів МКМР, присутніх на засіданні, та запрошених осіб. 
Зазвичай МКМР приймає рішення у формі рекомендацій.

При підготовці рекомендацій необхідно ретельно опрацювати всі матеріали з питання, що розглядається (виступи членів МКМР, матеріали вивчень, узагальнень, статистичні дані тощо). В першій частині рекомендацій викладається узагальнена інформація у достатньо стислій формі (3-5 аркушів, а при необхідності більше), яка при цьому повинна включати загальні обриси ситуації, що склалась, причини проблем та можливі шляхи їх вирішення. В другій частині викладаються самі рекомендації, тобто завдання, заходи, яких необхідно вжити із зазначенням конкретних виконавців.

Рекомендації повинні бути максимально конкретні, реальні за терміном виконання, матеріально-технічним потенціалом.
 
До матеріалів щодо практичної реалізації рекомендацій МКМР відносяться:
  1. Довідки про вивчення (ознайомлення) стану правоосвітньої роботи в навчальних закладах, на підприємствах, в установах, організаціях, робота яких розглядається на засіданні МКМР;
  2. Узагальнення позитивного досвіду правоосвітньої діяльності, методичні рекомендації, схвалені міжвідомчою координаційно-методичною радою з правової освіти населення;
  3. Інформація членів МКМР про стан реалізації прийнятих рекомендацій.
 Х. ЗВІТНІСТЬ МКМР
 

Національною програмою правової освіти населення передбачено, що Всеукраїнська МКМР вивчає і аналізує діяльність місцевих МКМР, вживає організаційні, методичні та інші заходи до підвищення ефективності їх діяльності.

Районні, міські, районні у містах МКМР підзвітні та підконтрольні Республіканській, обласним, Київській та Севастопольським міським МКМР з правової освіти, які в свою чергу підзвітні і підконтрольні Всеукраїнській МКМР з правової освіти населення.

Всеукраїнська МКМР з правової освіти населення та Міністерство юстиції здійснює методичне керівництво діяльністю обласними МКМР, які в свою чергу - діяльністю місцевих МКМР.

Члени міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення, яка контролює діяльність підзвітних Рад, мають право вивчати їх діяльність. Результати таких вивчень заслуховуються на засіданнях МКМР, надаються пропозиції щодо покращення діяльності або приймаються рішення про поширення позитивного досвіду правоосвітньої роботи. 

У разі прийняття Радою рішення про поширення позитивного досвіду правоосвітньої діяльності вона повинна у визначені строки забезпечити його виконання.

Всеукраїнська МКМР з правової освіти населення щорічно проводить всеукраїнський огляд-конкурс на кращу організацію діяльності МКМР з правової освіти.

Обласна МКМР з правової освіти населення може організовувати проведення обласного огляду-конкурсу на кращу організацію діяльності територіальних МКМР відповідної області, згідно затвердженого Положення про проведення огляду-конкурсу.

Всеукраїнська МКМР з правової освіти населення ознайомлюється з діяльністю обласних МКМР в ході проведення щорічного всеукраїнського огляду-конкурсу на кращу організацію діяльності міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення.

Такий же порядок ознайомлення з діяльністю територіальних МКМР рекомендується і для Республіканської, обласних, Київської та Севастопольської міських МКМР з правової освіти населення.

Окрім цього, Республіканська, обласні, Київська та Севастопольська міські МКМР з правової освіти населення надають звітну інформацію про хід виконання рекомендацій Всеукраїнської МКМР з правової освіти населення, для її розгляду на підсумковому засіданні Ради.

Аналогічний порядок надання звітності рекомендується і для районних, міських, районних у містах МКМР з правової освіти населення.

30.03.2012,15:52 | пам'ятка - Мешканцю готелю
16.03.2012,15:50 | Памятка - Закони супермаркета
16.03.2012,15:48 | Методичка для школ
19.09.2011,09:39 | Пам'ятка "Перевезення домашніх тварин в межах України"
08.09.2011,10:23 | Методичні рекомендації "Якщо Ви плануєте подорож потягом"
21.08.2011,15:09 | Методичні рекомендації "НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ"
04.08.2011,13:13 | Правила поводження патрульних міліціонерів з громадянами
01.08.2011,16:55 | ДОВІДНИК СПОЖИВАЧА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
21.07.2011,15:03 | Пам'ятка на тему "Що необхідно знати туристу"
11.07.2011,16:14 | Пам'ятка "Якщо ви працюєте та навчаєтесь"
07.07.2011,15:09 | Пам'ятка студенту та абітурієнту
12.04.2011,09:13 | Методичний посібник "Усвідомлене батьківство"
10.08.2010,13:02 | Методичний посібник "Наказне провадження у цивільному процесі"
07.05.2010,09:42 | Методичні рекомендації щодо порядку проведення перевірок стану правоосвітньої та правовиховної роботи в навчальних закладах
07.05.2010,09:41 | Методичні рекомендації на тему - Про державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів або місце проживання їх невідоме

|| Наступна сторінка
Сторінки: 1 2
© 2006-2013 Луганська обласна державна адміністрація
91016, Україна, м. Сєвєродонецьк, пр-т.Центральний, 59
Тел. (+38 0645) 70-50-85 , Тел./Факс (+38 0645) 70-50-86
У разі використання матеріалів сайту посилання на www.loga.gov.ua є обов'язковим.
Технічна підтримка: Відділ інформаційно-комп'ютерного забезпечення апарату
Лист адміністратору Веб-сервера