04 липня 2008, 16:11

90 років з часу утворення Міністерства юстиції на теренах сучасної України

 
З історії становлення органів юстиції Луганщини.
 
У цьому році для всіх працівників органів і установ юстиції нашої країни визначна дата – 90 років з часу утворення Міністерства юстиції на теренах сучасної України.
 
Мають свій шлях та славетні досягнення і органи юстиції Луганської області. Перегорнемо сторінки історії…
У 1940-1950 рр. у Ворошиловграді існувало Управління Міністерства юстиції УРСР при Ворошиловградській обласній раді депутатів трудящих.
 
Відповідно до Указу Президії Верховної Ради Української РСР від 30 серпня 1956 р. "Про розширення прав обласних судів і ліквідацію Управління Міністерства юстиції Української РСР при обласних радах депутатів трудящих" з 1 жовтня 1956 р. Управління Міністерства юстиції при Ворошиловградській обласній раді депутатів трудящих було ліквідовано, а його функції передано Ворошиловградському обласному суду.
 
На виконання постанови Ради Міністрів Української РСР від 4 грудня 1970 р. № 611 рішенням 9-ї сесії обласної ради депутатів трудящих "Про організацію відділу юстиції облвиконкому" від 28 грудня 1970 р. та на підставі рішення № 24 виконкому Ворошиловградської обласної ради депутатів трудящих від 19 січня   1971 р. утворено відділ юстиції виконкому Ворошиловградської обласної ради депутатів трудящих.
 
У зв'язку з прийняттям нової Конституції 7 жовтня 1977 р. та зміною назви Ворошиловградської обласної ради депутатів трудящих на Ворошиловградську обласну раду народних депутатів повна назва відділу стала такою: відділ юстиції Ворошиловградської обласної ради народних депутатів.
 
У своїй діяльності відділ юстиції підпорядковувався як обласній раді народних депутатів, так і Міністерству юстиції УРСР.
З 1971 р. по червень 1976 р. відділ юстиції був безструктурною організацією. З 1 липня 1976 р. при відділі організовано централізовану бухгалтерію.
 
З 1 грудня 1979 р. штатний розпис відділу складався з апарату управління, до якого увійшли начальник відділу та три заступники начальника, сектор судової роботи, централізована бухгалтерія, канцелярія, молодший обслуговуючий персонал. 
 
При відділі також існували і громадські організації, створені з перших днів організації відділу: методична рада з правової роботи та координаційно-методична рада з правової пропаганди. До їх складу входили працівники прокуратури області, управління внутрішніх справ, обласного суду, обласного відділу народної освіти, обласної спілки профспілок, обкому комсомолу та інших організацій.
 
Відповідно до Постанови ЦК Компартії України та Ради Міністрів УРСР від 28.09.1988 р. № 3-4 у 1988 р. відділ юстиції перейменовано на управління юстиції. В його структурі створено відділи організаційного забезпечення діяльності судів, кадрів, матеріально-технічного та фінансового забезпечення, реєстрації актів громадянського стану та державної реєстрації нормативних актів, правової роботи в народному господарстві та правової інформації.
 
Відповідно до Указу Президії Верховної Ради Української РСР від 4 травня 1990 р. м. Ворошиловград налічувало:
  • 15 районних, 12 міських, 2 міськрайонні управління юстиції;
  • 33 відділи реєстрації актів громадянського стану;
  • 46 державних нотаріальних контор;
  • 178 приватних нотаріусів.
Наказом Міністерства юстиції України від 25.01.2007 року № 21/5 “Про реформування органів юстиції ” створено Головне управління юстиції у Луганській області.
 
Загальна чисельність працівників органів та установ юстиції у Луганській області складає 1043 осіб, з них 98 працівників апарату Головного управління юстиції у Луганській області, 173 працівника відділів реєстрації актів цивільного стану районних та міськрайонних управлінь юстиції, 474 працівника відділів державної виконавчої служби районних та міськрайонних управлінь юстиції, 108 працівників управлінь юстиції.
 
До структури апарату Головного управління юстиції у Луганській області входять:
  • відділ правової інформації та державної реєстрації;
  • відділ нотаріату;
  • відділ реєстрації актів цивільного стану;
  • відділ фінансового забезпечення, бухгалтерського обліку та звітності;
  • відділ контролю та матеріально-технічного забезпечення;
  • відділ документування та контролю;
  • відділ кадрової роботи та державної служби;
  • сектор представництва інтересів держави та органів юстиції в судах України;
  • відділ державної виконавчої служби;
  • підрозділ примусового виконання рішень.
Для колективного вирішення питань в управлінні юстиції утворено колегію у складі начальника управління, його заступників та інших працівників апарату Головного управління юстиції у Луганській області.
 
У Луганській області реєстрацію актів цивільного стану громадян здійснюють 33 відділи районних, міських та міськрайонних управлінь юстиції, з яких:
  • 15 відділів районних управлінь юстиції;
  • 16 відділів міських управлінь юстиції;
  • 2 відділи міськрайонних управлінь юстиції.
Визначальним критерієм оцінки діяльності органів юстиції стає задоволення потреб громадян в отриманні якісних управлінських послуг. Всі свої знання та зусилля працівники органів реєстрації актів цивільного стану Луганської області спрямовують на підвищення рівня надання громадянам державних послуг з питань реєстрації актів цивільного стану.
Нотаріальне обслуговування населення Луганської області здійснюють 46державних нотаріальних контор зі штатною чисельністю 76 державних нотаріусів та 43 консультанта.
 
Всі нотаріальні округи Луганської області забезпечені послугами приватних нотаріусів. 
 
Станом на 15.02.2008 р. Головним управлінням юстиції у Луганській області зареєстровано приватну нотаріальну діяльність 192 осіб.
 
Луганським обласним управлінням юстиції та територіальними управліннями юстиції приділяється значна увага здійсненню заходів, спрямованих на підвищення правової культури громадян області.
 
У березні 2007 року на сесії Луганської обласної ради за ініціативи Луганського обласного управління юстиції було затверджено Регіональну програму правової освіти населення на 2007 – 2010 роки, оновлено склад обласної МКМР з правової освіти населення.
 
У 2007 році в Луганській області відновив свою роботу обласний семінар правового всеобучу для юрисконсультів підприємств, установ та організацій всіх форм власності. Зазначений семінар діє з 1987 року, його проведення забезпечується Головним управлінням юстиції та експертно-правовим підприємством „Луганськ’юрцентр”. В роботі семінару як лектори беруть участь судді апеляційного, апеляційного господарського, господарського судів, спеціалісти управлінь та відділів облдержадміністрації, представники федерації профспілок області тощо. У 2007 – 2008 навчальному році проведено 8 занять.
 
У 2007 році працівниками Головного управління юстиції забезпечувався випуск передач обласного радіо „Юридична студія” та FM-радіо «Наше право». Крім того, з 2007 року працівники Головного управління юстиції щомісяця виступали у вищезазначених передачах у прямому ефірі.
 
У липні 2007 року на Луганщині за ініціативи управління у справах молоді та спорту, Обласного центру роботи з жінками та Головного управління юстиції у Луганській області проведено Другу гендерну школу, в роботі якої взяли участь представники органів та установ з 10 міст та районів області, в тому числі начальники та спеціалісти управлінь юстиції, представники засобів масової інформації, управлінь та відділів у справах дітей, сім‘ї та молоді та інші. У травні 2008 року проведено Третю гендерну школу для секретарів сільських, селищних та міських рад.
 
Традиційно у березні та жовтні щороку в області в навчальних закладах та на підприємствах, в установах та організаціях проводяться тижні правових знань. За наслідками проведення тижнів проведено обласний огляд-конкурс серед міських, районних та міськрайонних управлінь юстиції на кращу участь в проведенні правоосвітніх заходів та співпрацю з навчальними закладами.
 
Вже традиційним стало і проведення Луганським інститутом післядипломної педагогічної освіти та Головним управлінням юстиції у Луганській області зональних семінарів для викладачів правознавчих дисциплін. На зазначених семінарських заняттях надається не тільки нове у діючому законодавстві, а й робиться акцент на співпраці навчальних закладів з органами юстиції та ролі правоосвітньої роботи з молоддю, батьками та викладачами на сучасному етапі.
 
На базі відділу правової інформації та державної реєстрації Головного управління юстиції протягом 2007 року пройшли стажування 25юрисконсультів підприємств, установ, організацій м. Луганська.
 
Протягом І півріччя 2008 року Головним управлінням юстиції у Луганській області проведено правову експертизу 40 нормативно-правових актів, з них 26 розпоряджень обласної держадміністрації. Зареєстровано 32 нормативних акти (з них 19 – розпорядження ОДА).
 
З 1 березня 2006 року на Головне управління юстиції у Луганській області покладено виконання функції з державної реєстрації друкованих засобів масової інформації.
 
Починаючи з 01.03.2006 року станом на 01.01.2008 року Головним управлінням юстиції у Луганській області було зареєстровано 142 видань, з них первинних реєстрацій 114 та перереєстрацій 28. За цей період 8 свідоцтв про реєстрацію друкованих засобів масової інформації були визнані недійсними, та 11 свідоцтв такими, що втратили чинність у зв'язку з пропуском терміну випуску видання протягом року.
 
Згідно офіційних даних, наданих до Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України в територіальних відділах державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Луганській області фактично підлягало виконанню 330тис. 814 виконавчих документів на суму 1млрд.  772млн. 273тис. 171 грн.
 
За 12 місяців 2007 року було завершено 196тис. 572 виконавчих документа (або 59,4 %) на суму 821млн. 666тис.  420 грн. (або 46,4 %).
 
Працівники сектору представництва інтересів держави та органів юстиції в судах України здійснюють представництво інтересів держави, Кабінету Міністрів України, Міністерства юстиції України, Головного управління юстиції у Луганській області в судах за дорученням Міністерства юстиції України, Головного управління юстиції у Луганській області та питаннями забезпечення та контролю виконання міжнародних договорів України з питань правової допомоги в цивільних, сімейних, кримінальних справах, а також конвенцій і угод щодо діяльності установ юстиції.